Inspiráló, interaktív, impulzív – Beszámoló a Borealis Szakmai Fórumról

Február 7-én még a tavasz illatát is érezni lehetett a levegőben. Mintha a természet is megérezte volna, hogy valami igazán inspiráló dolog van születőben, még a Nap is kisütött. Hópelyhek helyett így csak a vendégek szálingóztak a margitszigeti Danubius Grand Hotel rendezvénytermébe, míg 9 órára szép lassan megtelt az egész helyiség, hogy kezdetét vegye Katona Melinda ügyvezető, „Visszajelzési kultúra a digitális világban” címre keresztelt izgalmasnak ígérkező előadása a - többek között szervezetfejlesztéssel és HR Tech megoldásokat kínáló eszközök fejlesztésével foglalkozó – Borealis Consulting Szakmai Fórumának keretében.
"Ami működik egy párkapcsolatban, az működik egy szervezetben is” – kezdte rövid bemutatkozás után Melinda, aki nemcsak hosszú évek óta foglalkozik szervezetfejlesztési tanácsadással, folyamatmenedzsmenttel és változáskezeléssel, de 33 éve boldog párkapcsolatban él férjével, így ha valakitől, tőle igazán hiteles ez a tapasztalat. A cég küldetése szerint, minden helyzetet igyekeznek holisztikus szemszögből közelíteni, így tömény statisztikák és adatok helyett, élet közeli képet kaptunk a visszajelzés fontosságáról mind szervezeti, mint magánéleti vonatkozásban. És ha már a visszajelzés témáját járta körbe az előadás, stílszerűen a közönséget is bevonták a folyamatba, így téve interaktívvá, és ezáltal még izgalmasabbá a témát. Egy sli.do nevű online alkalmazásnak köszönhetően ugyanis a közönség azonnali visszacsatolásként, online válaszolhatta meg a témában összeállított kérdéssort.
„Milyen lenne a világ visszajelzés nélkül?” – olvashattuk az első kérdést és nem telt bele pár másodpercbe, már záporoztak is a válaszok a kivetítőn: unalmas, sivár, elveszett, bábeli zűrzavar, káoszos satöbbi. Az embereknek igenis szükségük van a visszajelzésre munkájukkal, tetteikkel kapcsolatban, csak az nem mindegy, hogyan történik ez meg – vontuk le közösen a konklúziót.
„Az erőfeszítést dicsérd, ne az eredményt”
Melinda szerint, a hazai vezetőknek ezt a fontos szemléletformáló gondolkodást kellene a gyakorlatba átültetni. A vezetői tréningekben is jártas előadó tapasztalata szerint ugyanis, sokkal erősebb motivációt szül a munkavállalókban, ha a munkájukba fektetett energiát, ha a folyamatot értékelik a vezetők, semmint magát a végeredményt. Persze – tette hozzá Melinda -, az eredmény sem elhanyagolható tényező, sőt, de pusztán utóbbi dicsérete megállító táblaként hathat az egyénre, hisz azt sugallhatja számára, hogy már mindent elért, amit el lehetett. Így mind a visszajelzés hiánya, mind a rosszul adott visszajelzés fluktuációhoz vezethet egy szervezeten belül. Nem beszélve a kritikus véleményformálásokról, a személyeskedő, minősítő megnyilvánulásoktól, amiktől minden vezetőt óva intett az előadó. Véleménye szerint, mint az élet oly sok területén, ez esetben is az asszertív, partneri párbeszéd az igazán célra vezető eszköz.
A valódi változás kulcsai a gyerekek
A Szakmai Fórum második részében kaptak szerepet a meghívott előadók, hogy egy kerekasztal beszélgetés keretében osszák meg egymással és a jelenlévőkkel tapasztalataikat a témában: Turányi Zsófi az Új Almamáter Általános Iskola tanára, gyógypedagógusa, Vida Gergely a Lightware Kft. ügyvezető igazgatója és Tóth Gergely a HR Fest alapítója.
Turányi Zsófi egy alapítványi iskola tanáraként egészen izgalmas és előremutató szemszögből láttatta a visszajelzési kultúra elsajátításának fontosságát: a gyerekek szemszögéből. Mint elmondta, tapasztalataik szerint közösségformáló ereje van, ha már kisgyerekkorban elkezdjük megértetni a gyerekekkel, miért fontos, hogy tudjanak visszajelzést adni és befogadni és hogy mennyire fontos a szemléletváltozást hozó jövő szempontjából, ha a gyerekeinket már ebben a szellemben neveljük, letéve a régi megszokott, de attól még egyáltalán nem jól működő mintákat. Mint elmondta, számára tanárként különösen fontos, hogy ne csak adjon, de kapjon is visszajelzést a diákjaitól. Ezért náluk bevett szokás, hogy rendszeresen megosztják egymással tapasztalataikat, érzéseiket, hisz véleménye szerint téves nézet az az ő szakmájában, hogy írásban bármilyen probléma orvosolható lenne. Így intők helyett, ő inkább a konstruktív beszélgetés erejében hisz.
Erre a gondolatmenetre kapcsolódott rá szorosan Tóth Gergely is, aki szerint akkor igazán értékes egy kritikus visszajelzés, ha olyan embertől kapjuk, akit nagyra értékelünk. Gergely ezért vezetőként igyekszik jó példával előállni és beleállni abba, ha hibázik.
„Ha hibázol, de nem tanulsz belőle, az olyan, mintha edzenél, de nem nőnének az izmaid” – élt a stílusos hasonlattal a HR Fest atyja, aki ugyanakkor azt is hozzátette, a hibáink fel-és beismerése mellett az is nagyon fontos, hogy képesek legyünk valós kritikus visszajelzést adni, amihez elkerülhetetlen, hogy rendelkezzünk egyfajta intelligens hibakultúrával.
A jó vezető két lábbal a földön jár
A három vendég legnagyobb erényeként az volt felhozható, hogy saját területükön vezetőként képesek voltak emberek maradni és bár vállalva a pozíciójukkal járó felelősséget, megmaradt bennük a csapatszellem, ami elkerülhetetlen ahhoz, hogy hatékonyan, eredményesen és a megbecsültség érzését erősítve dolgozzanak együtt másokkal.
Személy szerint hatalmas inspirációt merítettem ebből a rendezvényből. A személyességének és interaktivitásának köszönhetően egy unalmas szakmai rendezvény helyett, egy izgalmas, azonnali visszacsatolást adó párbeszédbe csöppentem Melinda, a vendégek és a jelenlévők között. Vida Gergely és Tóth Gergely személyében izgalmas volt megtapasztalni, hogy vezető beosztásuk ellenére mennyire fontos számukra, hogy a munkavállalói fejjel is gondolkodjanak. Turányi Zsófi pedig tanárként egy egészen izgalmas nézőpontot csempészett a szakmai szempontok közé a diákélet bemutatásán keresztül.
Katona Melinda profi előadóként egyszerűen viszi magával az embert, igazi flow-élmény hallgatni és részt venni az együttáramlásban.
Az előadás végén pedig egy kis sorsolással inspirálta még a Borealis profi csapata a közönséget, ahol többek között könyvet, állandó bérletet a rendezvényeikre vagy épp a következő, május 8-i Szakmai Fórumra lehetett jegyet nyerni.
Soraimat Katona Melinda szavaival zárom, melyek engem is nagyon megfogtak, miszerint:
Döntsd el, hogy az életedben áldozat leszel vagy fejlődő. Előbbi esetében mindig hárítani fogsz, utóbbi esetében viszont a változás mellett teszed le a voksod.