logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.08.26 - 4 hónapja
Jobsgarden Kft.

Jelöltélmény - miért fontos, hogy ne csak interjúztassunk, hanem kommunikáljunk is?

Megmérettetés vagy kétoldalú kommunikáció? Az állásinterjú ideális esetben egy kölcsönös ismerkedési folyamat: a munkáltató és a jelölt is szeretné megtudni, hogy passzolnak-e egymáshoz. Az interjúztatás során a HR-esek és a szakmai vezetők gyakran használnak jól bevált, klasszikus kérdéseket, például: „Meséljen magáról! Mik az erősségei és gyengeségei? Hol látja magát 5 év múlva? Miért keltettük fel az érdeklődését, miért szeretne nálunk dolgozni?” Ezek a kérdések bizonyos szempontból hasznosak lehetnek – segítenek feltérképezni a jelölt szakmai hátterét, gondolkodásmódját, hozzáállását és motivációit. Ugyanakkor sokszor egyirányú kommunikációt eredményeznek, ahol a munkáltató kérdez, a jelölt pedig válaszol, azaz „teljesít”. Talán kissé extrém megfogalmazás, de egy ilyen beszélgetés inkább kihallgatásra, mintsem párbeszédre hasonlít.

Egyértelmű, hogy ez a megközelítés napjaink munkaerőpiacán már nem elég. Ma már szerencsére egyre többen beszélnek a jelöltélményről – vagyis arról, hogyan éli meg a jelentkező az álláskeresés, különösen az interjúztatás folyamatát, „megpróbáltatásait”. Így kerül képbe a megfelelő kommunikáció fontossága.

Hogyan alakíthatjuk át az interjúkat és a teljes toborzási folyamatot valódi párbeszéddé? Miért lesz ez az egyik legerősebb HR-eszközünk a következő években? Mi az, a jelöltélmény és miért fontos, hogy pozitív legyen? Nézzünk néhány fontos szempontot!

Mi a célj az interjúztatásnak?

Kezdjük az elején! Az interjúztatás nem kizárólag az információgyűjtésről szól, hiszen ez az első valódi lehetőség arra, hogy a jelölt és a cég valódi párbeszédet folytasson. Ekkor alakulnak ki az első valós benyomások, vélemények nemcsak az interjúztatók részéről, hanem a jelölt szempontjából is.

Fontos kiemelni, hogy a toborzási folyamat során nemcsak a képességeket mérjük fel, hanem a cég kultúráját is megmutatjuk, amit a jelölt már az első találkozás során értékel. A jó jelöltélmény ma már a vállalati hírnév és a sikeres felvétel egyik legerősebb alapja. Ez pedig nemcsak a házon belüli HR csapat felelőssége. Abban az esetben, ha RPO (Recruitment Process Outsourcing) partnert vonunk be, az ő kommunikációjuk is a mi cégünket képviseli.

Miért fontos a jelöltélmény a cégednek?

A jelöltélménynek (candidate experience) nevezzük azt a benyomást, ahogyan a jelentkezők megélik a toborzási folyamatot – az első hirdetéstől a visszajelzésig. De ez miért is fontos? Gondoljunk bele: a rossz élmény rossz céges hírnevet, a jó élmény pedig ajánlásokat, jobb minőségű jelölteket eredményez.

A jelöltélmény employer branding szempontból is lényeges, hiszen a jelöltek mesélnek a tapasztalataikról (akár a social mediában: Glassdoor, LinkedIn, akár ismerősöknek). Ezért kiemelt szerepe van abban, hogyan ítélik meg cégünket szélesebb körben. A toborzási hatékonyságra is hatással van, ugyanakkor az üzleti hatását se becsüljük le, mert a jelölt lehet egy potenciális ügyfél vagy partner, főleg, ha B2B szektorban gondolkodunk.

A jól kezelt interjúfolyamat, ahol a kommunikáció megfelelő fókuszt kap, közvetlenül hozzájárul a munkáltatói márka erősítéséhez. Egy pozitív élményben részesülő jelölt akkor is jó hírt visz a cégről, ha végül nem őt választjuk (ebből is látszik, hogy mennyi minden múlik a kommunikáción és az odafigyelésen). Egy rossz élmény viszont könnyen negatív véleményekhez, sőt nyilvános kritikákhoz vezethet – elég csak egy gyors keresés a már említett Glassdoor-on vagy egy LinkedIn poszt.

Hol romlik el a jelöltélmény legtöbbször?

Az elavult, átláthatatlan álláshirdetések már akkor rontanak a cégről kialakított képünkön, amikor még nem is jelentkeztünk az adott pozícióra. Ilyen lehet, hogy nem derül ki pontosan a szerep, a feladat, túl hosszú az elváráslista, semmitmondó, sablonos a megfogalmazás (versenyképes fizetés, fiatalos csapat stb.)

  • A válasz, visszajelzés nélküli jelentkezések is arról árulkodnak, hogy a toborzás nem áll a helyzet magaslatán. Sajnos igen gyakori panasz a jelölteknél, hogy nem kaptak semmilyen visszajelzést a jelentkezést követően.
  • A túlzottan merev, rideg interjú folyamatról már beszéltünk, amely inkább hasonlít kihallgatáshoz, azaz nincs emberi kapcsolat.
  • A túl hosszú, kaotikus folyamat sem tesz jót a jelöltélménynek és a cég megítélésének sem. A sok kör, próbafeladatok, elhúzódó kiválasztás sokszor elveszi a jelöltek kedvét.

Mit tehet egy cég a jobb jelöltélményért?

Jó hír, hogy a pozitív jelöltélményért többféle módon tehetünk, ráadásul nem kíván komolyabb befektetést, „csupán” figyelmet.

  • A legfontosabb talán a kommunikáció minden szinten: köszönő e-mail a jelentkezés után, gyors update, információ-átadás ha csúszik a döntés.
  • Az is lényeges, hogy a jelölt számára átlátható legyen a folyamat. Mindig mondjuk el előre, hogy hány körre számíthat és nagyjából mikorra várható döntés.
  • Sokat nyom a latba az interjúztatás során szerzett élmény is. Legyen empatikus interjúztatás: ne csak kérdezzünk, hanem beszélgessünk is.
  • Végül, de nem utolsó sorban a follow-up is szükséges minden jelöltnek, tehát ne csak a kiválasztott kapjon visszajelzést.

Hogyan segíthet ebben egy HR tanácsadó vagy RPO partner?

A HR tanácsadók vagy RPO partnerek is nagyban hozzájárulhatnak a megfelelő jelöltélmény kialakításához.

  •  A folyamatdiagnózis során felméri, hol szakad meg a jelöltélmény a cégnél.
  • Kommunikációs sablonokat és guideline-okat készít, azaz minden jelölt ugyanazt a figyelmet kapja.
  •  Interjútréninget szervez vezetőknek: hogyan legyen az interjú élmény, egy empatikus beszélgetés.
  •  Adminisztrációs feladatok átvállalásában, automatizálában is aktívan segíthet egy tanácsadó.

A jelöltélmény valójában egy olyan energiabefektetés, amely némi odafigyeléssel kezelhető és ez a plusz biztosan megtérül a jobb jelöltek és a céges reputáció szempontjából is.

 

Címkék:
Jobsgarden Kft.

A Jobsgarden az üzleti élet elismert HR szolgáltatójaként elsősorban műszaki, logisztikai, IT, pénzügyi és business adminisztrációs területeken tevékenykedő, tehetséges és jól képzett szakembereket kapcsol össze a multinacionális és hazai munkaerő-piac szereplőivel. Büszkék vagyunk arra, hogy több mint 15 éve iparágunk élvonalába tartozunk, melyet a kiválóan képzett, lelkes és elkötelezett csapatunknak köszönhetünk. Velük együtt sikerül a folyamatos megújulás, és alkalmazkodás a körülöttünk zajló gyors változásokhoz.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-12-09 08:08:15
Melyek a munkáltató kötelezettségei munkabaleset esetén?
2025-12-09 08:06:20
A bérlő számára kedvező irodabérleti szerződés fő szempontjai
2025-12-07 20:45:55
Az ösztönzők és szankciók karácsonykor is működnek?
Jobsgarden-megvan a helyed!

A Jobsgarden az üzleti élet elismert HR szolgáltatójaként elsősorban műszaki, logisztikai, IT, pénzügyi és business adminisztrációs területeken tevékenykedő, tehetséges és jól képzett szakembereket kapcsol össze a multinacionális és hazai munkaerő-piac szereplőivel.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda állás elearning Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve önéletrajz tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork vezetőfejlesztés kiválasztás szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás önismeret szabadság online tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu