logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.04.03 - 2 éve
[eureka] Consulting

„A reziliencia egy sok összetevős témakör, ezért rapid megoldásokra nem lehet számítani.” – Merre halad 2023-ban a képzés-fejlesztések hajója?

Az [eureka] Consulting & Games csapata márciusban megjelentette Képzés – Fejlesztési Körkép 2023 kutatását, amiben a magyarországi képzés-fejlesztési trendeket és kihívásokat összegzik. A kiadvány kapcsán Szopkó Beatrixot az [eureka] Consulting üzletágvezetőjét valamint Dr. Kalmár Pétert, az [eureka] CEO-ját kérdeztük.

2022-höz képest sok változás megfigyelhető az idei trendekben, az egyik legszembetűnőbb mégis az, hogy a csapatok fejlesztéséről a hangsúly a vezetők fejlesztésére tolódott. Hogyan hat ez a csapatokra?

Péter: Két hatás egyszerre érvényesül, amiért a vezetők fejlesztése idén nagyobb prioritást kap. Az egyik a költségcsökkentés: sokan számoltak be arról, hogy kisebb vagy legalábbis inflációs környezetben nem arányosan emelt büdzsével gazdálkodnak. Ilyenkor pedig jellemző, hogy koncentráltabban fejlesztenek és a kulcsemberek kapják meg azokat az erőforrásokat, amiket aztán szét tudnak osztani a csapataikon belül. Vagyis a vezetőkre ezért nagyobb felelősség és feladat is hárul. Nemcsak a saját kompetenciáikat kell tudniuk fejleszteni, hanem egyre inkább elvárják tőlük azt, hogy a csapatukat is segítsék a megszerzett tudással. Az egyre elterjedtebb kifejezések mögött ez a szándék húzódik: „coaching típusú vezetés”, mentor-vezető” – mind arra utal, hogy a megszerzett tudásanyagot a vezetők (főleg középvezetők) újra elosztják a szervezeten belül, ezáltal pedig kötlséghatékonyabb a fejlesztés, mintha mindenkit külsős szakértőkkel fejlesztenének.

 A másik jelenség összefügg azzal, hogy a 2023-as év egyik legfontosabb témája a változás, annak kezelése és a reziliencia. Turbulens időszakot élünk, a változás most jellemző a szervezetek minden szintjén. A csapatokat pedig a vezetők fogják össze, ők lesznek egyrész a változás motorjai, másrészt ők az első bástya, akik megvédhetik a csapatukat a változások negatív hatásaitól.

Kis-közép- és nagyvállalkozások nagyjából egyenlő mértékben terveznek idénre egyéni fejlesztéseket. Ez új tendencia? Mit ad egy egyéni fejlesztés a cégnek?

Beatrix: Egyéni fejlesztések lehetnek szakmai vonulatúak és lehetnek coaching jellegűek is, tehát teljes mértékben széles spektumról beszélhetünk témát illetően is. Ami erőteljesebben látszik megjelenni, az a pszichés jóllét érdekében tett erőfeszítések a cégeknél a különböző wellbeing programok kapcsán. Ennek egyik eleme a pszichológus, coach, tanácsadó alkalmazása heti 1-2 napban, akikhez a kollégák fordulhatnak.

Ez a típusú képzés, mint munkaerő megtartási elem, adhat rugalmasságot és szabadságot, hiszen nem kell több embert egyszerre összeszervezni egy időre és adhat olyan munkáltatói márkához kapcsolódó pontokat a repertoárba, amivel a munkaerőpiacon versenyképes tud lenni (vagy jobban versenyképes lehet).

A hibrid képzés egyre népszerűbb. Szakemberként mennyire tartod ezt a formát hatékonynak? Mit ajánlanál, aki hibridben tervezi a képzéseket megvalósítani (cég), mire figyeljen?

Beatrix: A hibrid fejlesztés nem egyenlő az online és személyes tréningek vegyesével. A hibrid képzés azt jelenti, hogy minden fejlesztendő/tanulandó területet a megfelelő módon tesszük és, ha valami egy online kurzussal érhető el, akkor úgy, ha valami egy élő tantermi képzéssel, akkor éppen úgy tesszük és ezek között a variációk széles spektrumban elérhetőek. Továbbra is azt gondolom, hogy legyen szó bármilyen fejlesztési terv összeállításáról, az első és legfontosabb, hogy legyünk tisztában azzal, hogy mit miért csinálunk. Mi az a szervezeti stratégia, amit fogunk a képzés-fejlesztéssel megtámogatni. Ezt követően jönnek a témák, amikre szükségünk van és csak utána a megvalósítás formája. A hibrid fejlesztésnél amire felhívnám a figyelmet, az a "haszon". Egyre több helyen látom, hogy online kurzusokkal bombázzák a kollégákat, vagy annak lehetőségével, ugyanakkor sem a motivációra sem a hasznosíthatóságára már nem kerül hangsúly. Ez nem gond akkor, ha ez nem is cél. Lehet juttatásként ezekre a megvalósításokra tekinteni, meg lehet szándékkal is hozzáállni, más-más kimenetelt kapunk.

Péter: Úgy vélem, hogy nem elhanyagolható az az igény sem, amikor valaki egyetlen képzés keretében szeretné, hogy hibrid legyen, azaz a kollégák távolról és személyesen is be tudjanak csatlakozni. Ahogy Bea is említette, a hibrid fejlesztés elsődleges jelentése nem ez, azonban tagadhatatlan igény mutatkozik az ilyen jellegű szolgáltatások iránt.

A hibrid képzésnek is van több formája (pl. egyidőben egyszerre online és személyes jelenlétű, vagy egyes tréningek online zajlanak, mások pedig élőben), a technikai felszereltség és az online térben való otthonosság, jártasság nagyban meghatározza, mennyire lehet kiküszöbölni a zavaró tényezőket. Amennyiben szeretnénk egyidőben online-élő hibrid tréninget tartani, akkor elengedhetetlen egyrészt a technikai felkészültség, valamint a résztvevők felkészülése. Első a technika. Technikailag törekedjünk arra, hogy minden fél, a jelenlévők és a távolról bekapcsolódók is jól lássanak-látszódjanak, halljanak-hallatszódjanak. Ez a kamera-kivetítő-hangosítás-mikrofon négyszöge, amit érdemes előre megtervezni, azért, hogy a távoli résztvevők ne érezzék úgy, hogy kimaradnak az eseményekből. A tréning során pedig törekszünk olyan gyakorlatokra és kommunikációra, ahol egyenlő módon bevonásra kerülnek.

Vezetőfejlesztés, Együttműködés csapaton belül, Kommunikáció a top 3 topik idén. Ezt mit árul el neked, mint szakértőnek? Minek a lenyomata?

Péter: Két dolgot sugallnak ezek a témák. Egyrészt a munkaszervezés, a szervezeti folyamatok oldaláról a hatékony működés alappilléreiről beszélünk. Másrészt pedig arról, hogy a munkaszervezés alapegysége már nem az egyén, és nem is az megfoghatatlan, silós osztályok, hanem a Csapat, így nagybetűvel. A csapatok működése és a csapatban működés olyan alapvető készségeket igényelnek, amelyek felkészítik a szervezeteket a jelen és a jövő működési formáira. Gondoljunk csak bele, mennyire terjednek a mátrix csapatok vagy a projektek köré folyamatosan újraszerveződő csapatokat megkívánó agilis működés. A csapatban való hatékony működés, a kommunikáció, az együttműködés ezért már most olyan készségek, amik elengedhetetlenek a munkavégzés felgyorsult világában, a startupok, pop-up vállalkozások és határokon átívelő szolgáltató cégek körében. A vezetőfejlesztés pedig azért is szerepel az első helyen, mert a vállalkozások felismerték, hogy ezek a formák nem működtethetők hozzáértő, fejlődni váró és a csapatot jól irányítani tudó vezetők nélkül.

A képzések-fejlesztések visszamérése továbbra is probléma. Miben látod ennek megoldását?

Péter: Két dologban. Egyrészt a tudatosításban, úgy gondolom, nem beszélünk erről eleget, és nem foglalkozunk a fejlesztéssel egy összetett folyamatként, egységként, pedig így kéne rá gondolni. Sajnos még mindig előfordul, hogy a munkatársak fejlesztését programszerűen kezelik a cégek (rosszabb esetben pedig kötelességként), nem pedig folyamatszerűen. Sokan esnek abba a hibába, hogy a fejlesztés az arról szól, hogy megtartunk egy tréninget, átadjuk a tudást, elvárjuk a résztvevőktől, hogy minél jobban építsék be a tanultakat, de maga a fejlesztés arról a 4 órás programról szólt, amíg a tréner kint volt és fejet tágított. Ezzel szemben a fejlesztésre úgy kell tekintenünk mint egy folyamatra, amely folyamatos, hosszan tart és egymásra épülő lépésekből áll. A tényleges képzéseket ezért szokta megelőzni a felmérés, a diagnózis, a helyzetek, elakadások és kihívások minél pontosabb előzetes felmérése. Ugyanennyire fontos pedig a folyamat vége, az utánkövetés és a visszamérés. Ha ezek elmaradnak, akkor a folyamatnak nincsen vége, nincs lezárva, olyan, mint egy könyv, amit az utolsó fejezet előtt kidobunk a kukába. 

Az utánkövetés jellemzően a képzés-fejlesztési folyamat utolsó tartalmi lépése, ahol a résztvevők által elsajátított tudásanyagot elmélyítik, az átadott eszközök beépülését megfigyelik, a szokások meggyökerezését feltérképzik a szervezeti kultúrában. Az utánkövetés azt segíti elő. hogy a szervezet gyakorlatába beépüljenek a fejlesztéssel átadott elméletek és know-how-k. – írjuk a kutatásban.

Ezzel szemben a visszamérés arra szolgál, hogy a szervezet megállapítsa: az üzleti eredményekben is megjelent-e a fejlesztési folyamat, illetve ennek a folyamatnak a költségei közvetlenül vagy közvetve megtérülnek-e? Itt fontos kihangsúlyozni, hogy az üzleti eredményesség nem feltétlenül financiális mérőszámokkal határozható meg; egyéb mutatók is irányadóak lehetnek (pl. fluktuációs arány, senioritás átlaga, brand ismertség, ügyfélvisszajelzések minősége, stb.). Ezért fontos már a fejlesztési tervben meghatározni azokat az üzleti célokat, amelyekhez a mérőszámokat a fejlesztési folyamatban hozzárendelhetjük.

Ahhoz, hogy ezek az eszközök elterjedjenek, meg kell tudni mutatni az előnyeit, hogy miért fontos ezeket alkalmazni. Mi ezért szoktunk az ügyfeleinknek előzetesen esettanulmányokat mutatni, ahol a folyamat bemutatásán túl azt is bemutatjuk, milyen eredmények valósultak meg a fejlesztésnek köszönhetően. Hiszen végeredményben ezért dolgozunk, hogy fejlődjünk, és lássuk, honnan hova jutottunk, nem?

Címkék:
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu