logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.09.11 - 2 éve
[eureka] Consulting

Legyőzhető a Z-generáció apátiája?

Mi kell a Zének, ha csapatépítésről van szó? Sok mindent tudni vélünk a Z-generáció kapcsán. Tudjuk, hogy digitális bennszülöttek, illetve a tény, hogy kisgyermek koruk óta különféle kütyükkel és interneteléréssel vannak körülvéve, sok, az összes többi őket megelőző generáció számára ismeretlen utakat nyitott meg. A Zékről úgy tartják, hogy túl nagy az önbecsülésük, felkészületlenek, vagy épp nehéz őket motiválni a megfelelő munkavégzésre. Én azonban sokkal inkább úgy gondolom, hogy a munkaerőpiacra történő megérkezésük egy olyan új (és számos tekintetben jobb) korszakot hoz el, ami a többi generáció számára is előnyökkel jár.

Z-generáció – Miben különbözik a többitől?

A Z-generációs munkavállalók hajlamosabbak a rövid és gyors kommunikációra, például rövid üzenetek, emojik és GIF-ek használatára a munkahelyi kommunikáció során is. Mivel ők az első olyan generáció, aminek lehetősége van – annak minden előnyével és hátrányával együtt – napi 24 órában elérhetőnek lenni, ez a stratégia segít nekik abban, hogy a kommunikáció mégse eméssze fel minden idejüket. 

A folyamatos jelenlét mellett egy olyan környezetben nőttek fel, ahol óriási a kommunikációs- és reklámzaj. Folyamatosan oda-vissza sétálgatnak a Times Square kivetítői között és ezzel együtt az ingerküszöbük az egekbe szökött, a figyelemtartó képességük pedig csökkent. 

Generációs sajátosságaik sokszor ijesztőek lehetnek a munkáltatók számára. A ResumeBuilder áprilisi kutatásában 1344 döntéshozót kérdezett a Z-generáció alkalmazásával kapcsolatban. A kutatásban résztvevők 12%-a rúgott már ki Zé munkavállalót, kevesebb mint egy héttel a munkába állás után, 74%-uk pedig úgy tartja, hogy ezzel a generációval a legnagyobb kihívás együttműködni a munka során.

De akkor kész, vége, ennyi volt? Amikor kifullad az Y a piacon zárjuk be az ajtót és húzzuk le a rolót?

Véleményem szerint, ennél azért akad jobb megoldást! Érjük el, hogy a Zé munkavállalónk is elkötelezett és motivált csapattag legyen!

Hogyan lehet nem csak felkelteni, de meg is tartani a Z-generáció figyelmét?

Röviden: megfelelően ütemezett és adott célok mentén szerveződő csapatépítéssel, ami kiegészíti a munkahelyi wellbeing csomagot és támogatja a szervezetfejlesztési törekvéseket. Hosszabban: máris kifejtem!

Amellett, hogy a technológiai jelenlét befolyásolja a generáció attitűdjeit, azt sem szabad elfelejtenünk, hogy amióta kiléptek a nagybetűs életbe, folyamatosan történik valami, ami miatt meginog alattuk a talaj. Ők az a generáció, aminek nagyrésze a COVID alatt vállalt először munkát, majd belecsöppentek egy háborús helyeztbe és azóta is a gazdasági változások kiszámíthatatlansága között élnek. Kevesen találkoztak közülük olyan helyzettel eddig, ami biztonságot adott volna a számukra, épp ezért esetükben az elköteleződés növelése a kulcs. Ehhez pedig kiváló eszköz a csapatépítés! Itt nem egy egyszeri tüneti kezelésre kell gondolni, sokkal inkább a csapat valós építésére a vállalati kultúrába illeszkedő közös programok segítségével.

Figyelmük felkeltésének és megtartásának alapja, hogy egy nyelvet beszéljünk velük, partnerek legyünk ne csak a kommunikációban, de a munkában is. Motivációjuk ugyanis egyetlen módon csalogatható elő: ha maguk ismerik fel és állítják azt csatasorba!

Rövid, de tartalmas: A Z generáció tagjai fogékonyak a rövid és lényegre törő kommunikációra. Ha valamit meg akarsz velük osztani vagy szeretnéd őket valamibe bevonni, erre koncentrálj!

Élmények mindenek felett: Szervezz olyan szórakoztató és kihívásokkal teli tevékenységeket, amelyek vonzóak a Z generáció számára. Számukra nem idegen a játékok világa, sőt! Sokkal komfortosabban mozognak egy fiktív narratívában, mint nyomozók, kalózok vagy szuperhősök, mint az XYZ vállalati munkatársai, akik zsákban futnak.

Bizalom: A generáció tagjainak fontos, hogy már a csapatépítő aktivitás elején érezzék, itt nem fognak sérülni, nem kell elhagyniuk a komfortzónájukat, ha csak ők maguk nem akarják.

Lehetőségek: Természetszerűleg ódzkodnak a kötelező dolgoktól. Alapvető csapatépítő perszónájukat tekintve ők nem ellenségesek, pusztán passzívak mindaddig, amíg rájuk nem erőltetünk valamit. Egy passzív, kevésbé érdeklődő csapattagot könnyebben ragad magával a flow, mint egy „csak-azért-se-mert-nekem-ne-mondja-meg-senki-mit-KELL-csinálnom” arcot. Utóbbit sem lehetetlen bevonni, csak kisebb sikereket érhetünk el a folyamat egészét nézve. Épp ezért, amikor a csapatépítésekről kommunikálunk, az egy lehetőség legyen, ne egy kötelező program. Pláne ne egy olyan kötelező program, ami elviszi a munkaidő utáni időt, a hétvégét, a szünnapot!

Ugyanakkor az is fontos, hogy a csapatépítő programban kellő rugalmasság legyen! Találja meg benne a helyét egy introvertált, egy teljesen új, vagy egy még kicsit bizalmatlan munkavállaló is.

Gyorsaság és kreativitás: A Zék elképesztően kreatív problémamegoldók és ezt a tudásukat szívesen használják is. Számukra az egyedi megoldások mellett az is fontos, hogy gyorsváltásban, egymást követő feladatokat kapjanak. A csapatépítőt is érdemes úgy felépíteni, hogy több, kis cél mentén dolgozzunk a közösséggel, aminek persze a végén elismerés várja a csapattagokat!

És mindez milyen változásokat hoz el a munkában?

Bizalmat építhetünk, ami egy hosszútávú befektetés, de mind közül a legjövedelmezőbb. Megmutathatjuk, ki, miben jó. Szorosabbra fűzhetjük az informális szálakat a kollégák között. Lehetőséget biztosíthatunk arra, hogy mindenki egy olyan oldalát mutassa meg, amire a munkahelyi környezetben nincs vagy csak ritkán van lehetőség. És, ami a legfontosabb: olyan közös élményeket teremthetünk, amik a csapatot közösségé erősítik.

Címkék:
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu