logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.10.06 - 14 éve
[email protected]

Coaching Határok Nélkül – az első kétnapos workshop tapasztalatai

Szerzők: Eperjesi Amina és Szabados Andrea Az elmúlt két napot a Coaching Határok Nélkül című előadássorozat első workshopján, nagyrészt a tolmácsfülkében töltöttük. Mindkét este fáradtan, mégis feltöltődve indultunk haza

Szerzők: Eperjesi Amina és Szabados Andrea

Az elmúlt két napot a Coaching Határok Nélkül című előadássorozat első workshopján, nagyrészt a tolmácsfülkében töltöttük. Mindkét este fáradtan, mégis feltöltődve indultunk haza – annyi új élmény, beszélgetés, gondolat köt le még most is, hogy a munka természetéből adódó fáradtság háttérbe szorul.

Sokszínű, értékes társaság

Az előadássorozat első, workshop jellegű eseményét Louis Van Kessel, a szupervízió nálunk is jól ismert szakértője tartotta mintegy félszáz szakember aktív és igen intenzív részvételével. A résztvevők között a kezdő és tapasztalt coachok mellett nagy létszámban foglaltak helyet a vállalati HR-szakemberek és coach szemléletű menedzserek is - ennek megfelelően igen eltérőek voltak az elvárások is. Ez a sokszínűség kifejezetten érdekes beszélgetésekhez és megoldásokhoz vezetett. Szembesülnünk kellett azzal, hogy időnként mindannyiunkban megfogalmazódnak kérdések és bizonytalanságok a szakmával kapcsolatban, függetlenül attól, hogy önálló coachként dolgozunk-e, vagy egy szervezeti rendszeren belül töltünk be valamilyen coaching szemléletű szerepet. Az is egyértelműen megfogalmazódott, hogy a coaching munka értékesítése és elfogadtatása sokunknak okoz fejtörést.

A HR területen dolgozó szakemberek megfogalmazták, hogy a coachoktól segítséget várnak azzal kapcsolatban, mit mondhatnak a felsővezetésnek, milyen hatásai lehetnek a coachingnak, miért előnyös ez a szolgáltatás a cégnek. A coachok ugyanakkor arra döbbentek rá, hogy a coaching munka egyben értékesítési készségeket is igényel, és ehhez nekik is nagyon határozottan meg kell tudniuk fogalmazni, hogy milyen előnyökhöz juthat az ügyfél a szolgáltatás által. Néhány szituációs játék kapcsán az is kiderült, hogy sokszor nem figyelünk eléggé egymás igényeire; annyira el vagyunk foglalva azzal, hogy leírjuk és elmagyarázzuk, mi is a coaching, hogy nem jutunk el a legfontosabbak kimondásához.

Szupervízió és coaching

Mindezek mellett megvilágosodott a szupervízió és a coaching kapcsolata, tisztázottabbak lettek a közös jellemzők és az elhatárolódások is. Van Kessel úr leírása szerint az embernek van egy személyes köre, ahol a magánélete és a saját személyisége alapján természetesen működik, valamint egy szakmai szerepe, melynek az elvárások, követelmények, valamint a szerep és pozíció által diktált viselkedésminták szerint kell működnie. Ehhez természetesen a személyes köréből viszi magával a saját természetét, megoldási mintáit, fellépését stb. A szupervízió során a kettő metszetében, ebben a szakmai szerepében segítjük és támogatjuk az illető szakembert vagy vezetőt annak érdekében, hogy a legjobbá válhasson a szakmai környezetében, és a leghatásosabban tudja ötvözni a szerep által elvártakat a magánéletéből hozott tulajdonságaival. A coaching mind a magánszféra irányában, mind pedig a szakmai irányban szélesebb távlatokat ölel fel.

Az eredmény- és célorientált coachingtól eltérően a lazább keretekkel jellemzett szupervízióban a szakmai személyiség kerül fókuszba. A cél a szakmai munka során szerzett saját élmények feldolgozása, a tanulási folyamat elősegítése, az elakadás megoldása, az önreflexió, a rálátás támogatása. Az ügyfél kulcskérdése ebben a helyzetben: „én mennyiben vagyok része a folyamatnak?”

Tapasztalati tanulás

Louis van Kessel workshopjában nagyszerű demonstrációt láthattunk arról, hogyan dolgozik egy vérbeli coach: az általa teremtett coaching szituációkban tanúsított értő figyelem és a csoportokban végrehajtott szimulációs játékok során betöltött katalizátorszerepe tanulságos volt kezdő és tapasztalt coachoknak és nem coach szakembereknek egyaránt.

Az első szimuláció során szervezetet épített, míg a további szerepjátékok a coaching, illetve a szupervízió eszköztárának sokféleségét szemléltették, és a lassú, elmélyülő tempó hatékonyságát helyezték középpontba, kiemelve az egyéni felelősségvállalás fontosságát minden fejlődéshez vezető folyamatban.

Az elméleti háttér az alapvető ismeretek mellett sokunknak újdonságokat is adott: érdeklődéssel láttuk például, milyen sok fajtája létezik a coachingnak, és ez széles perspektívákat tárt fel előttünk.

Coaching a szervezetekben

A másfél órás, elsősorban szituációs játékokra épülő blokk leglényegesebb üzenete: a coaching értékesítése során meg kell találni a belépési pontot a szervezetbe,  zárt kapuk döngetése helyett jussunk be egy nyitott ajtón. A jó példa ragadós, a sikeres coaching hatásáról szóló hírek el fognak terjedni a szervezeten belül. Csak a saját hatáskörünkben tudunk érdemben eredményeket produkálni.

A gyakorlott coachok által felépített szituációs játék tanulsága az volt, hogy nem a stratégiát kell eladni, hanem azt a hatást, amit kiváltunk a szervezetben; azt, hogy hogyan váltjuk ki az adott hatást, valamint a feltételeket.

Lényeges, hogy coachként mindig mikroszkópon keresztül tekintsük az adott helyzetet, az adott (konkrét) személyt.

Tanulás, kapcsolatépítés, gondolatébresztés

A kétnapos, interaktív szakmai esemény nem csak ismereteink bővítését segítette elő. Sok résztvevő hangsúlyozta, milyen élményt jelentett neki, hogy új embereket, új arcokat ismerhetett meg, és a szimulációk során közvetlen közelből figyelhette meg tapasztalt coachok munkáját. A workshop mindannyiunkban tanulási és gondolkodási folyamatot ébresztett.

Kulcsgondolatok

Végül illusztrációként álljon itt néhány olyan gondolat, mely a résztvevők számára útravalóul szolgált:

  • Ne attól félj, hogy lassan haladsz, hanem attól, ha egy helyben állsz.
  • Mondd/tedd azt, amit akarsz, és ne mondd/tedd, amit nem akarsz – légy önmagad vezetője!
  • Menedzserként soha ne mondd, hogy nincs időd – tíz perced biztosan van.
  • A madarak szárnya is zuhanás közben nő ki, ezáltal tanulnak meg repülni.

Az interaktív workshop után a sorozat következő eseménye várhatóan más jellegű, ám nem kevésbé meghatározó tanulást tartogat az érdeklődő szakembereknek. Október 19-én a sokak által ismert és tisztelt Sir John Whitmore különleges, gondolatébresztő előadását hallgathatjuk meg „Coaching a vezetői csúcsteljesítményért” címmel. Bízunk benne, hogy minél többen tudtok részt venni ezen a hazánkban egyedülálló szakmai tanulási lehetőséget kínáló előadáson!

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
ICF Coach Klub

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu