logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.07.03 - 10 éve
Farkas Dezső

Egy hiba, amit minden megszűnt cég elkövetett

A cégek nagy része az első évben megszűnik. Van egy dolog, amely közös bennük: mindegyik elköveti ugyanazt a hibát. Van egy alapvető folyamat, amely nélkül nem lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. De vajon milyen tervezési hib

A cégek nagy része az első évben megszűnik. Van egy dolog, amely közös bennük: mindegyik elköveti ugyanazt a hibát. Van egy alapvető folyamat, amely nélkül nem lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. De vajon milyen tervezési hibát követ el mindenki? Mit értenek félre a kezdő és fiatal vállalkozók? Mi az, amely még a tapasztalt rókákon is kifoghat?

Mielőtt elárulom a választ, ássuk bele egy kicsit mélyebben magunkat a sikeres jövőbeli irányok kiépítésének lépéseibe. Négy alapvető elem van, amely meghatározza, hogy milyen megfelelő lépéseket kell megtenni a siker eléréséhez:

1. Költségvetés 2. Tervezés 3. Stratégia 4. Vízió

Nézzük meg lépésről lépésre, röviden, mit értünk pontosan ezen fogalmak alatt:

Elem #1: Költségvetés

A tervezés pénzügyi részét foglalja magában. Matematikai feladat, amely a számok végeláthatatlan sokaságát tartalmazza.

Jellemző: Egy nagy füzetnyi anyag tele információval és számokkal, amely még annál is több találkozót igényel, mint a tervezés.

Elem #2: Tervezés

Lépésről lépésre mutatja be, hogyan ültessük a gyakorlatba a stratégiát, amelyet megfogalmazunk a vállalkozásunk számára. Lineáris, logikai folyamatként fogható fel.

Jellemző: Egy jegyzetfüzetnyi anyag, amely nagyon sok (Excel) számítást igényel, valamint ennek megvitatása találkozók sorozatát vonja maga után.

Elem #3: Stratégia

Útmutatóul szolgál számunkra, hogyan érjük el a vízióban megfogalmazott céljainkat, törekvéseinket. Rengeteg információra van szükségünk az ügyfeleinkről, vásárlóinkról, beszállítóinkról és versenytársainkról a stratégia megalkotásához.

Jellemző: Egy körülbelül 10 oldalas tervezet, amely megvitatható egy üzleti ebéd során.

Elem #4: Jövőkép

Bemutatja és pontosan leírja azt a végső állomást, kitűzött célt, amelyhez az összes megfelelő tervezés és stratégiai lépés segítségével el fogunk jutni. A jövőkép kitalálása és megfogalmazása az agy egy teljesen más részét mozgósítja, szemben a költségvetés megtervezésével. Ahogy a nevéből is lehet rá következtetni, egy-egy lehetséges, számunkra elképzelhető jövő megalkotásáról beszélünk. Elkerülhetetlen, hogy érzelmi és kreatív oldalról is megközelítsük a kidolgozás során.

Jellemző: Egy oldalban összefoglalható, akár egy liftben való utazás során is elmesélhető.

terv

Miért fontos ez a 4 elem?

Egy jó költségvetési tervezet nélkül egyszer csak azt fogod észrevenni, hogy elfogyott a pénzed. Egy jó, kidolgozott és értelmes terv nélkül ki fogsz futni az időből, a munkáid csúszni fognak, a beszállítóiddal és az ügyfeleiddel való kapcsolatod során nőni fog a feszültség, de meg is pecsételheti a vállalkozásod sorsát. Egy jó stratégiai tervezet nélkül nagyon nehéz helyzetben találhatod végül magadat, amellyel teljesen és jelentősen korlátozod a jövőbeli növekedési esélyeidet. Egy jó vízió nélkül út közben a céged rossz irányt vehet fel. Mire felismered, hogy merre tart a céged, már nagyon kevés lehetőséged és esélyed lesz korrigálni.

Miért olyan fontos, hogy a cégnek és a vezetőnek legyen világos jövőképe?

„A vezetés lényege, hogy tartunk valamerre. Ha a vezető és az emberei nem tudják, merre tartanak, a vezetés értelmét veszti”

Amikor Alice Csodaországban járt, a kiút keresése során egy útelágazáshoz ért:

- Lenne szíves megmondani, merre kell mennem? - Az attól függ, hová akarsz jutni – felelte a Fakutya. - Ó, az egészen mindegy – mondta Alice.

A Fakutya erre határozottan ezt felelte:

- Akkor az is egészen mindegy, hogy merre mégy.

Alice története nagyon jól alátámasztja a világos célok fontosságát. A megfogalmazott jövőkép bizalmat ébreszt, motivál és az emberekkel megérteti, hogy mind felelősek a cég által elért sikerekért. Mélyen egyetértek Peter Drucker menedzsmentguru szavaival: „A jövőt úgy lehet a legpontosabban megjósolni, ha megteremtjük.”

Jesse Stoner Jövőkép-orientált vezetés, menedzsment, és jól teljesítő munkahelyi egységek című kiterjedt kutatása során 500 szervezet csapatáról gyűjtött be információt és vizsgálódása során arra jutott, hogy a jövőkép óriási hatással van a szervezet teljesítményére.

Rendelkezem már jövőképpel. Honnan tudhatom, hogy működik?

A válasz nagyon egyszerűen tesztelhető, csak fel kell tenni néhány apró kérdést:

1. Valahol a számítógép egy eldugott mappájában van és évente talán kétszer, ha meg van nyitva? Ha igen, nem működik! 2. Ki van nyomtatva, díszként lóg a falon? Ha igen, nem működik! 3. Az alkalmazottak, beleértve a cég vezetőjét is, rendszeresen használják útmutatóul a napi döntések meghozatala során? Ha igen, akkor működik!

Következtetés - Mi az a hiba, amit a cégek elkövetnek?

Egyszerűen figyelmen kívül hagyják a négy lépés pontos kidolgozásának fontosságát. Nem adnak kellő időt és hangsúlyt, hogy az egyes elemek részletesen, átgondoltan le legyenek írva és megfogalmazva. A 4 lépésnek a legfontosabb, de mégis mások által a legelhanyagoltabb területe: a jövőkép. Te el tudnád mondani a céged vízióját 1 percben? Össze tudnád foglalni nekem a liftben, amíg megtesz 3 emeletnyi magasságot? És a legfontosabb kérdés: leírtad már? Tudja minden alkalmazott a cégben a cég víziója? Hogy mi az a magasztosabb cél a pénz után, amely miatt minden nap bejönnek dolgozni?

Egy jól kidolgozott stratégia néhány embert motiválhat a cégben, de a jövőkép, a vízió az, amely érdeklődést ébreszt, megérinti a szívet és kemény munkára sarkallja az embereket.

Neked erről mi a véleményed?

Forrás:

  • John P. Kotter (2002): The Heart of Change: real life stories of how people change their organizations, Harvard Business School Publishing
  • Lewis Carrol: Alice Csodaországban (Alice’ Adventures in Wonderland) Ford.: Kosztolányi Dezső (1958), Budapest, Móra Kiadó
  • Jesse Stoner(1998): Visionary Leadership, Management, and High Performing Work Units (Jövőkép-orientált vezetés, menedzsment, és jól teljesítő munkahelyi egységek), Doktori disszertáció, Massachusettsi Egyetem
  • Ken Blanchard (2010): Leading at a Higher Level, Revised and Expanded Edition: Blanchard On Leadership and Creating High Performing Organizations (Vezetés Magasabb szinten: Eredményesség emberközpontú módszerekkel), Pearson Education
Címkék:
Farkas Dezső

Farkas Dezső az F.W. Olin Graduate School of Business, Babson College MBA hallgatója, a Jövőt Építők Generációja Egyesület elnöke, valamint a Global Shapers Budapest Hub Alumni vezetője. Beválasztották az 50 tehetséges magyar fiatal közé. Templeton Fellow. Két TEDx előadás fűződik a nevéhez. Az ASEF Young Leaders Summit kiválasztottja Luxemburgban, valamint a Youth Leaders Forum alumnija.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Jövőt Építők Generációja

A JÉG blogoldala elsősorban fiatalokkal, munkahelyi kihívásokkal foglalkozó Y és Z generációs blogoldal.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás tippek érthető jog online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu