Coaching ROI - még egyszer… és biztos nem utoljára
Szerző: Ábri Judit
Hiszek a coaching ROI-ban.
Talán azért mert sem matematikus, sem közgazdász nem vagyok, mindig a "soft" tudományok terén dolgoztam (először több mint két évtizeden keresztül kommunikációs tanácsadóként majd
Szerző: Ábri Judit
Hiszek a coaching ROI-ban.
Talán azért mert sem matematikus, sem közgazdász nem vagyok, mindig a "soft" tudományok terén dolgoztam (először több mint két évtizeden keresztül kommunikációs tanácsadóként majd most már lassan 3 éve coachként). Hiszem, hogy ezeken a területeken is lehet értéket, pénzben mérhető értéket teremteni. A coaching ROI számomra egy hozzáállást, egy megközelítési módot képvisel, ahogy szemlélem, megtervezem és elindítom a coaching folyamatot, ahogy az indító beszélgetésnél felteszem a kérdéseim a megbízónak, és a vezetőnek és, ahogy kérdéseimmel mindig rá világítok, és kihagyhatatlanul keresem azt az üzleti célt, amit az adott coaching program a megbízó szempontjából és meghatározása alapján KELL, hogy szolgáljon.
Számomra, és ügyfeleimnek is "kell", hogy szolgálja hisz az üzleti életben teljesítő vezetőket támogatok coachinggal, akiknek nap mint nap hoznia kell a számokat. Nemzetközi szinten is egyre jobban a "kell" dominál. A "Coaching Határok Nélkül" rendezvénysorozat külföldi előadói is erről tanúskodtak; Frank Bresser február 6-án beszélt erről, most március 21-én Gerard O'Donovan fog egy blokkot a coaching ROI nemzetközi vállalati eredményeiről mesélni.
Íme erről a video:
http://vimeo.com/38219430
Szilágyi Miklós kollégám múltkori cikkében nagyon precízen bemutatta a coaching ROI számítási módszerét. Köztudott, hogy több szubjektív pont is van, amikor értékeljük a coaching folyamat "hozamát", és persze változó hatással külső körülmények is tarkítják a képet. Így nehéz pontos számot mondani és kimutatni, amikor egy javuló vállalati mutatót elemzünk, hogy valójában milyen arányban köszönhető az egy hosszabb coaching folyamatnak. Sok tényezőt kell figyelembe venni, ha viszonylag pontos megtérülési számot szeretnénk kapni és nem azért nem tanácsolom bele vágni, mert megoldhatatlan hanem azért, mert túl nagy macera és nagy valószínűséggel a magyarországi coaching folyamat nem került, annyiba, hogy ilyen komplikált számítással kelljen bizonyítani, hogy megtérült a ráfordítás. Coachként mondhatom, hogy sajnos az itthoni coaching megbízások nem tartanak annál a volumennél, sem a mi óradíjaink, hogy kétséges legyen - mert szerencsére nem kétséges - hogy megérte.
A coaching ROI az utolsó mérési szint, ahol már tényleg a pénzbeli megtérülést mérik (lásd korábbi cikkeim), de ahogy már vallottam a coaching eredményének a mérése egy lépcsőzetes, több szintű folyamat, ahol számomra a hozzáállás számít, hogy valamelyik szinten valamit mérjünk, hogy kapjunk visszajelzést a folyamat eredményéről. Ettől a ponttól már az ügyfél döntése, hogy hol mit akar mérni. A coaching ROI-nál az a munkamegosztás, hogy én, mint coach képviselem a ROI megközelítést, de/és az ügyfél végzi a számítást.
Szóval szemlélet itt, számolás ott.
Kik vagyunk mi coachok, hogy vitassuk, amit az ügyfél állít? A megtérülési mutatókat az ügyfél kalkulálja….
Erre példa, azok a sikerek, amiket Karmazin György szolnoki vállalkozó (2009-ben az Év Vállalkozója volt) saját cégéről mesélt coaching folyamat után a ROI kerekasztal beszélgetésen. Vagy éppen két napja, amiket Dobay Róbert változásmenedzser kollégám mondott el nekem, hogy milyen mérhető eredményeket hozott a coaching folyamat az egyik ügyfelénél, amit publikálni is kíván az ügyfél beleegyezése után.
És számos példa van még…
Ami nekem coachként megbízásokat és elfogadottságot hozott az az, hogy coaching munkáim során az ügyfél által meghatározott üzleti cél és eredmény elvárás mindig fókuszban volt. Talán azért mert sosem voltam gazdasági igazgató és bizonyítani akartam, hogy az én "tudományom" is hozzá tud járulni a vállalat eredményességéhez.
A visszajelzések alapján mondhatom sikerült.