logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.08.24 - 11 hónapja
Martin Gyöngyvér

Így lehetsz stratégiai HR vezető: a stratégiai gondolkodás

A HR vezetők jelentős részének nem teljesen világos az üzleti stratégiában betöltött szerepük. A gyakorlott stratégiai HR vezetők tudják, hogyan kell felhasználni belső és külső információkat, adatokat, valamint szakmai kapcsolati hálójukat ahhoz, hogy új megközelítésben lássák a piacot, az üzletet és a munkaerőt érintő jövőbeli lehetőségeket és kockázatokat. Miért van szükség stratégiai gondolkodásra az üzleti világban? Hogyan tudod HR vezetőként beazonosítani a szereped stratégiai elvárásait? Hogyan tudod a stratégiai gondolkodásodat fejleszteni és napi szinten demonstrálni? Üdvözöllek az Így lehetsz stratégiai HR vezető cikksorozatom első részében.

Korlátozott üzleti források

Az egyetlen ok, ami miatt a vállalatoknak stratégiára van szüksége, az az üzleti források korlátozott rendelkezésre állása. Ez a tény arra kényszeríti őket, hogy eldöntsék, hogyan összpontosítsák limitált erőforrásaikat és idejüket arra a néhány dologra, amely üzleti sikerüket és páratlan versenyelőnyüket fogja előidézni. Az üzleti stratégia tehát tudatos választások összessége, amely a vállalatok piaci megkülönböztethetőségét eredményezi. A gyorsan változó, kiszámíthatatlan piacokon azok a vállalatok sikeresebbek, akik a stratégiai gondolkodást - az üzleti év teljes időtartamára - magától értetődő, rugalmas, rendszeres gyakorlattá teszik.

 

Átfogó üzleti gondolkodás

A HR vezetők többségénél az éves, egyszeri stratégiai tervezés (ha van) teljes mértékben kimeríti a stratégiai gondolkodásra szánt időt - amennyiben a felsővezetés hajlandó őket bevonni a folyamatba. Amikor év közben szóba jön a stratégiai gondolkodás szükségessége, akkor a HR vezetők többsége arra hivatkozik, hogy az operatív tevékenységek és a ’tűzoltások’ túlsúlya miatt nem marad rá idejük. Ha mégis, akkor sem feltétlenül egyértelmű számukra, mit is jelent a stratégiai gondolkodás a gyakorlatban.

A stratégiai gondolkodás egy képesség és egy proaktív folyamat is egyben, amely előrevetíti a jövőt és feltárja az üzlet lehetséges választási alternatíváit.

A stratégiai gondolkodás a piacon várható trendek és a bekövetkező jelentős elmozdulások előrejelzésére, valamint az azokból adódó új üzleti lehetőségek beazonosítására helyezi a hangsúlyt. A stratégiai gondolkodás ötvözi a megfigyelést, a lényeglátást, a kreativitást és az összpontosítást arra vonatkozóan, hogy merre tartson a szervezet és miért. Piaci, iparági, demográfiai, munkaerő piaci, vállalati információk, adatok és benchmarkok, illetve az azokból levont összefüggések és következmények alapján a vezetők képesek a jelenlegi dolgokat új megközelítésben látni, ami új üzleti megoldásokhoz vezet. A stratégiai gondolkodás segít a választási alternatívák értékelésében és a végső döntéshozatalban.

 

Stratégiai gondolkodás a HR gyakorlatban

Vegyünk egy tipikus példát. A vállalatok első számú vezetői a megfelelő munkaerő rendelkezésre állását tekintik a legnagyobb kihívásnak, ezért az üzleti stratégiai célok elérésében kritikus szerepet tulajdonítanak az éves munkaerő tervezésnek. Azt akarják, hogy szervezetük tehetség mágnesként és költséghatékonyan működjön a vállalati eredményességre leginkább hatással lévő üzleti területeken.

Mielőtt belekezdesz a tervezésbe vedd figyelembe a vállalatod piaci környezetét, üzleti céljait, szükségleteit, kockázatait. Olyan, felsővezetők felé intézett kérdések, mint például a

  • Milyen piaci szegmensben, milyen célok mentén, hogyan akarunk versenyezni? Miben nem akarunk versenyezni?
  • Mik lesznek a kulcsfontosságú kihívásaink és lehetőségeink? Milyen új üzleti kezdeményezések és projektek várhatóak?
  • Felmerül-e új piacokra való belépés, összeolvadás, felvásárlás vagy közös vállalat lehetősége? Esetleg bizonyos üzleti területek átalakulása, megszűnése?
  • Várható-e bármilyen technológiai fejlesztés, digitalizálás, amely hatással lesz a vállalat működésére?
  • Milyen törvényi és egyéb szabályozási változásokra van kilátás?

segítenek a legfontosabb üzleti irányok és feltételek megértésben.

Ezt követően gondold át ezek szervezetre, a vállalat jövőbeli munkaerő igényére gyakorolt hatását, rövid- és hosszú távú következményeit. Ezúttal magadnak kell olyan stratégiai kérdéseket megválaszolni, mint például a

  • Mikor és milyen mértékű létszám növekedéssel, csökkenéssel (távozás, felmondás, leépítés), összetétellel és költséggel kell számolnod a különböző területeken? Hogy néz ki az új szervezeti struktúra?
  • Szükséges-e a távozókat ugyanolyan szakemberekkel pótolnod vagy inkább jövőorientáltabb profilút keresnél? Érdemes-e a távozók automatikus pótlása helyett a megüresedett ’létszámot’ más, nagyobb jövedelmezőségű üzleti területre átirányítanod? Kik a mobilizálható (más üzleti/földrajzi területre átirányítható) dolgozók?
  • Milyen kulcsfontosságúak képességek szükségesek a hosszú távú versenyelőnyhöz és a bevételek növekedéséhez? Melyek azok, amelyek tekintetében munkaerőhiány vagy/és készség-deficit jelentkezik a munkaerő piacon? Milyen hatása lesz a kiterjesztett (technológia és emberek) működésnek?
  • A tervezhetőség és a költséghatékonyság érdekében milyen új munkaerő források nyílnak meg a vállalat számára? Mik ezek előnyei, kockázatai, költségei és megtérülései?

Releváns belső és külső információk/adatok gyűjtésével, elemzésével, illetve a vezetőkkel, HR-es csapattal való egyeztetések által tovább pontosíthatod a terv tartalmát.

Végső lépésként az éves munkaerő terv 7 munkaerő tervezési dimenzió (emberek, készségek, struktúra, méret, idő, hely, költség) mentén történő megalkotása, a kívánt befektetések priorizálása és a döntéshozatal előkészítése következik.

HR vezetőként ez az egyik legkritikusabb stratégiai hozzájárulásod az üzleti célok eléréséhez.

 

HR stratéga

Veled is előfordul, hogy a mindennapi bokros teendőid és a folyamatos megszakítások elhomályosítják HR vezetői szereped lényegét? Ha így van, akkor emlékeztesd rá önmagad! Hogyan tudod beazonosítani a szereped stratégiai elvárásait? Gondold át, hogy mik a legfontosabb célok, amelyek elérését az ügyvezetőd/vállalatod megköveteli tőled. Részesítsd előnybe azokat a tevékenységeket, amelyek ezen stratégiai célok megvalósulásához vezetnek.

Szeretnél HR vezetőként igazi stratégává válni és megnövelni üzleti értékteremtő szereped? A stratégiai gondolkodás tanulható, csak a megfelelő látásmódot kell kialakítanod. Íme néhány gyakorlati javaslat a stratégiai gondolkodásod fejlesztéséhez és demonstrálásához:

  • Szánj rá időt! Szánjál tudatosan legalább 1-2 órát minden héten arra, hogy zavartalanul foglalkozhass üzleti és HR stratégiai kezdeményezésekkel. A stratégiai munka kritikus gondolkodást, kreatív problémamegoldást és adatközpontú elemzést igényel. Nem fogod látni a big picture-t, ha kizárólag tranzakciós feladatokra összpontosítasz.
  • Figyeld a trendeket! Proaktívan építsd kapcsolati hálódat külső iparági és HR-es kollégákkal, szakemberekkel, hogy megértsd azok piaccal kapcsolatos megfigyeléseit, tapasztalatait. Mondd el te is a meglátásaidat. Légy képben a HR funkcióra vonatkozó új információkkal és perspektívákkal, határozd meg azok hatását a vállalatod jövőjére.   
  • Kérdezz! Ahhoz, hogy kiváló stratéga váljon belőled, alaposan meg kell értened a saját üzleted mozgatórugóit. Tedd rutinná a belső szervezeti trendek (gyakran előforduló problémák, akadályok, összefüggések) feltárását. Légy kíváncsi és kérdezz! Hallgasd meg a vezetők eltérő véleményét, nézőpontját és vesd össze a tiéddel. Ha releváns, akkor kérdőjelezd meg a berögzött szervezeti rutinokat. Minél gyakrabban teszed ezt meg, annál inkább szignalizálod számukra, hogy átfogó, összefüggésekben gondolkodó, stratégiai megközelítéssel rendelkezel.
  • Beszélj a nyelvükön! Kommunikálj a felsővezetőkkel érthetően, adj több struktúrát verbális és írásbeli megnyilvánulásodnak oly módon, hogy a közönséged könnyen megértse üzeneted lényegét. Kommunikációd legyen világos, egyszerű és rövid. Vond be a résztvevőket a vitákba. Ez segít azonosítani a problémákat, ösztönzi a kölcsönös megértést, támogatja a stratégiai döntéseket és a közös, összehangolt cselekvést.
  • Mondd el, mit gondolsz! Vezetőtársaid igenis tudni szeretnék, mit gondolsz. Sőt azt is, hogyan döntenél és miért. Oszd meg bátran a jövőképed és az ötleteidet. Beszélj arról, hogyan képzeled azok megvalósulását. Vázold fel, hogy az ötleteid milyen hatással lennének a rájuk és a társosztályokra. Hagyd, hogy a résztvevők kihívást jelentő kérdéseket tegyenek fel és konstruktív visszajelzést adjanak neked. Légy felkészült mielőtt bemész egy megbeszélésre! Hagyj magadnak elég időt végiggondolni, hogy a fontosabb témákban mit akarsz elérni és hogyan. 

 

A sikeres üzlet egyik meghatározó mozgatórugója a vezetők stratégiai gondolkodásának minősége: új üzleti növekedéshez új típusú gondolkodásra van szükség. A stratégiai gondolkodás használatának és fejlesztésének alapvető feltétele egy felsővezetői szintű stratégiai szerep. HR vezetőként a stratégiai gondolkodás abban segít téged, hogy a szervezet stratégiáját ne passzív megfigyelőként, hanem aktív közreműködőként támogathasd; olyan érett üzleti vezetőt mutat, aki nemcsak a jövőt, hanem a stratégia végrehajtásának módját is képes elképzelni és a szükséges szövetségeseket elkötelezni.

Ebben a stratégiai vezető szerepben meghatározó jelentősége van a proaktivitásnak. Ne várd, hogy szádba repüljön a sültgalamb, hanem aktívan kezdeményezd az üzleti vezetőtársakkal, a piaci résztvevőkkel és partnerekkel való kapcsolódást, együttműködést.

 

Inspirációk: 4 ways to improve your strategic thinking skills (Nina A. Bowman), Make strategic thinking part of your job (Ron Carucci)

 

Címkék:
hr HR vezetö Üzleti HR HR Mentor HR vezetö kepzes HR Stratega Strategiai gondolkodas
Martin Gyöngyvér

Martin Gyöngyvér vagyok, lassan három évtizede dolgozom üzleti területen, mint HR felsővezető, board tag és HR Mentor. HR mentorként célom a szakmai HR vezetők transzformációjának előmozdítása: üzleti szemléletük és vezetői készségeik formálása segítségével inspirálom őket az üzleti vezetővé válásuk útján. Ez az erős elkötelezettség ösztönzött a „HR Üzleti Vezető” program létrehozására, amelynek részleteit a honlapomon találjátok: www.hrlead.at

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2022-06-22 09:43:42
Cégstratégiák mobbing ellen
2022-06-21 16:36:55
4 napos lesz a munkahét?
2022-06-20 17:50:46
A HR vezető szerepe az üzlet agilissá válásában
Egy HR Mentor gondolatai

Gondolatok a humán erőforrás szakemberek perspektíva váltásának és a HR szakmai vezetők üzleti vezetővé válásának időszerűségéről. Martin Gyöngyvér HR felsővezető és HR Mentor blogja.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2022-05-19 10:39:48 | E-learning

    Gamifikáció előnyök és hátrányok

Cimkefelhő
hr álláskeresés coaching karrier e-learning motiváció vezetés állásinterjú munkavállaló vezető toborzas önéletrajz állás munkáltató elearning Linkedin Dr. Kocsis Ildikó stressz képzés munka kiválasztás tippek online tanulás szervezetfejlesztés változás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve coach önismeret felmondás tanulás tipp szabadság siker érthető jog Y generáció tárgyalástechnika kommunikáció együttműködés
Facebook
HR Portal
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu