logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.09.05 - 2 éve
[eureka] Consulting

Majd akkor lesz itt csapatépítés, ha már lesz egy csapat, akire áldozhatok!

Ha úgy nézzük, ez a csapatépítési témakör egy 7800 milliárd dolláros kérdés. A Gallup felmérése szerint ugyanis a nem eléggé elkötelezett és a kifejezetten elégedetlen munkavállalók miatt ekkora veszteséget szenved el a globális gazdaság. Ez Németország és az Egyesült Királyság együttes éves GDP-je, vagy ha úgy tetszik, a globális GDP 11%-a. De miért is érdekel ez bennünket, amikor a munkahelyünk hozzáadott értéke ehhez lényegében láthatatlan?

Hát azért, mert ekkora számok mögött már trend és statisztika húzódik. A trendből és statisztikákból pedig mindannyian könnyen tanulhatunk: mit érdemes ugyanúgy és mit érdemes máshogy csinálnunk.

A csapatépítés tényleg csak akkor éri meg, ha régi motorosok a kollégák?

Sokszor találkozunk azzal a szemlélettel, hogy a csapatépítés egy olyan “extra”, kis prioritású dolog, amivel “majd foglalkozunk akkor, amikor már van egy összeszokott csapatunk”. Lefordítom: előbb megvárjuk, míg felépül magától a csapat, utána majd megépítjük. “De hát minek öljek bele súlyos költségeket a csapat építésébe, ha úgyis jönnek-mennek az emberek, csak ablakon kidobott pénz?” Lefordítom: minek fektessünk bele a szervezeti kultúra fejlesztésébe, ha úgyis csak elmennek az emberek a szervezeti kultúra hiánya miatt?

 

Unalomig ismert kutatásokat nem szeretnék naphosszat idézni, ahogy evidenciákat sem közölni. Mindannyian tudjuk, hogy a munkavállalók preferenciái a munkahelyválasztásnál megváltoztak az elmúlt évtizedben, és az alapvető higiénés tényezőkön (bér, juttatások, biztonságos munkakörnyezet) felül régóta a munkakörnyezet és a munkahelyi kultúra a vezető indok az elköteleződés magas fokában. Vagy úgyis mondhatnánk:

Az alapvető munkahelyi kultúra hiánya vagy zavara az, amiért a munkavállalók otthagyják a céget.

A munkavállalók az első 6 hónapban ugyanis jellemzően nem fizetés miatt mondanak fel, hanem érzelmi alapon döntenek: a bizalom megingása miatt távoznak. Nem bíznak a vezetőjükben, nem bíznak a munkatársaikban, nem bíznak a szervezet céljaiban, kommunikációjában. A bizalom pedig az a tényező, ami csapattá kovácsol minket. Egy csapattá a kollégákkal, a vezetőnkkel, a cégünkkel.

 

A Gallup 2023-as Globális Munkahelyi Helyzetelemzésében feltette a szintén 7800 milliárdos kérdést a munkavállalóknak: “Mit változtatnál meg a munkahelyeden, hogy jobbá tedd?” A válasz: magasabb jutattások és több jólléti intézkedés - logikusnak is hangzik, csakhogy messze nem ezek a szempontok szerepeltek az első helyen. Hanem a kultúrát és az elköteleződést fejlesztő tényezők:

  • Az elismerés-kultúrájának támogatása
  • A nyílt és őszinte kommunikáció bátorítása
  • A tanulási kultúra erősítése
  • A kreativitás és az autonómia ösztönzése

 

Ezeket a tényezőket azonban nem lehet egy szétszabdalt, felosztott munkakörnyezetben fejleszteni. Ezek mind olyan szempontok, melyeket nem egyedül gyakorolunk, hanem közösségben. Leginkább munkahelyi mikroközösségekben, vagyis csapatokban. Mondhatnánk, hogy a lélektelen darálás helyett a jó munkahelyi légkört keresik a munkavállalók.

Ne azért hanyagoljuk tehát a csapatépítő akciókat, mert úgyis nagy a fluktuáció - inkább azért áldozzunk a csapat építésére, hogy kisebb legyen a fluktuáció. Egyetlen ember felmondása milliós nagyságrendű költséget jelent a munkahely számára, a rendszerszintű fluktuáció ennek többszörösét. Ehhez képest a munkahelyi kultúra fejlesztése érdekében tett egyszerű lépések lényegesen olcsóbbak, főleg közép- és hosszútávon.

Sőt, már rövidtávon is hatalmas haszna van a csapatépítő-szemléletnek: a munkáltató azt az üzenetet sugározza a munkavállalók felé, hogy nincs egyedül, számíthatnak egymásra. A kölcsönösség pedig a szervezeti bizalom alapja.

Mik a fő csapatépítő támpontok egy fluktuáló környezetben?

1. Adjunk teret az alulról szerveződő  törekvéseknek!

Ha nem felülről erőltetjük munkahelyi kultúra építését, hanem segítjük és támogatjuk annak organikus felépülését, akkor a csapatok saját maguk találják meg az identitásukat, az egymás iránti elköteleződés szempontjait. Ez pedig óhatatlanul növelni fogja a cég iránti elköteleződést is

2. Kovácsoljunk valódi csapatot!

A valódi csapat sokszínű és kitartó. Érdemes tehát olyan elemeket behozni, melyek fenntartják az elköteleződést, és a munkavállalókról szól. Önmagában egy-egy sportnap vagy szakmai agytágítós workshop - bár sebtapasznak jó - nem lesz elég hatékony. A csapatépítő-szemlélet legyen jelen a mindennapokban (korábban összeállítottunk egy gyűjteményt, ami segít ezt a szemléletet megalapozni az irodán belül) és a munkahelyen kívül is, és szóljon leginkább az emberekről, kevéssé a cégről. Ebben sokat segítenek az olyan élményszerű játékok is, melyek közös alapot teremtenek a munkavállalók között.

3. A csapat építése sosem akciószerű, hanem egy folyamat!

A csapat építése nem egy egyszeri dolog. Ha csak évente egyszer elvisszük a kollégákat egy csapatépítőre - az sajnos nem csapatépítés. Az csak egy esemény. Egy izé. Legyen a csapat építése egy szemlélet, egy cél, ami áthatja a munkátokat és a mindennapjaitokat.

Most kinyitottam Pandóra szelencéjét, de ha velem tartasz ősszel, segítek is abban, hogyan lehet a kiengedett démonokat egyesével megszelíditeni, azaz abban, hogy a csapatépítést taktikai aktivitás szintjéről a folyamatok szintjére emeljétek! 

Címkék:
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu