logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.02.02 - 13 éve
[email protected]

Ez katasztrófa!

Szerző: Dr. Bozsár Gabriella Ez katasztrófa!  -  mondják sokan egy-egy vacakul sikerült értekezletről távozva, fejünket csóválva, dühösen, elkeseredetten, fáradtan vagy szomorúan, ki-ki vérmérséklete szerint. Ilyen szavakat ha

Szerző: Dr. Bozsár Gabriella

Ez katasztrófa!  -  mondják sokan egy-egy vacakul sikerült értekezletről távozva, fejünket csóválva, dühösen, elkeseredetten, fáradtan vagy szomorúan, ki-ki vérmérséklete szerint. Ilyen szavakat használni egy értekezletre túlzás – mondhatják Önök. Biztos? Huszonhat évvel ezelőtt, januárban történt a katasztrófa a Challenger űrhajóval. A kilövés után 73 másodperccel felrobbant és megsemmisült. Tavaly, az évforduló kapcsán egy cikk jelent meg az Economy of Meaning website-on (http://aneconomyofmeaning.wordpress.com), amely azt elemzi, hogyan vezetett a kilövés előtt tartott döntéshozó értekezlet a katasztrófához. Az esetben sok olyan hiba felfedezhető, ami tipikus az értekezletek kapcsán, bármilyen témában, bárhol legyen a világon.

A telekonferencián (!) 37-en (!) vettek részt, a NASA illetékesei és egy szerződő fél (Thiokol), ahol a mérnökök és a menedzsereik képviselték a céget. Tőlük azt várták a NASA-sok, hogy tekintettel a várható alacsony hőmérsékletre, tegyenek javaslatot arra, hogy a tervezett időpontba megtörténjen-e a kilövés. Az „előkészület” annyiból állt, hogy sebtében összeállított, faxon elküldött, részben kézzel írt adathalmazokat, diagramokat tartottak maguk előtt a résztvevők, amikről hamar derült, hogy nincsenek egymással összhangban. Vagyis azonnal zűrzavarhoz vezetett, hogy nem a döntés előkészítésének logikája szerint csoportosítva, netán szűrve és összegezve álltak rendelkezésre az adatok egy olyan megbeszélésen, ahol ráadásul nem is látták egymás anyagait a résztvevők! Gyakorlatilag szóban le kellett írniuk egymásnak, melyik dokumentumban olvassák azt, amiről éppen tárgyalnak… A mikrofonoknál nem az adatok tudói, a hozzáértők, hanem a hierarchiában feljebb ülők voltak, csak ők beszéltek, az ő fülükbe súghatták megjegyzéseiket – papírjaikat sűrűn lapozgatva - a mellettük ülő szakértők. Képzeljük el ezt a helyzetet!

A Thiokol mérnökei egyértelműen amellett voltak, hogy halasszák el a kilövést. A NASA képviselői már azon meghökkentek, hogy mernek ilyesmit ajánlani (ez szokatlan volt) – ugyanakkor a mérnökök érvei valóban némileg szubjektívek, ezért gyengék voltak. Ott, akkor jöttek rá, hogy nincsenek egyértelmű kritériumok felállítva a halasztásra! Vagyis a döntési keretek hiányoztak. Emiatt a menedzserek megkérdőjelezték a mérnökök szakértelmét. A megbízó NASA reakciójától a Thiokol menedzserei is megijedtek, és ennek a nyomásnak a hatására kikapcsolt mikrofonokkal belső megbeszélést tartottak, ahol a menedzserek egyszerűen letolták az asztalról a mérnöki érveket. Egy kétkedőnek ezt mondták: „Vedd le a mérnöki kalapodat, és vedd fel a menedzserit!” A nyomás hatására tehát anélkül, hogy egyéb alternatívákat megvizsgáltak volna, a mérnökök javaslatát felülbírálták.

Amikor visszatértek a NASA-val való tárgyaláshoz, ismertették megváltozott álláspontjukat. A NASA szakemberei tehát nem tudták, hogy a mérnökök még mindig ellenzik a kilövést… Eltávolítottak tehát a megbeszélés köréből egy releváns, de „akadékoskodó” információt. A cikk írója szerint ebben az esetben nem arról van szó, hogy a mérnöki döntés lett volna jó, vagy a menedzseri döntés volt rossz, hanem a döntéshozatal módja vezetett a katasztrófához, ami pedig az értekezlet körülményeiből fakadt. Elsőre úgy tűnik, hogy a Challenger katasztrófája nem mérhető össze cégünk egy rossz értekezletének kártékony hatásával. Azonban ha sorozatosan fordulnak elő, akár még katasztrófához: rossz gazdasági döntésekhez, anyagi károkhoz is vezethetnek.

Ha a fenti események némelyike ismerős, ideje javítani az értekezési kultúrán – esetleg egy coach segítségével.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
ICF Coach Klub

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu