logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.11.14 - 14 éve
[email protected]

Egy feltörekvő iparág – a belső coach – 2.

Szerző: Bánhidi Brigitta A definció és az előnyök bemutatása után folytassuk a belső coachingról való elmélkedést a coach előtt álló kihívásokkal. Nehézségek, avagy mire figyeljünk? A belső coach szemszögéből né

Szerző: Bánhidi Brigitta

A definció és az előnyök bemutatása után folytassuk a belső coachingról való elmélkedést a coach előtt álló kihívásokkal.

Nehézségek, avagy mire figyeljünk?

A belső coach szemszögéből nézve számos speciális készség kifejlesztésére, externáliák elfogadására van szükség:

1)      Bizalmi viszony megteremtése

Bármely coaching kapcsolat alapja a felek közötti bizalmi viszony. Ennek megteremtésére a coachnak a nulladik találkozástól kezdve folyamatos munkája irányul, mégis azt kell mondani, egy belső coach sokszor nehezebb helyzetben van „külsős” társánál. A külső coach alkalmazása ugyanis eleve független, tárgyilagos szemléletet feltételez, aki az adott cégnél a belső viszonyok ismeretében, de elfogulatlanul, más cégek más vezetőihez való viszonyításban is képes értékelni. Nehezítheti a belső coach dolgát az is, hogy általában az emberi erőforrás osztályhoz tartozik, amelynek elismertsége sok cégen belül eleve alacsony, ráadásul a coachee-ban élhet az a gyanú, hogy az üléseken elhangzott információk eljutnak bizonyos felettesek fülébe.

2)     Helyismeret

Jó példa arra, hogy ami egyszer előny, másszor lehet hátrány is. Az a coach ugyanis, aki külsősként figyeli egy zárt közösség belső dinamikáját, sokszor könnyebben néz rá friss szemmel, előítéletektől mentesen egy-egy helyzetre. Mondhatjuk úgy is, hogy hamarabb tesz fel „naiv” kérdéseket, melyek a coachee-t is visszalépésre, a korábban magától értetődőnek gondoltak megkérdőjelezésére ösztönzik.  A belső coach ügyfelei hajlamosak azzal a kifogással kitérni a válasz elől, hogy „hisz tudod, milyen XY” vagy „te is tudod, hogy megy ez itt…”.

3)     Megrendelő személye, ügyfél nyitottsága

Előfordulhat, hogy a vállalat „erőszakkal” küldi a vezetőt coachingba, ami megkérdőjelezi a motiváció meglétét és a folyamat hatékonyságát. A coach munkáját nehezíti ilyenkor az is, ha neki kell „eladnia” az ügyfél felé a coachingot, mint fejlesztési eszközt.

4)     Komolyság

Mivel a belső coach helyben van és rendelkezésre áll, adott a lehetőség akár gyakori, rövid coaching ülések tartására is, melyek szinte informálissá is válhatnak. Van veszélye annak is, hogy a coachee „kicsúszkál” a folyamatból: a rugalmasságra hivatkozva lemondja a találkozókat, nem végzi el házi feladatát, nem veszi eléggé komolyan a coaching munkát. Fontos ezért, hogy a folyamat elején tisztázzuk: a belső coach is coach, az ügyféltől ugyanúgy munkatudatosságot kíván meg a folyamat, mintha egy külsőssel dolgozna.

5)     Ügyfélszám

A belső coach számára kellemetlen lehet, ha egyszerre dolgozik több olyan vezetővel, akiknek esetleg egymás területével (is) van problémájuk vagy a folyamatban valahol kereszteződnek a szálak. Ilyen esetben a coach feladata, hogy még a munka kezdetén felmérje, mennyire fogja tudni saját magában elkülöníteni az egyik vagy másik féltől hallottakat, tudja-e kezelni az etikai kérdéseket. Kétség esetén kevesebbet vállalni jobb megoldás.

6)     Coach képessége a megújulásra

Az önismeret, önkontroll, függetlenség megőrzése, megújulási képesség szükséges külső coachok számára is, a „bezártság”, azaz a monoton vállalati környezet viszont méginkább megnehezíti a belső coach ezirányú dolgát. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a belső coachok folyamatosan tartsák karban saját személyiségüket, járjanak szupervízióba és rendszeresen dolgozzák fel élményeiket. Ha egy vállalat a belső coach mellett dönt, akkor kell, hogy vállalja ennek a szakembernek a folyamatos képzését és munkájához a szupervízió megadását is, melyhez már külsős intézmény, független coach kell.

A belső coach küldetése

A belső coach a vállalaton belüli coaching kultúra kialakításában nagy szerepet játszhat. Tevékenysége kiterjedhet a change agent, azaz a változások ügynökének szerepére, amit egy külsős coach soha nem fog tudni olyan hitelesen képviselni.

Egy kompetens, munkáját komolyan ellátó belső coach rendszer megléte a külső coachokat is magasabb minőségű munkára ösztönzi, szélesebb körben és olcsóbban terjeszti a coaching-igét, mely végeredményben az egész coaching szakma javát szolgálja.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
ICF Coach Klub

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu