logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.01.16 - 4 éve
Dr. Cservenyi Dóra

Hogy a változás fejlődéssé váljon....

Régóta foglalkoztat az a gondolat, hogy egy-egy szervezetnél hogyan lehet rendszer szintű változásokat elérni, hogyan lehet egy folytonos fejlődési pályára állítani a szervezetet. Alapvetően azt is gondolhatnánk, hogy ez egy egyszerű szervezetfejlesztési kérdés, azonban engem sokkal jobban izgatott az a része, hogy mi az, amiért a szervezetek ténylegesen változni fognak és mi kell ahhoz, hogy változzanak.

A változás okai és dinamikája

Sokat beszélgettem vezetőkkel. Nyilván mindenkinek a gondolkodása, kommunikációja, viselkedése, megélt problémái más és más embereket, más típusú problémafelhozatalt vonz maga köré, azonban annak ellenére, hogy különböző személyiségű, beosztású és szakterületi vezetőkkel dolgozom együtt, mégis valahogy ugyanaz a kérdéskör tért vissza a beszélgetésekben. A változni nem képes szervezetek problémái, vagy a változással együtt járó konfliktusok.

 Arról beszélgettünk, hogy a technológiai ugrásokkal a szervezetek projektszerűen boldogulnak. Tervezik, előkészítik, több kevesebb sikerrel végrehajtják. Azonban a szervezetek humán fejlődésének irányítását jóval nehezebben élik meg a vezetők. Ingadoznak módszerekben, irányokban, lehetőségek és kényszerpályák között.

Amire talán először felfigyeltem a beszélgetésekben, hogy a változáshoz a KÉNYSZER és a KELL szó kapcsolódik.  Így azt kezdtem körbe járni, hogy miért is kell, hogy változzon a szervezet, miért érzik kényszernek.

A változást belső és külső erők indíthatják el. Belülről jövő változásról és motiváltságról beszélhetünk, amikor például a szervezet elért egy technológiai fejlettségi szintet és onnan szeretne tovább lépni - minőségibb működést, eredményesebb külső és belső együttműködést szeretne. Belülről jövő változásról, azban egyfajta kényszerről beszélünk, amikor a szervezet saját magának állít fel olyan belső korlátokat, amelyek gátolják már a működését és azon szeretne változtatni - például túlszabályozza a folyamatait, a vezetési hierarchia miatt lassulnak a folyamatok, az információ áramlás, a szervezet reagáló képessége.

Külső kényszer hatására kezd el változni a szervezet, amikor eléri azt a működési szintet, amikor a meglevő technológiával, működési modellel már nem tudja a célkitűzéseit teljesíteni, ezért működésében meg kell találni az új illeszkedési formákat a külső környezeti kihívásokhoz - például felfejlődik a digitalizáció adta lehetőségekhez.  Másik jellemző példa lehet, amikor a szervezet tevékenysége már nem illeszkedik a korábbi környezeti feltételekhez - például környezetvédelmi szabályok miatt új technológiák bevezetése válik szükségessé. Míg előbbi változási folyamatok negatív kényszerből származnak, addig egyfajta pozitív külső kényszer, amikor a szervezetek kifelé láthatóvá, átláthatóvá válnak, hogy stabilabb és megbízhatóbb partneri együttműködéseket alakítsanak ki – a fejlődése, piaci jelenléte, biztonságos működése érdekében. Ezért fontossá válik az átlátható, etikus működés, a szervezeti integritás, a szervezet és munkavállalók által közvetített brand, a szervezeti bizalom növelése.

Azt gondolom, hogy bármelyik indokot is nézzük, a szervezeteknek hosszú távú érdeke a változás. Rendkívül izgalmas kutatási téma, hogy vajon a motiváció alapján vagy a kényszer alapján elindított változási folyamatok hoznak nagyobb eredményeket, sikereket, tartósságot?

Azért elgondolkodtató az, hogy mi indukálja a változást, mert a külső változás nem áll meg. Így ha a szervezetet a pozitív alapokon nyugvó fejlesztési áramlatba szeretnénk terelni,tartani (vagyis, hogy ne kényszerként élje meg az újabb és újabb kihívásokat), akkor olyan fejlesztési hátteret szükséges kialakítani, amely a fejlesztések ciklikusságával számol. Hiszen biztos, hogy ha egyik kihívásra megérkezett a válasz, akkor nagyon rövid időn belül érkezik egy teljesen új kérdéskör, amelyre a szervezetnek válaszokat kell találnia. Igen. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztésnek csak időleges végpontjai vannak, azonban egészen addig, amíg a szervezet működik és hatnak rá a külső tényezők, addig biztosan számolnia kell a vezetésnek a fejlesztésekkel – mint módszer, mint eszköz, mint képesség, mint erőforrás, mint költség.

Természetesen mindegyik vezető azonnali és hatékony módszereket, válaszokat szeretne a problémáira. Nagyon sokféle módszertan született az elmúlt években, amelyek a fejlesztések mentén folyamatosan formálódtak, felvértezve iparági, szakmai, egy-egy szervezetre jellemző gondolkodási, kulturális sajátosságokkal. Érdemes azok megközelítését, perspektíváját, tartalmát, gyakorlati alkalmazhatóságát is megvizsgálni.

A tanuló szervezet

Ha magát a szervezet fejlődését a szembe jövő kihívások felismerésével és megoldáskeresésével azonosítjuk (hasonlóan az emberi fejlődés és tanulás ritmusához), akkor nagyon gyorsan eljuthatunk a szervezeti tanulási folyamathoz.

Hiszen a kihívás (probléma) nem más, mint olyan megoldandó feladat, amelyhez az adott pillanatban nincs megfelelő válasz, megoldás. A megoldás megtalálásához keressük a megfelelő válaszokat - felkutatjuk például az interneten az elérhető információkat, fejben, gyakorlatban kipróbáljuk a megoldásokat, majd ha az adott gondolkodási modellel és megoldás készlettel valóban sikerül túljutni a problémán,  akkor már nem lesz az adott probléma többé probléma – a jövőben sem, hiszen megtanultuk annak megoldását.

A szervezet megoldó és reakciókészsége azáltal fejlődik, hogy egyre hatékonyabb megoldásokat talál a kihívások, problémák kezelésére, tudása fokozatosan bővül. Mindemellett minél hatékonyabb megoldásokat talál, esetlegesen annál újszerűbb, komplexebb problémák jöhetnek elő – más területen, más kontextusban. Így a problémák (kihívások) a szervezetek fejlődésének, tudásának egyfajta hajtómotorjává is válnak. Ugye milyen érdekes átkeretezni a megközelítést ilyen formán?

Például ha a jelenlegi helyzetet nézzük, a pandémia rengeteg szervezetfejlesztőt késztetett arra, hogy digitális eszközökkel, online kezdjen el szervezeteket fejleszteni – ami korábban elképzelhetetlen volt, hiszen nagyon sok módszertan az emberek jelenlétre épül. Maga a külső kényszer azt eredményezte, hogy újra kellet gondolni az alkalmazott eszközöket, módszereket, a tematikák felépítését. Ami sok esetben teljesen más megoldásokat hozott, mint a korábbi módszertanok. A kezdeti lépéseket sokan kényszerként élték meg, azonban kialakult egy új modell, új technológiai környezet. Aki nem tudott felzárkózni, kikerülhetett a piaci körforgásból. Aki pedig megoldásokat hozott, lehet, hogy sokkal komplexebb felkéréseket kapott, mint korábban. Így ez a helyzet egyaránt jelenthetett kényszer pályát, veszteséget és bővülést egyaránt. A kérdés az, hogy ki milyen kontextusban értelmezte a problémát – annak időbeliségét, hatását, lehetőségeit.

A fő kérdés – a kontextus - azért válik fontossá, mert annak megfelelően hozzuk meg a válaszlépéseinket. Visszatérve a szervezeti tanuláshoz, a szervezeti problémákra akkor lehet megfelelő megoldásokat találni, ha a szervezet

  • hajlandó látni, megérteni a problémákat, hibákat – ahelyett, hogy azokat elrejtené vagy kozmetikázná,
  • elismeri, nyíltan kommunikál a megjelenő bizonytalanságokról, kockázatokról,
  • figyel a külső változási folyamatokra és felvállalja a változás szükségességét, azok kockázatait,
  • együttműködő szervezeti kultúrát alakít ki, hogy a komplex problémákra a különböző szakterületek együttműködése révén találják meg a válaszokat úgy, hogy az mindenkinek megfelelő megoldásokat nyújtson,
  • a hibáztatás, a felelősség hárítása helyett a megoldásokra és a továbblépésre koncentrál.

A szervezet válaszlépéseinek felismerését, alkalmazását egyfajta tanulásnak is tekinthetjük, ahol a szervezet új tudásra, új gondolkodási módra, új viselkedési formákra, új módszerekre, új értékrendekre tehet szert; szervezeti tanulásnak pedig akkor tekinthetjük, ha az kiterjed a szervezet valamennyi szintjére és tagjára egyaránt.

A szervezet tanulása az egyének gondolkodása, tanulása, fejlődése révén valósul meg. Ezért is válik izgalmas kutatási területté a tanulás elméleti és gyakorlati területe. Hiszen már nem csak arra fókuszálnak a kutatások, hogy gyermek korban vagy az egyén életében milyen tanulási ívet jár be, hanem kitágítva a kutatások alkalmazhatóságát, azon területeken is kutat, hogy a tanulási elvek és módszerek hogyan alkalmazhatóak például különböző szociális, szervezeti környezetekben.  

A tanuláselmét egyik modern irányzata a Kolb-féle tanulás modell. A modell azon gondolatiságra épül, hogy az egyes emberek alapvetően másként gyűjtik be az ismereteket, dolgozzák fel az információkat, másként érzékelik és kapcsolódnak a környezethez, embertársaikhoz, másként oldanak meg feladatokat - nem mellesleg éppen ezért is jutnak más-más eredményre. Ilyen formán a modell megkülönböztet tanulási típusokat és tanulási stílusokat. Végtelenül leegyszerűsítve a Kolb-modellt a 4 tanulási típus sajátosságai az alábbiak:

  • Konverger: gyakorlati, mérnöki szakember, fő erőssége a problémák megoldása, gyengesége a koncepcionális, stratégiai, vizionáló gondolkodás, alternatívák felismerése, különböző nézőpontok integrálása;
  • Diverger: stratégiai és perspektívikus rendszerszemlélet jellemzi, széleskörű az érdeklődési területe, ezért képes különböző alternatívák felismerésére, különböző megoldások kidolgozására és elfogadására, problémák és megoldások felismerésére, gyengesége az elmélet és  gyakorlat összekapcsolása, elveszítheti a gyakorlati közeggel a kapcsolatot, különcségnek számít gondolkodása, ezért környezete nehezen érti, fogadja el;
  • Asszimilátor: tervező, kutató, aki egy-egy problémára elméleti, logikai modelleket dolgoz ki, a szintetizált információkból új fogalmakat alkot, gyengesége az aprólékosság, elveszik a részletekben, nehezen fogadja be a különböző szélesebb spektrumú összefüggéseket;
  • Akkomodátor: a legjobban a kivitelezéshez ért, kockázatvállaló, kísérletező, új tapasztalatokra nyitott, gyakorlati gondolkodású szakember, megteremti a forrásokat, megoldja a problémákat, gyengesége a türelmetlenség, az aktív cselekvésből származó irányítási igény és emberi konfliktusok.

Azért is érdemes ilyen szempontok szerint is vizsgálni a szervezetet, mert például ha túl sok konverger és akkomodátor van a szervezetben, akkor a szervezet operatív szinten és a napi végrehajtás során tökéletesen fog működni, csak a perspektívikus jövőre nem lesz rálátása. Ugyanakkor ha túlsúlyba kerül a diverger és asszimilátor a szervezetben, akkor nem lesz ki megvalósítsa a célokat.

Ezért is nyer egyre nagyobb teret a szervezetfejlesztéseknél az egyéni tanulási modell felmérése, hiszen az kihat a szervezet tanulási modelljére is. A felmérések eredményei alapján célszerű arra törekedni, hogy egy olyan szervezeti egyensúly alakuljon ki, amiben biztosított a szervezet jövőképének kialakítása, annak letervezése és megvalósítása, valamint olyan szakmai irányítói közeg kialakítása, aki képes a folyamatokat összehangolni, irányítani és a szükséges erőforrásokat megteremteni.

Fejlődés iránya és módja

Ahhoz, hogy a szervezet egy fejlődési pályaívre állhasson, saját magának is fejlődő szemléletű gondolkodásra kell váltania. A fejlődés szemléletű gondolkodás a problémák analizálása helyett a pozitív változásra és a lehetőségek kiaknázására, új megoldások keresésére helyezi a hangsúlyt. A fejlődő szemlélet néhány alapgondolata:

  • az emberek vágynak önmaguk és környezetük fejlődésére, jobbítására, lehetőségeket keresnek a pozitív változásra,
  • az emberi természet, attitűd, intelligencia fejleszthető,
  • az emberek természetüknél fogva törekednek a problémák megoldására, keresik az új és újabb, jobb megoldásokat,
  • az emberi kapcsolatokat erősíti a bizalom, tisztelet, megbecsülés, empátia, tolerancia, kölcsönös támogatás, érdeklődés, nyitottság,
  • a fejlődéshez idő kell, annyi amennyi szükséges hozzá,
  • a külső környezet változtatható, befolyásolható, a belső környezet fejleszthető,
  • a fejlődés a közeljövőre (nem a jelenlegi problémákra és a távoli jövőre) fókuszál,
  • a szervezetben szükség van az eltérő nézetek jelenlétére, azok kiegészítik egymást, vagy új megoldási irányokra ösztönöznek,
  • a szervezeten belül megférnek egymás mellett a különböző szervezeti értékek (szubkultúrák), azonban azok összességében támogatják a szervezet fő céljait, a döntéseknél és prioritásoknál az össz cél vezérel.

Ha már néhány gondolatban foglalkoztam a fejlesztő szemléletű megközelítéssel, akkor némi kontrasztként hoznám fel azokat gondolkodási módokat, amelyek gátolhatják a fejlődési folyamatokat:

  • A szervezet csak a stratégiai fejlesztési elgondolásokra támaszkodik, bizalmatlan minden alulról érkező fejlesztési javaslattal szemben.
  • Az információ több vezetési szinten jut el a címzetthez, mindegyiknél jóváhagyási, felülírási, átírási lehetőséggel. Így a probléma értelmezése, a javaslat módja a címzettnél már teljesen más, mint ahol az jelzésre került.
  • A szervezet számos ellenőrzési funkciót épít be, amely elsősorban a hibás működésre és a hibás megtalálására fókuszál. Így a szervezet átmegy egyfajta védekező, felelősséghárító állapotba, megoldások helyett a hibásokat keresi. A hibát, hibást bünteti. Az áthárítással és hibáztatással mélyül a bizalmatlanság és a szakmai konfliktusok.
  • A szervezet nem emeli ki az értékes elemeket, kommunikációjában a hibára, kritikára összpontosít. Az emberekben így kialakul egyfajta félelem, hogy valamit elronthatnak, amely miatt reflektorfénybe kerülhetnek (tartanak a nyilvános megbélyegzéstől). Arra törekednek az emberek inkább, hogy elkerüljék a hibákat. A hibázás elkerülése lefékezi a szervezetet, nem ösztönzi a kísérletezést, a tapasztalatszerzést, a tanulást, az újítások kipróbálást.
  • Az emberek félnek a felelősségre vonástól, következményektől, így a hibák felismerése és kiküszöbölése helyett megpróbálják azokat kozmetikázni, elrejteni. A feltáratlan hiba, probléma későbbiekben jóval nagyobb károkat okozhat, mintha azt időben megoldották volna.
  • Az állandó ellenőrzések és az utólagos hibajavítás a problémákra, hibák kiküszöbölésére helyezi a szervezet fókuszát, a jövőbeli irányokhoz kapcsolódó fejlesztési energiát elveszi, erőforrásait a fejlődés helyett a problémakezelésre fordítja.
  • Minden szakterület a saját hibáját akarja javítani. Elvesznek a közös célok, a közös problémamegoldás – ellenben kialakul egy erős érdekérvényesítés, belső viszályok.
  • A szervezet a változtatás irányát, módját, az átalakításokat, az azzal kapcsolatos terveket csak szűk körben osztja meg. Aki nem kap elegendő információt elbizonytalanodik a jövőjével kapcsolatban. Számít-e rá a szervezet, lesz-e munkája, megfelelő-e a jelenlegi tudása az új szervezethez. Ezért a változáshoz nem a fejlődés íve fog így kapcsolódni, hanem a bizonytalanság és kényszeres megoldások sorozatának „élménye”. Bizonytalanság, információ hiányában csökken a lojalitás, elköteleződés.

A fejlődő szervezet

Így talán a gondolati sor végéhez érve a pozitív és negatív megközelítések szintetizálásaként jó lenne látni, hogy miként is lehetne elindulni a tanuló szervezeti létezés irányába. Nagyon sok neves kutató és intézmény fogalmazta meg a saját modelljét. Nem célom azokat bármi módon felülírni. Inkább csak azokat a gondolatokat szedtem itt egy csokorba, amelyeket én is gyakorlati közelségben megéltem és láttam annak kézzel fogható eredményeit.

  • A tanuló szervezet rendelkezik célokkal. Azok a munkavállalók számára láthatóak, értelmezhetőek, látják benne helyüket, szerepüket. A vezetők kommunikációjukban, döntéseikben, cselekedeteikben elkötelezettek a célok megvalósításában.
  • A célok egyértelműen kimondják a szervezet fejlődési irányát, benne fejlődési szemléletét, értékrendjét.
  • A szervezet újra gondolja értékeit, szervezeti kultúráját, gondolkodási és viselkedési mintamodelljeit oly módon, hogy az illeszkedjen a célokhoz. Ezen értékek kommunikációja nem csak írásbeli formában jelenik meg, hanem a vezetők viselkedésén keresztül, egyfajta mintamodellként is, közvetítve a vezetés értékrendjét, ezáltal elvárásait is egyben.
  • Fejlődő szervezetként elismeri és támogatja a kreatív, innovatív, fejlődés szemléletű gondolkodást – támogatja annak kibontakozását. A gondolkodási modell kilép az elméleti keretekből és bekerül a szervezet véráramába, megjelenik a napi működésben, a vezetésben, a döntés előkészítési és döntéshozási folyamatokban.
  • Az új szemléletek kidolgozásához egyfajta inkubátor szervezetet alakít ki – ahol lehetőség van a kísérletezésre, tapasztalatszerzésre, párbeszédre.
  • Felismeri, hogy a kudarcba fulladt projekteket szükséges leválasztani, ugyanakkor azt is, hogy a megélt tapasztalatok feldolgozása és visszaültetése pozitívan hat a leállított projektben résztvevők munkájának megbecsülésére.
  • A szervezetben, azonban a szervezet működésétől leválasztva kialakít egy jövőkutató és fejlesztő csoportot, amely vizsgálja a jövő kihívásait, új megoldásokat dolgoz ki, illetve azokat olyan formán dolgozza fel, hogy alkalmasak legyenek a szervezeti adaptálásra.
  • Felméri a szervezet tanulási és fejlődési modelljét és a szervezeti célokhoz igazítottan törekszik az egyes tanulási modellek arányának fejlesztésére. Belső képzés, fejlesztés vagy toborzás útján.  
  • Kialakítja azt a támogató légkört, ami segíti az eltérő gondolkodásból származó konfliktusok feloldását, szupervíziós folyamat keretében elősegíti a szervezet tanulási folyamatait.
  • A duális életpályamodell kialakításával lehetővé teszi a szakértői és vezetői pályaívek tudatos tervezését, a megfelelő képzési és fejlesztési rendszerek kialakítását. Jövőt és pályaképet nyújt az elköteleződésért, lojalitásért, aktív munkavállalói jelenlétért.
  • Lehetővé teszi a rotáción alapuló tudásmegosztást, amely elősegíti a szakmai területek több szempontú fejlesztését, a vezetők széles körű problémamegoldásának fejlesztését.
  • Olyan struktúrát és működési környezetet alakít ki, amely képes illeszkedni a célokhoz, a célok változásához.
  • Hálózat alapú együttműködést alakít ki, amely elősegíti a tudásmegosztást, információáramlást és a problémák széles fókuszú megoldását.
  • A formális és informális információs csatornákon keresztül elősegíti a jó és ösztönző hírek terjesztését, amely energiával tölti a szervezetet. Ilyen lehet például a  szervezeti értékek, minták, büszkeségek, eredmények elismerése. 
  • Erősíti a külső együttműködési kapcsolatait a különböző szervezetek problémamegoldási stratégiáinak megismerése érdekében, illetve stabil kapcsolati rendszert alakít ki a hosszú távú együttműködések biztosításához.
  • Törekszik a szervezeti bizalmi szint növelésére, az etikus, átlátható, integritás alapú működés kialakítására.  

Záró gondolatok

Sajnos sok esetben inkább a szervezeti válságok kényszerítik ki a válaszlépéseket, a problémákra adandó válaszok megkeresését. Talán a tanuló és fejlődni képes szervezet előnyeként annyit lehetni kiemelni, hogy az nem várja meg a negatív spriálba történő átcsúszást, hanem energiáit inkább önszántából egy magasabb és minőségibb cél eléréséhez összpontosítja. Elkerülve így a szervezet működésének és munkamoráljának törését, az erőforrások tűzoltás jellegű felhasználását.

A szervezet fejlődési, tanulási folyamata hosszú időt vesz igénybe. Hosszabbat, mint a technológiai fejlesztések. A tanulási folyamat tervezése, a szervezet elemzése, a működési problémák feltárása, a célok és jelenlegi állapot közötti fejlődési út meghatározása, a szükséges tudásanyag lefordítása szervezeti sajátosságokra, annak integrálása. Majd ez után kezdődik meg az érdemi munka – amikor is maga a szervezet kezdi el alkalmazni a megszerzett tudást – újragondolja a működését, a stratégiáját és újra szervezi önmagát. És ez a ciklus ismétlődik újra és újra.

Ami erősítheti a szervezet fejlődésének a dinamikáját az a szemlélet, amellyel a változást vezeti, a korábbiakban megtett út, megélt tapasztalat és kialakult tudás, ami ezekhez a problémamegoldási fázisokhoz kapcsolódik. Az utolsó és lényegretörő kérdés a végére maradt. Mégpedig az, hogy a szervezet hajlandó-e újra és újra felülírni az új válaszokkal a tudását és megújulni, vagy állandó kényszerpályán fog mozogni és kényszermegoldásokkal igyekszik fenntartani működését.

 

Felhasznált irodalom: Gerhard Fatzer: Tanulni képes szervezet in: Bagdy Emőke – Wiesner Erzsébet (szerk.) 2005: Szupervízió Szupervízió Hungarica

Címkék:
vezetés vezető szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés szervezeti kultúra szupervízió integritás
Dr. Cservenyi Dóra

Szervezetek érték alapú fejlesztésével foglalkozom; azzal, hogy hogyan lehet a szervezeti értékrendet tudatosan építeni, a szervezeti kultúrát a szervezeti célokhoz illeszteni, a változási folyamatokba bevonni az embereket, valamint a vezetőket támogatni az átalakítási folyamatokban. Mérnöki, logisztikai, rendszerszervezési alapokokról indulva jutottam el a humán területek fejlesztéséig. Kutatom és tanítom a szervezetek működési mechanizmusait, technológiáit, vezetés-szervezési összetevőit. Az elmúlt években pedig ezen tudásra építettem rá a szervezetek fejlesztését célzó különböző szervezetfejlesztési eszköztárakat. Szervezetfejlesztés, oktatás tekintetében jellemzően csoportokkal dolgozom, immár több mint 3000 órával a hátam mögött... és még mindig szeretem a hivatásom.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Értékorientált szervezetek építése

Értékorientált szervezetfejlesztési programokkal foglalkozom. Azzal, hogy hogyan lehet úgy szervezeti célokat kialakítani, ami nem csak a jövőt mutatja meg, hanem a szervezeti elköteleződést is megteremti. Illetve hogyan lehet olyan etikai értékrendet felépíteni szervezeten belül, amivel a szervezet sikerre viheti működését.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu