Egy hiba, amit minden megszűnt cég elkövetett
A cégek nagy része az első évben megszűnik. Van egy dolog, amely közös bennük: mindegyik elköveti ugyanazt a hibát. Van egy alapvető folyamat, amely nélkül nem lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. De vajon milyen tervezési hib
A cégek nagy része az első évben megszűnik. Van egy dolog, amely közös bennük: mindegyik elköveti ugyanazt a hibát. Van egy alapvető folyamat, amely nélkül nem lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. De vajon milyen tervezési hibát követ el mindenki? Mit értenek félre a kezdő és fiatal vállalkozók? Mi az, amely még a tapasztalt rókákon is kifoghat?
Mielőtt elárulom a választ, ássuk bele egy kicsit mélyebben magunkat a sikeres jövőbeli irányok kiépítésének lépéseibe. Négy alapvető elem van, amely meghatározza, hogy milyen megfelelő lépéseket kell megtenni a siker eléréséhez:
1. Költségvetés 2. Tervezés 3. Stratégia 4. Vízió
Nézzük meg lépésről lépésre, röviden, mit értünk pontosan ezen fogalmak alatt:
Elem #1: Költségvetés
A tervezés pénzügyi részét foglalja magában. Matematikai feladat, amely a számok végeláthatatlan sokaságát tartalmazza.
Jellemző: Egy nagy füzetnyi anyag tele információval és számokkal, amely még annál is több találkozót igényel, mint a tervezés.
Elem #2: Tervezés
Lépésről lépésre mutatja be, hogyan ültessük a gyakorlatba a stratégiát, amelyet megfogalmazunk a vállalkozásunk számára. Lineáris, logikai folyamatként fogható fel.
Jellemző: Egy jegyzetfüzetnyi anyag, amely nagyon sok (Excel) számítást igényel, valamint ennek megvitatása találkozók sorozatát vonja maga után.
Elem #3: Stratégia
Útmutatóul szolgál számunkra, hogyan érjük el a vízióban megfogalmazott céljainkat, törekvéseinket. Rengeteg információra van szükségünk az ügyfeleinkről, vásárlóinkról, beszállítóinkról és versenytársainkról a stratégia megalkotásához.
Jellemző: Egy körülbelül 10 oldalas tervezet, amely megvitatható egy üzleti ebéd során.
Elem #4: Jövőkép
Bemutatja és pontosan leírja azt a végső állomást, kitűzött célt, amelyhez az összes megfelelő tervezés és stratégiai lépés segítségével el fogunk jutni. A jövőkép kitalálása és megfogalmazása az agy egy teljesen más részét mozgósítja, szemben a költségvetés megtervezésével. Ahogy a nevéből is lehet rá következtetni, egy-egy lehetséges, számunkra elképzelhető jövő megalkotásáról beszélünk. Elkerülhetetlen, hogy érzelmi és kreatív oldalról is megközelítsük a kidolgozás során.
Jellemző: Egy oldalban összefoglalható, akár egy liftben való utazás során is elmesélhető.
Miért fontos ez a 4 elem?
Egy jó költségvetési tervezet nélkül egyszer csak azt fogod észrevenni, hogy elfogyott a pénzed. Egy jó, kidolgozott és értelmes terv nélkül ki fogsz futni az időből, a munkáid csúszni fognak, a beszállítóiddal és az ügyfeleiddel való kapcsolatod során nőni fog a feszültség, de meg is pecsételheti a vállalkozásod sorsát. Egy jó stratégiai tervezet nélkül nagyon nehéz helyzetben találhatod végül magadat, amellyel teljesen és jelentősen korlátozod a jövőbeli növekedési esélyeidet. Egy jó vízió nélkül út közben a céged rossz irányt vehet fel. Mire felismered, hogy merre tart a céged, már nagyon kevés lehetőséged és esélyed lesz korrigálni.
Miért olyan fontos, hogy a cégnek és a vezetőnek legyen világos jövőképe?
„A vezetés lényege, hogy tartunk valamerre. Ha a vezető és az emberei nem tudják, merre tartanak, a vezetés értelmét veszti”
Amikor Alice Csodaországban járt, a kiút keresése során egy útelágazáshoz ért:
- Lenne szíves megmondani, merre kell mennem? - Az attól függ, hová akarsz jutni – felelte a Fakutya. - Ó, az egészen mindegy – mondta Alice.
A Fakutya erre határozottan ezt felelte:
- Akkor az is egészen mindegy, hogy merre mégy.
Alice története nagyon jól alátámasztja a világos célok fontosságát. A megfogalmazott jövőkép bizalmat ébreszt, motivál és az emberekkel megérteti, hogy mind felelősek a cég által elért sikerekért. Mélyen egyetértek Peter Drucker menedzsmentguru szavaival: „A jövőt úgy lehet a legpontosabban megjósolni, ha megteremtjük.”
Jesse Stoner Jövőkép-orientált vezetés, menedzsment, és jól teljesítő munkahelyi egységek című kiterjedt kutatása során 500 szervezet csapatáról gyűjtött be információt és vizsgálódása során arra jutott, hogy a jövőkép óriási hatással van a szervezet teljesítményére.
Rendelkezem már jövőképpel. Honnan tudhatom, hogy működik?
A válasz nagyon egyszerűen tesztelhető, csak fel kell tenni néhány apró kérdést:
1. Valahol a számítógép egy eldugott mappájában van és évente talán kétszer, ha meg van nyitva? Ha igen, nem működik! 2. Ki van nyomtatva, díszként lóg a falon? Ha igen, nem működik! 3. Az alkalmazottak, beleértve a cég vezetőjét is, rendszeresen használják útmutatóul a napi döntések meghozatala során? Ha igen, akkor működik!
Következtetés - Mi az a hiba, amit a cégek elkövetnek?
Egyszerűen figyelmen kívül hagyják a négy lépés pontos kidolgozásának fontosságát. Nem adnak kellő időt és hangsúlyt, hogy az egyes elemek részletesen, átgondoltan le legyenek írva és megfogalmazva. A 4 lépésnek a legfontosabb, de mégis mások által a legelhanyagoltabb területe: a jövőkép. Te el tudnád mondani a céged vízióját 1 percben? Össze tudnád foglalni nekem a liftben, amíg megtesz 3 emeletnyi magasságot? És a legfontosabb kérdés: leírtad már? Tudja minden alkalmazott a cégben a cég víziója? Hogy mi az a magasztosabb cél a pénz után, amely miatt minden nap bejönnek dolgozni?
Egy jól kidolgozott stratégia néhány embert motiválhat a cégben, de a jövőkép, a vízió az, amely érdeklődést ébreszt, megérinti a szívet és kemény munkára sarkallja az embereket.
Neked erről mi a véleményed?
Forrás:
- John P. Kotter (2002): The Heart of Change: real life stories of how people change their organizations, Harvard Business School Publishing
- Lewis Carrol: Alice Csodaországban (Alice’ Adventures in Wonderland) Ford.: Kosztolányi Dezső (1958), Budapest, Móra Kiadó
- Jesse Stoner(1998): Visionary Leadership, Management, and High Performing Work Units (Jövőkép-orientált vezetés, menedzsment, és jól teljesítő munkahelyi egységek), Doktori disszertáció, Massachusettsi Egyetem
- Ken Blanchard (2010): Leading at a Higher Level, Revised and Expanded Edition: Blanchard On Leadership and Creating High Performing Organizations (Vezetés Magasabb szinten: Eredményesség emberközpontú módszerekkel), Pearson Education