logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.05.05 - 14 éve
[email protected]

Ahhoz, hogy jobb főnök legyél, ismerd saját alapértelmezett beállításaidat

Harvard Business Review, Linda Hill – Kent Lineback Fordította és szerkesztette: Sereg Edina Menedzserként és vezetőként naponta munkába megyünk. S minden alkalommal visszük magunkkal mindazt, akik vagyunk: amit kedvelünk vagy nem

Harvard Business Review, Linda Hill – Kent Lineback Fordította és szerkesztette: Sereg Edina

Menedzserként és vezetőként naponta munkába megyünk. S minden alkalommal visszük magunkkal mindazt, akik vagyunk: amit kedvelünk vagy nem kedvelünk, az előítéleteinket, az egyéni értékrendünket, a fogékonyságunkat, a személyiségünket és a tapasztalatainkat.

Ezzel nincs is semmi gond. Csupán annyit jelent, hogy emberek vagyunk, és nem hagyjuk otthon saját emberi oldalunkat. A problémák viszont akkor keletkeznek, amikor előítéleteinket és értékrendünket úgy alkalmazzuk a munkahelyi szituációkban, hogy közben nem értjük, mit is teszünk – amikor egyik vagy másik irányba hajlunk, aszerint, hogy mi mit részesítünk előnyben, s nem pedig aszerint, hogy mi is lenne a legjobb az adott körülmények között. Saját preferenciánk időnként lehet a helyes választás, de gyakran nem az.

Az első lépés, hogy sikeresen változtassunk önmagunkon, ha megértjük azt, kik is vagyunk valójában. Hacsak meg nem értjük saját előzetes preferenciáinkat – „az alapértelmezett beállításainkat” –, ki leszünk téve azok szeszélyeinek. Ezek fogják irányítani a mindennapi döntéseinket, közben mi magunk nem is fogjuk érteni, mi is történik valójában. Azonban ha ismerjük magunkat, esélyt adunk arra, hogy megálljunk és elgondolkodjunk: „Ezt meg ezt akarom tenni, de valóban ez a legjobb döntés? „Ez jó és kellemes érzést okoz, de ez a valódi tesztje annak, hogy mi a legjobb?” Ha fel tudjuk tenni ezeket a kérdéseket, jobb helyzetet teremtünk arra, hogy a megfelelő döntést hozzuk meg.

Mindez azért fontos, hogy hatékonyabb főnökök lehessünk, mert a menedzsment és a vezetés a paradoxonok talajára épül. A paradoxon egy olyan állítás, mely kimond egy igazságot úgy, hogy ellentmondó elemeket is tartalmaz. Pl.: „A hatékony főnök proaktív és türelmes” vagy „Ahhoz, hogy embereket igazgass, erős kontrollt kell alkalmaznod és nagy mozgásteret kell biztosítanod az embereknek.

A menedzsment lényege felismerni, hogy a paradoxon melyik oldala a megfelelőbb választás – mikor kell lépést tenni vagy mikor kell várni, esetleg mikor kell szorosra fogni a gyeplőt vezetés közben vagy mikor kell a szabad mozgásteret biztosítani.

Ekkor lépnek be a preferenciák. Mert minden menedzsment-paradoxonnál hajlunk majd az egyik oldalt a másik elé helyezni. Ez fakadhat például a természetünkből, a tetteket a türelem elé helyezhetjük, vagy az erős kontrollt a mozgástér elé – vagy éppen fordítva. Mivel ezek a preferenciák a saját személyiségünk, értékeink és tapasztalatunk termékei – miközben lehet, hogy semmi közük a jelenlegi körülményekhez, mégis – segíthetik vagy gátolhatják az adott körülményben a legjobb választást.

Melyek a preferenciáid? Ahogy elgondolkodsz ezen a következő nyolc kérdés alapján, melyek mindegyike alapvető menedzsment-paradoxonra épül, legyél olyan elfogulatlan, amennyire csak lehet. Egyik esetben sincs jó vagy rossz válasz. A hatékony menedzsereknek időnként az egyik, máskor a másik oldalt kell előtérbe helyezni. A kérdés, hogy mit részesítenél előnyben, ha pusztán az ösztöneidet kellene követni minden egyes alkalommal?

1. Bevonnál-e másokat is azokba a döntésekbe, amelyeket meghozol – megkérdezve az ötleteiket és véleményüket, akár szabad kezet adva nekik a döntéshozásra – vagy inkább hajlasz arra, hogy megmondd másoknak, mit tegyenek? 2. Arra a munkára fókuszálsz inkább, amit az emberek végeznek vagy inkább az emberekre figyelsz, akik a munkát végzik? A személyes kapcsolat során inkább és elsősorban a munka folyamatával törődsz vagy közeli kollegaként és különleges személyként kapcsolatba is kerülsz a beosztottaiddal? 3. Mit részesítesz előnyben: az emberek konstruktív kritikán keresztüli fejlesztését azokon a területeken, ahol fejlődésre van szükségük vagy inkább dicséred őket azért, amit jól tettek? Hagyod-e, hogy maguktól felismerjék, hogy hogyan fejlődhetnek vagy inkább szoros közelségben és instrukciók között dolgozol velük? 4. A személyes jelzéseknél mit választasz? Az egyéni, személyes megbeszélést vagy inkább a team megbeszélést? Ha probléma merül fel a csoportodban, inkább összehívod a kollektívát és csapatban kezeled a kérdést vagy egyenként mész minden emberhez, és személyesen dolgozol az ügyön? 5. Inkább a ma kihívásaira koncentrálsz, vagy jobban érdekel, hogy mit hoz a holnap és mi lesz a jövőben? 6. Inkább a végrehajtás és a megvalósítás van a figyelmed középpontjában és az, hogy a munka naprakész legyen vagy inkább az innováció és az új termékek/szolgáltatások létrehozatala és a munkamódszerek új irányai? 7. Inkább saját csapatod tagjaival dolgozol, vagy a szervezet más osztályán dolgozókkal is? 8. Amikor nehéz döntést kell hoznod, akkor arra a sérelemre fókuszálsz, amit ez a csapatnak vagy egyéneknek okozhat? Vagy inkább arra a jobb kimenetelre nézel, ami ebből fakad, még ha a döntés esetleg sérelmet okoz valakinek?

Bevonni másokat vagy irányítani másokat, munka vagy emberek, kritika vagy dicséret, egyének vagy csapat, ma vagy holnap, megvalósítás vagy innováció, saját csapat vagy a szervezet többi része is, sérelem vagy jobb kimenetel. Ez néhány a legalapvetőbb választások közül, melyeket minden nap meg kell hoznunk főnökként. Ha nem ismerjük saját preferenciánkat, amikor ezekkel a helyzetekkel találkozunk, valószínűsíthetően kevésbé fogjuk a legjobb döntéseket meghozni. Az ösztönöket követni nem mindig a legjobb út ahhoz, hogy főnökként megnyilvánulj.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
ICF Coach Klub

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu