logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2017.04.24 - 8 éve
HRDoktor

A leggyakoribb munkakiesést okozó betegségek és rizikófaktoraik

A munkáltató egy alkalmazott foglalkoztatásakor alapvetően négy tényezőt vesz figyelembe: a képességeit, a tudását, a vállalat iránti elkötelezettségét és az egészségi állapotát. Magyarországon azonban sajnos többnyire az egés

A munkáltató egy alkalmazott foglalkoztatásakor alapvetően négy tényezőt vesz figyelembe: a képességeit, a tudását, a vállalat iránti elkötelezettségét és az egészségi állapotát. Magyarországon azonban sajnos többnyire az egészségmegőrzést a dolgozók egyéni felelősségének tekintik, holott a vállalat érdekét is határozottan szolgálja, ha alkalmazottjai egészségesek maradnak. Átfogó interjúsorozatunk e részében Dr. Nagy-László Nóra foglalkozás-egészségügyi szakembert kérdezzük arról, melyek a leggyakoribb betegségek, amelyekre oda kell figyelniük mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak.

Tapasztalatai szerint, milyen az irodai munkavállalók egészségi állapota?

Vizsgálataink alapján sajnos az irodai dolgozók egészségi állapota messze nem annyira jó, mint ahogy talán elsőre gondolnánk. Ugyan egészen más jellegű kockázatok és megterhelések jellemzőek, mint például a fizikai jellegű munkakörökben, azonban ezek a veszélyek gyakran látatlanul, észrevétlenül, esetleg csak hosszabb idő alatt okoznak panaszokat, eltéréseket. Azonban azt is elmondhatjuk, hogy nagyon nyitottak az egészséges életmód, munkahelyi egészségprogramok irányában. Évente több mint 10.000 alkalmassági vizsgálatot alapul véve a leggyakoribb eltérések: túlsúly, emelkedett vagy már kezelt magas vérnyomás, mozgásszervi eltérések (nyak-, hát-, derék-, csuklópanaszok), visszeresség. Laboreltérések közül vezet a magas vérzsírszint, májfunkciós eltérések, magasabb vércukor, illetve a vashiány.

Melyek az irodai munkát végző munkavállalókat érintő leggyakoribb egészségügyi kockázatok?

Az ülésből, irodai munkahely kialakításából származó ergonómiai, fizikai kockázatok: rosszul kialakított munkahely, zsúfoltság, ülőmunka okozta statikus terhelés, nem megfelelő megvilágítás, klíma, huzathatás, botlásveszély (irodai munkahelyi balesetek egyik leggyakoribb oka). Pszichoszociális kockázatok közül anonim felméréseink alapján beosztástól, felelősségi és hatáskörtől függően leginkább jellemzőek: a határidő, időkényszer, felelősség, hierarchia, túlterhelés, túlmunka, kevés információ, támogatás és elismerés hiánya, rekreációs, pihenő idő hiánya, megfelelő étkezési lehetőség hiányából adódó pszichés terhelések. Ezekhez adódhatnak még esetleg biológiai kockázatok, például nem megfelelően karbantartott klímaberendezés okozta fertőzési veszély, illetve jelentős additív tényezők az életmódból adódó egyéni kockázatok: dohányzás, étkezési szokások, alkoholfogyasztás, testmozgás hiánya, esetleges otthoni munka vagy másodállás.

Területenként milyen tipikus betegségek fenyegetik a dolgozókat?

Elsősorban mozgásszervi betegségek, túlsúly okozta betegségek (magas vérnyomás, magasabb vérzsírok, cukorbetegség), látásromlás, visszeresség, esetleges pszichés terhelés okozta betegségek. Nagyon fontos a betegség mielőbbi felismerése és kezelése, még mielőtt komolyabb, nehezebben gyógyítható, és ezzel hosszabb munkakiesést okozó betegség alakulna ki.

Címkék:
HRDoktor

Blogunkon HR-eseknek, vállalatvezetőknek és munkavállalóknak adunk praktikus tanácsokat arra, hogyan alakíthatnak ki egészséges munkakörnyezet, és mit tehetnek saját maguk illetve kollégáik testi-lelki épségének megőrzése érdekében.">Blogunkon HR-eseknek, vállalatvezetőknek és munkavállalóknak adunk praktikus tanácsokat arra, hogyan alakíthatnak ki egészséges munkakörnyezet, és mit tehetnek saját maguk illetve kollégáik testi-lelki épségének megőrzése érdekében.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
HRDoktor blogja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu