logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2024.10.08 - 9 hónapja
[eureka] Consulting

5 generáció, 1 munkaerőpiac – Milyen feszültségekre számítsunk?

A munka világában történő változások közül talán az egyik legizgalmasabb téma a multigenerációs munkahelyek megjelenése, és az így kialakuló munkahelyi dinamikák és jelenségek felfejtése. Amikor már 5 generáció – Baby Boomerek, X, Y, Z és Alpha – dolgoznak együtt, ott elkerülhetetlen, hogy a fogalmi és attitűdbeli különbségek félreértést vagy feszültséget okozzanak. 

A Z- és az Alfa-generáció például nyitottabb, ami az innovációkat illeti. Őket kevésbé terhelik az előítéletek, mint az idősebb generációkat, és könnyebben elfogadják az új megközelítéseket. Ezzel szemben a motivációjuk fenntartása sokkal nagyobb kihívást jelent, mint az idősebb generációk esetében (ezzel a témával ebben a cikkünkben foglalkoztunk részletesen). Míg például egy X generációs kollégát egy szakmai képzéssel, addig a fiatalabb korosztály tagjait egy a mentális egészség megőrzésére létrehozott munkahelyi kampánnyal lehet inkább a maradásra bírni. De miben is gyökereznek ezek a fogalmi különbségek, és mit tehetünk a feloldásukért? Cikkünkben erre keressük a választ!

„Átalakulóban van a tekintély fogalma.”

A tekintély hagyományos felfogása az elmúlt évtizedekben drámaian megváltozott. A múltban a tekintélyt ritkán kérdőjelezték meg, különösen a fiatalabb alkalmazottak. Az idősebb generációk egy olyan hierarchikus rendszert láttak követendőnek, ahol a tekintélyt parancsoló személyek - legyenek azok szülők, tanárok vagy munkáltatók - szinte ’szent’ státusszal rendelkeztek. A fiatalabb generációk számára azonban a tekintély nem az életkoron vagy a munkahelyen eltöltött időn alapul, hanem sokkal inkább a kompetencián, a kreativitáson vagy épp az érzelmi intelligencián.

„Más fogalmakkal dolgozunk a 21. században, és ez feszültséget okoz a generációk között. A különböző nemzedékek mást értenek egyes fogalmak alatt, más szokásokhoz ragaszkodnak, hiszen más mintákat követtek, másból merítettek” – összegzi a helyzetet Dr. Baracsi Katalin, generációs közösségi média szakértő.

Amikor az idősebb generációktól érkező tanácsokról beszélünk, - folytatja Katalin - fontos megérteni, hogy ezek sokszor feszültséget okozhatnak a fiatalabb kollégáknak, különösen a Z generáció tagjainak. Ennek egyik oka, hogy az idősebbek által adott tanácsok gyakran a saját élettapasztalataikon alapulnak, amelyek viszont egy olyan világban szerveződtek, amely különbözik attól, amelyben ma élünk. A generációs különbségek miatt a fiatalabbak gyakran úgy érzik, hogy az idősebbek tanácsai nem teljesen relevánsak a jelenlegi helyzetükben, és ez könnyen sértő lehet számukra, különösen, ha úgy sejlik, hogy a tanácsadás mögött bírálat húzódik meg. A Zék számára kiemelten fontos az önállóság és az identitásuk megőrzése, így ha egy tanácsadás túlságosan didaktikus vagy ráerőltető, akkor azt könnyen személyes támadásnak vehetik. 

Egy erő mind fölött: a kommunikáció

Ha a munkavállalók magukban tartják a generációs félreértésekből fakadó frusztrációt, azzal együtt a munkahelyi légkör, majd hosszú távon a munka minősége is romlani fog. A feszültségek feloldásának kulcsát a nyílt párbeszéd megteremtése jelentheti. Bár minden generáció más kommunikációs formát részesít előnyben – a Baby Boomerek a személyes interakciókat és a telefonálást, a fiatalabb munkavállalók az e-mailt és az azonnali üzenetküldést –, az igényeik iránti érzékenységgel és olyan kommunikációs terek létrehozásával, ahol a fiatal munkavállalók is bátran megfogalmazhatják ötleteiket, kialakítható egy olyan nyitott munkahelyi légkör, ami túllép a generációs különbségeken. A kommunikáció megteremtésének jó útja lehet, ha a vezetőség ösztönzi a munkavállalókat új kommunikációs platformok kipróbálására, és ha a nemzedékek egymást mentorai lehetnek egy ilyen tanulási folyamatban: a Z generáció megtanulhatja, hogyan illik protokoll levelet fogalmazni, míg az X generáció belátást nyer a GIF-ek és meme-ek világába.

Mitől lesz valóban pozitív a munkahelyi kultúra?

Mindegyik generáció igényére folyamatosan figyelemmel lenni szinte lehetetlen feladatnak tűnik. Azzal azonban, ha munkahelyi kultúrát a befogadás, nyíltság és őszinteség jegyében alakítjuk ki, a félreértések kibomlása és megoldása még erősítheti is a multigenerációs csapatunk tagjainak sikeres együttműködését. Vezetőként arra kell figyelnünk, hogy egyik generációs megközelítéssel szemben se legyünk részrehajlóak.

„A fiatalok égnek a vágytól, hogy egy tapasztalt embertől szerezzenek ismereteket, de ehhez szükségük van a saját keretezésükre. Itt kell igazán jól mediálnia a vezetőnek a különböző generációk között, hiszen a végén ezek a keretek is csak rajtuk keresztül valósulhatnak meg.” – mutat rá Dr. Baracsi Katalin generációs közösségi média szakértő.

A multigenerációs munkahelyek elterjedése egyszerre hordoz magában kihívásokat és lehetőségeket. Viszont, ha átgondoltan, a közös célokat szem előtt tartva vagyunk jelen a munkahelyen, ahol a nyílt kommunikáció is biztosított, akkor a generációs sokszínűség valóban plusz lendületet adhat a munkahelyi célok eléréséhez. 

Címkék:
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu