Motiváció a coaching motorja
Szerző: Vass Andrea
A motivációnak nagy szerepe van a coaching folyamat sikerében. Azt, hogy megtegyünk valamit, cselekedjünk, a motivációink irányítják, amelyek belső szükségleteinkből, vágyainkból erednek. A coaching folyamat ne
Szerző: Vass Andrea
A motivációnak nagy szerepe van a coaching folyamat sikerében. Azt, hogy megtegyünk valamit, cselekedjünk, a motivációink irányítják, amelyek belső szükségleteinkből, vágyainkból erednek. A coaching folyamat nem lehet sikeres, ha az ügyfél nem kötelezi el magát a változás mellett.
„Van egy tulajdonság, amivel az embernek feltétlen rendelkeznie kell, ha nyerni akar. Ez pedig nem más, mint az a képesség, hogy célunkat pontosan meg tudjuk határozni, hogy tudjuk, mit akarunk, és égető vágyat érezzünk a megvalósítására.” Napoleon Hill
Lefordítva mindezt a coaching folyamatra:
Legyen a kitűzött cél elég vonzó az ügyfél számára, olyan cél, amiért tud lelkesedni, és amit a sajátjának érez. Olyan célra van szükség, ami iránt őszintén el tud köteleződni a coachee, úgy gondolja, hogy megéri foglalkozni, időt tölteni vele, és energiát mozgósítani érte.
Ha megvan ez a kellőképp motiváló cél, akkor onnantól már lehet az útra összpontosítani. Az úton az ügyfél lépked, a coach kíséri. Az eredményeket az ügyfél éri el. A coach azon igyekszik, hogy az ügyfeléből kihozza a legtöbbet, hogy a benne rejlő teljesítmény minél nagyobb része megjelenjen. Ebben a motivációnak is nagy szerepe van.
Mit tehet a coach? Hogyan motiválhatja az ügyfelét?
Legfőképp a személyiségével motivál a coach, azzal, ahogy hat. A pozitív hozzáállásával, a folyamatba, önmagába és az ügyfelébe vetett hitével, elfogadásával, bizalmával és a részeredmények, a kisebb-nagyobb sikerek elismerésével. A coach cselekvésre ösztönzi az ügyfelét.
Milyen legyen a coach? A friss szó jutott az eszembe. Szükséges, hogy friss legyen a coach. Mit értek ez alatt? Friss, mert jelen van minden érzékszervével és figyelmével a coaching ülésen, friss, mert ő maga energiával telt, és friss abból a szempontból is, hogy „up-to-date” a tudása.
A cselekvés, az új dolgok kipróbálása, a nem komfortos helyzetekbe, szerepekbe való kerülés, a változtatás a legnehezebb. Ezért fontos a kellően motiváló, vonzó cél és az, hogy a coach is bátorítsa az ügyfelet.