logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 0000.00.00 - 2027 éve
HR percek

A szervezeti kultúra, mint a szervezeti hatékonyságot befolyásoló eszköz

Mi a szervezeti kultúra? Hogyan lehet értelmezni? Miért érdemes foglalkozni vele?

 A szervezetek egyediek, nemcsak működésük, hanem belső struktúrájuk és a kultúrájuk szempontjából is. Egy szervezet alapvető működését és teljesítményét egyértelműen befolyásolja az egyedi szerkezete és szervezeti kultúrája.

        Gyökér Irén és társai értelmezése alapján, a szervezeti eredményességet pedig a dolgozók munkahelyi viselkedése – a szervezet tagjainak tetteiből álló mintázatok – befolyásolja. A szervezett írott működési szabályaiból (szerkezetéből) inkább csak a szervezet jellegére vonatkozóan kapunk információt. A szervezeti tagok magatartására vonatkozó jellegzetességek egy „része a szokások és hagyományok által meghatározott, és mélyen a szervezeti kultúrában rejtőznek”. (Gyökér Irén és társai, 2016)

        Egy szervezet működésének a megértéséhez a fentiek értelmében feltétlenül definiálni kell a szervezeti kultúra fogalmát, amellyel a szervezetkutatók az 1980-as években kezdtek el foglalkozni. Ebben a fejezetben szervezeti kultúra elméletének és kutatásának azon aspektusait tekintem át, melyek szorosan kapcsolódnak a konfliktuskezelés és a szervezeti hatékonyság témaköréhez.

A szervezeti kultúra kialakulását meghatározó tényezői (Bakacsi, 2015)

A szervezeti kultúra nem azonos a szervezeti tagok észlelhető megnyilvánulásaival, hanem rendelkezik egyfajta láthatatlan tartalommal (értékek, hiedelmek) is. Az előző állítás fordítva is megfogalmazható, vagyis a dolgozók látható magatartásformáit nem egyedül a szervezeti kultúra határozza meg, hanem hat rá pl.: a motiváció, a szervezeti hierarchia, a vezetési stílus is. 

 A szakértők eltérő véleménnyel vannak a szervezeti kultúrát befolyásoló tényezőkkel kapcsolatban. Bakacsi (2015) szerint ezeknek az elemeknek három csoportja létezik:

Első körben beszélhetünk a szervezeti kultúra kialakulását elősegítő külső hatásokról, melyek erősen meghatározzák a szervezetben dolgozók egyéni értékrendszerét, hiedelmeit, és gondolkodásmódját. Ezek a külső környezetből érkező impulzusok teljesen függetlenek az adott szervezettől. Ide sorolhatjuk pl.: a természeti környezet, történelmi eseményeket, család, politika, vallás, nemzeti kultúra

A másodikként azokról a szervezetspecifikus / belső tényezőkről kell beszélni, melyek közvetlenül befolyásolják a szervezeti kultúra kialakulását. Ide sorolható a szervezet profilja, és mérete, továbbá a szervezetben használt domináns technológia is, melyek együttesen egyértelműen meghatározzák a szervezet formális és kevésbé formális jellemzőit. Mint pl.: a szervezeti struktúrát (alá - fölérendeltséget), az eredményes munkavégzéshez szükséges végzettséget, és kompetenciákat (a kiválasztási kritériumukat), a munkafolyamatokat, a vezetési stílust, és a szervezeti kultúrát.

Harmadik tényező Bakacsi felsorolásában a szervezet saját történelme, ami szintén szervezetspecifikus. Pl.: legendák, mítoszok, régi vezetők meghatározó döntései

Egy adott szervezeti kultúra elemzésének tárgya vonatkozhat az adott kultúra külső környezetére – környezet és a kultúra viszonyát taglalja – vagy pedig a belső környezetére. Már a kutatómunka elején tisztázzuk, hogy az melyik környezetet fogja vizsgálni.

A szervezeti kultúra fogalma, meghatározásai

A szervezeti kultúrának a mai napig nincs egységesen elfogadott definíciója, a szakirodalomban számos értelmezése létezik. A szervezeti kultúrák egyedisége, a szervezetek számának, típusainak, és céljainak a sokszínűsége jelentősen megnehezíti a megfelelő fogalom kiválasztását, vagy éppen annak az újra alkotását.

A szervezeti kultúra definiálásának lehetséges módjai:

  • Összegyűjtjük a lehetséges definíciókat és kihangsúlyozzuk a kutatási témánkhoz a legrelevánsabbat vagy a meglévőkből újat is alkothatunk.
  • Vagy megpróbálhatjuk rendszerezni a különböző definíciókat.

Én nem próbálkozom meg új definíció megalkotásával, helyette inkább összefoglalom a legismertebb szakemberek tollából származó meghatározásokat. A dolgozatom szempontjából Bakacsi Gyula értelmezését veszem alapul, aki elsősorban magatartástudományi megközelítésből határozta meg a szervezeti kultúra fogalmát.

A szervezeti kultúra fogalmának, meghatározásának összesítése

Marvin Bower: "Ahogy mi itt a dolgunkat tesszük."

Schein (1985): „szervezet  tagjai  által  elfogadott,  közösen  értelmezett  feltevések, értékek, meggyőződések és hiedelmek rendszere. Ezeket a szervezettagjai érvényesnek fogadják el, követik és az új tagoknak is átadják, mint a problémák megoldásának követendő mintáit, és mint kívánatosgondolkodás és magatartásmódot”

Gagliardi (1986): „a szervezeti kultúra mindig a megfelelést és a hatékonyságra való törekvést hivatott támogatni. A cég dolgozói számára identitást és folytonosságot biztosít, függetlenül az általuk betöltött pozíciótól. A szervezeti    kultúra    feladata    az    ellentétes    értékek közötti egyensúly teremtés, és közös gondolkodási és viselkedési minták felmutatása”   

Sackmann (1991):  „a   szervezeti   kultúra   legfontosabb   funkciója   a   kollektív jelentés tulajdonítás, az észlelés és a gondolkodás vezérlése, segítség adása a valóság közös megalkotásához"

Schein (1992): „a szervezeti kultúra azoknak a közösen elfogadott alapfeltevéseknek a megnyilvánulása, amelyeket az adott csoport tanulás révén felfedezett, felismert, vagy kifejlesztett abból a célból, hogy kezelni legyen képes a külső adaptációból és a belső integrációból származó problémáit”

Bokor (2000): „A szervezeti kultúra nem más, mint ez a közös értelmezési keret és az értelmezésére vonatkozó szabályrendszer. Ha funkcióként akarjuk mindezt leírni, akkor gyakorlatilag arra jutunk, hogy a kultúra nem más, mint az emberi létezés kifejezésmódja, az emberi valóság, világ megalkotása.”

Bakacsi (2015): „A szervezeti kultúra nem más, mint a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Ezeket a szervezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik s az új tagoknak is átadják, mint a problémák megoldásának követendő mintáit, és mint kívánatos gondolkodás- és magatartásmódot.”

A másik népszerű megfogalmazás szerint a kultúra nem más, mint "a ragasztó, ami összetartja a vállalatot" (The glue that bonds the company together)

A szervezeti kultúra szintje

„A kultúra közvetlenül nem megfigyelhető jelenség, a kultúra lényegét jelentő tényezők a felszín alatt húzódnak.” (Bokor, 2000) A szervezeti kultúra szintjeinek, és komponenseinek a meghatározására és szemléltetésére a jéghegy metaforát szokták alkalmazni. Ez alapján alkotta meg Müri és Schein is külön – külön a saját jéghegy-modelljét.

1. ábra: A szervezeti kultúra szintjei, jéghegy hasonlat

Forrás: saját szerkesztés

Müri az elméleti modelljében két egyenlőtlen részre osztotta a jéghegyet. A jéghegy kisebb – vagyis a vízfelszín feletti – részét a szervezeti kultúra azon összetevői alkotják, melyek egy az érzékszerveink által felfoghatók. Az első / manifeszt szinten a kultúra azon összetevői találhatók, amelyek az érzékszerveink által felfoghatók Az explicit szint elemei a teljesség igénye nélkül: tárgyak, rutinszerű viselkedésminták, ahogyan végezzük a munkánkat, ahogyan beszélünk, amilyen szavakat használunk, szimbólumok, a munkahelyi hangulat, az öltözködés, a közösségi élet eseményei / ceremóniái és színterei, történetek, pletykák.    

Ezek megfigyelése által információt kaphatunk az adott szervezet jellemzőivel kapcsolatban:

  • a működési módjáról
  • a szervezet – környezet viszonyáról
  • a konfliktusok kezelési módjairól
  • a szervezeti profilról, vagyis a szervezet által nyújtott szolgáltatásokról és/vagy előállított termékekről
  • a vezetői stílusról
  • hogyan kell beilleszkedni egy újonnan érkező munkatársnak (szocializáció)
  • magát a szervezeti kultúrát ezek segítségével tudjuk elsajátítani, megtanulni

A jéghegy második - vízfelszín alatti, nagyobb – részének tartalma úgymond láthatatlan. Hiszen a látható jelekből csak következtethetünk arra, hogy valójában mi van a felszín alatt, mi áll a szervezeti tagok cselekedeteinek a hátterében vagy valamivel kapcsolatban miért éppen azt gondolhatják, mi okozhatja a munkavégzés közben bekövetkező konfliktusokat, a dolgozók miért éppen úgy oldják meg a felmerülő problémákat. Bakacsi szavaival élve „ezek a következtetések azonban csak több-kevesebb biztonsággal teszik hozzáférhetővé a mögöttes értékeket, hiedelmeket, feltevéseket, beállítódásokat”. (Bakacsi, 2015)

Schein (1992) jéghegy a kultúrát három különböző szintre osztotta.

Az első explicit szint gyakorlatilag megegyezik Müri modelljének első szintjével.

Schein a kultúra implicit részét további két szintre bontotta. 

A következő a szervezeti értékek szintje (a szervezeti tagok többsége által elfogadott és tudatosult értékek): érzések, attitűdök, a szervezet írott és íratlan szabályai, ideológiák, a munkamorállal kapcsolatos elvek, csoportnormák, az erkölcs és az etika kereteiben megjelenő fogalmak (eszmék, célok). Ezek határozzák meg a szervezeti kultúra látható összetevőit. Visszatükröződnek a szervezeti tagok mondataiban, a szervezetnek a külső környezeti hatásokra adott válasz reakcióiban, a belső integrációs problémák megoldási módjaiban, a vezető döntéseiben, a kialakult konfliktus helyzetekben. Segítségükkel tudja eldönteni a munkavállaló, hogy mi a helyes vagy helytelen magatartási forma. Előfordulhat azonban, hogy a szervezeti tagok által kinyilvánított értékek nem esnek egybe a szervezet által vallott értékekkel, melyek konfliktus forrásként szolgálhatnak.
A szervezeti kultúra legnehezebben megérthető – harmadik – szintjét a tudatalatti hiedelmek és előfeltevések/premisszák jelentik, melyeknek érvényességét vagy igazság tartalmát gyakorlatilag alig vonjuk kétségbe. Létezésüket puszta tényként kezeljük, és a hozzájuk köthető látható cselekvéseink, megnyilvánulásaink gyakran ösztönszerűek. Ezek határozzák meg, hogy hogyan éljük a hétköznapi életünket, milyen viszonyban vagyunk a környezetünkkel, hogyan viszonyulunk a születés vagy a halál kérdésköréhez, vagy éppen mit gondolunk a vezető személyiségéről. Nagyon nehéz megváltoztatni őket.

A szervezeti kultúra értékrendszerébe tartozó tényezők

A munkavégzés során kialakuló konfliktusok a szervezeti kultúrára pozitív hatással lehetnek, ugyanakkor annak szerves részét képezik. A konfliktushelyzetekben és azok kezelése során ösztönös vagy rutinszerű megoldásokat alkalmazunk, vagyis tudat alatt olyan mintákat követünk, amiket korábban egymástól, a családunktól vagy a környezetünkben láttunk. A konstruktív konfliktuskezelés elméleti hátterének ismerete és gyakorlati alkalmazása a sikeres szervezet egyik alapvető kritériumává vált. Robbins (1991) által meghatározott tíz értékkategóriát Bakacsi (2015) még egy dimenzióval kibővítette. Vagyis a szervezeti kultúra 11 kulcskategóriát határoz meg, melyek a szervezeti tagok a szervezeti kultúrára vonatkozó érzéseit jellemzik. Ezek közül az egyik a konfliktusokkal, azok kialakulásával, megoldási módjával kapcsolatos.

  • munkakörrel vagy szervezettel való azonosulás
  • egyén-, vagy csoportközpontúság (individualizmus vagy kollektivizmus)
  • humán orientáció (feladat vagy kapcsolat)
  • belső függés vagy függetlenség
  • erős vagy gyenge kontroll
  • kockázatvállalás vagy kockázatkerülés
  • teljesítményorientáció
  • konfliktustűrés, konfliktuskerülés „a vezetést és a szervezetet abból a szempontból jellemzi, hogy mennyire megengedett vagy bátorított az egyet nem értés nyílt felválallása”. (Balázs László, 2013) 
  • cél (eredmény) vagy eszköz (folyamat) orientáció
  • nyílt rendszerként vagy zárt rendszerként tekint önmagára a szervezet rövid vagy hosszú távú időorientáció

A kultúrát magyarázó fogalmak, kategóriák

  • Az  emberek  kapcsolataiban  és  kommunikációjában  jelentkező  viselkedésbeliállandóság
  • Csoportnormák
  • Vallott értékek
  • Formális filozófia
  • Játékszabályok
  • Szervezeti klíma (közérzet, ami a csoport tagjai között alakul ki, a fizikai környezet, és amiatt ahogy a szervezet tagjai egymással kapcsolatba lépnek) ezt nagyon nehezen lehet megvizsgálni, definiálni, szóval ezzel sem foglalkozunk.
  • Beágyazott képességek
  • Gondolkodásmódok, mentális modellek, nyelvi paradigmák
  • Közös értelmezések
  • „Gyökér metaforák” vagy integráló szimbólumok
  • Rituálék, ünneplés (Schein, 2004)

A szervezeti kultúra fejlődése, jellemzői, és hatása

2. ábra: A szervezeti kultúra fejlődése, hatásai, jellemzői

Forrás: saját szerkesztés

Címkék:
szervezeti kultúra
HR percek

Okleveles fizikus - informatikus Angol - magyar informatikai szakfordító Okleveles emberi erőforrás tanácsadó

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
HR Percek

angol - magyar szószedet álláskeresési tippek minden, ami HR

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu