A HR tudása tőke, a cégek értékének 90%-a
Már a 2000-es évek elején is a világ vezető cégei részvénypiaci értékének 70-99%-a immateriális javakból állt. Így például az immateriális javak aránya 2002-ben a Microsoft részvénypiaci értékének 91%-át, az SAP 95%-át, a Co
Már a 2000-es évek elején is a világ vezető cégei részvénypiaci értékének 70-99%-a immateriális javakból állt. Így például az immateriális javak aránya 2002-ben a Microsoft részvénypiaci értékének 91%-át, az SAP 95%-át, a Coca-Cola 93%-át tette ki (forrás: Nielsen 2004, Evaluating patent portfolios).
Ma már egyértelmű, hogy ez a jelenség minden piaci cégre jellemző, Magyarországon is. A cégek értékének nagy részét már nem a vas, acél, épület, eszköz adja, hanem a hírnév, a brand, az innováció, a szellemi tőke, és igen: az ember, aki a cég mögött áll. A humán erőforrás nemcsak a tulajdonost, a vezetőt, vagy az értékesítőt jelenti, aki közvetlenül kapcsolatban áll a külvilággal, hanem minden dolgozót, aki a céghez kötődik.
Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a cégek, szervezetek már csak akkor ismerik fel azt, hogy a kollégák nélkül nem él meg a cég, ha nagy a fluktuáció, ha nehezen megy a toborzás, vagy az új munkatárs a próbaidő végét sem várja meg, tovább áll. Vagy akkor kap a fejéhez a cégvezető, mikor a sokéves munkatapasztalattal a háta mögött jól bevált "Ferikém", "Maricskám" egyszer csak nem megy be többet a munkahelyére. Mit lehet ilyenkor tenni?
Az első lépés mindig a diagnosztizálás. A cég értékeinek, éves céljainak áttekintése, a folyamatok átvizsgálása, hogy megtudjuk, hol szorít a cipő. A legkézenfekvőbb megkérdezni a távozó munkatársat döntésének okáról. Bár valószínűleg éppen azért távozik a cégtől, mert nincs olyan viszonyban a vezetőkkel, hogy elmondaná problémáit. Ez egy igen erős jelzés, ami azt mutatja, hogy van mit fejleszteni a vállalati kultúra bizalmi szintjén, a vezetők munkatársak számára adott visszajelzésein. Illetve érdemes elismerni, hogy a munkatárs tudása, szervezeti tapasztalata, lojalitása valóban tőke, amit védeni, megtartani és fejleszteni szükséges.
A humán-erőforrással kapcsolatos folyamatok átvizsgálása során kiderülhet, hogy nincsenek, vagy nem a valóságnak megfelelően definiáltak a munkakörök, a munkakörök betöltéséhez szükséges képességek, elvárt viselkedési minták és értékek, amelyek a cég értékeivel is kompatibilisek. Ha ezek rendben vannak, akkor a kétségbeesett cégvezető nem egy újabb "Ferikémet ", "Marcsikámat" keres például vevőszolgálatosnak, hanem olyat, aki hitelesen tudja képviselni a céget, építi a cég hírnevét, brandjét, így hozzájárul a vállalat piaci értékének 90%-ához.
Szervezetfejlesztőként a pontos diagnózis felállításában és a leghatékonyabb beavatkozás azonosításában sokféle eszközt használunk. A vezetőkkel történő egyeztetéseken felül lényeges a munkatársak interjúzása, vagy kérdőíven történő megkérdezése, igényeik és elégedettségük felmérése. Ilyenkor lényeges kérdés, hogy ismerik-e a vállalati értékeket, az éves célokat, tudják-e hogy ezek eléréséhez az ő munkájuk mennyivel járul hozzá. Komoly motiváló ereje van a munkatársak számára már önmagában annak is, hogy megkérdezzük őket, hát még annak, amikor önreflexióra is késztetjük őket!
Narancsik Ágnes
szervezetfejlesztési szakértő
www.fejlodom.hu