5 útravaló vezetőknek a top HR konferenciáról - Unleash, Amszterdam, 2. nap

Október 23-24-én tartották Európa vezető HR konferenciáját, az Unleash-t Amszterdamban. Tegnap az első nap eseményeiből villantottunk fel érdekes gondolatokat, most a második napból emelünk ki öt pontot Buda Szabolcs online toborzási
Október 23-24-én tartották Európa vezető HR konferenciáját, az Unleash-t Amszterdamban. Tegnap az első nap eseményeiből villantottunk fel érdekes gondolatokat, most a második napból emelünk ki öt pontot Buda Szabolcs online toborzási szakértő segítségével, aki személyesen vett részt a rendezvényen.
1.Fektess a HR techbe, ne maradj le a digitális forradalomban
A HR lemaradt a digitális átalakulásban. Ennek viszont tudatában van és hajlandó tenni a hátrány csökkentéséért. Ez a tanulsága a Fosway Group elemzőcég 500 HR vezető között készített felmérésének, amelyet az Unleash-en mutattak be a nagyközönségnek. Eszerint a válaszadók 76 százalék növeli befektetéseit a HR tech piacon. 68 százalék azt állítja, hogy a jelenlegi HR rendszerek nem képesek a modern munkaerő igényeit kielégíteni.
Egyelőre a cégek 16 százalékánál van erősen jelen a mesterséges intelligencia (AI), 29 százalék szerint náluk 1-2 éven belül megjelenik. Az AI HR-es alkalmazására vonatkozó kérdésre a legtöbben azt válaszolták, hogy a prediktív analitikában (76%) és a chatbotoknál (70%) vetik be, kisebb arányban a jelöltek számának szűkítésében (58%).
Miben akarnak még változtatni a HR-vezetők a következő két évben? A legtöbben az onboarding (a munkahelyre való belépés, integrálás) folyamatába nyúlnának bele, nemsokkal ezután következik a toborzás, az adatelemzés és a teljesítménymérés, majd kicsit lemaradva a képzés-fejlesztés.
2. Alakítsd a vásárlói élményt munkavállalói élménnyé
Azaz kezeld úgy a munkatársaidat, mint az ügyfeleidet, vásárlóidat. Ezt a gondolatot fogalmazta meg Ino Paap, az Ikeától. Elmondta, hogy az üzletfejlesztés és a munkatársak fejlesztése náluk kéz a kézben jár. Az IKEA lehozza a HR-t a “floor”-ra a dolgozók közé, hogy a személyzeti kollégák ne valahol távol üljenek egy irodában az emberektől. “Megpróbáljuk a vásárlói élményt munkavállalói élménnyé is átalakítani, hogy növeljük a kollégák elkötelezettségét.”
A svéd bútormultinál a képzési rendszer is átalakul egy digitális tanulási platformmá. A legnagyobb változás, hogy nem kell várniuk a HR-re, hogy tréninget kapjanak, hanem megkapják a learning management rendszeren keresztül.
Ino Paap: “Én szuperpozitív vagyok a mesterséges intelligencia és HR-technológiák irányában. Elképesztően sok unalmas és értelmetlen munkafolyamat van a HR-ben. Remélhetőleg nagyon sok ilyen munkát tud elvenni tőlünk a AI és az automatizáció.”
3. Szolgálja a people analytics a dolgozói jólétet
Amit Mohindra - korábban a Google-nál a people analytics terület vezetője - úgy látja, hogy a people analytics-ben rengeteg állás jön létre a következő időszakban. Mindezt az a munkaadói várakozás hajtja, hogy a munkavállalóktól kapott adatok elemzése és a megfelelő következtetések levonása növeli az elköteleződést, a produktivitást és jobb munkahelyi élményt ad a dolgozóknak. A cégek mellett pedig a szolgáltatói szektor, startup cégek is megtelnek ilyen szakemberekkel.
4. Légy önzetlen, legyen prioritás a jó emberi kapcsolat
Az altruizmus (önzetlenül, mások boldoggá tételének) jótékony hatását emelte ki Matthieu Ricard, akinek eredeti szakmája sejtgenetikus, de a hetvenes évek óta buddhista szerzetesként éli az életét Nepálban. Ő nemcsak a HR-esekhez, hanem minden emberhez szólt. “Az emberi kapcsolatok minősége a legfontosabb eleme a munkátoknak. Az OECD tanulmánya is azt mutatja, hogy ez a legfontosabb a munkavállalók számára, míg a fizetés csak a hatodik a fontossági sorrendben.”
Milyen is az a hely, ahol jól érzi magát az ember a munkája során?
Matthieu Ricard szerint “ahol meg tudod osztani az ötleteidet, gondolataidat és azokat figyelembe veszik. Csapatban dolgozol. Van egy közös célotok, ami hasznos a társadalomnak. Ez tesz boldoggá és kihat az egészségedre is. Kedvesség, törődés másokkal, altruizmuis - ezek nagyon fontosak, hogy jól érezd magad és korunk kihívásaira felelj. Ha énközpontú vagy, az végül szenvedéshez vezet. A mások boldoggá tételének képessége az ideális érzelmi állapot. Mások boldogsága ugyanis pozitívan hat vissza rád is” - fogalmazott a szerzetes.
Eredendően rosszak lennénk? Az elmúlt 20 évben a depresszió első megjelenése 25 éves korról 15 éves korra csökkent Európában. Hajléktalanokat látni mindenfelé az utcákon. Hogy lehet, hogy szegénység van, miközben az ipari fejlődésnek köszönhetően több van a földi javakból, mint korábban bármikor? Freud az írta: Összességében nagyon kevés “jót” találtam az emberi lényekkel kapcsolatban. Eredendően lennénk rosszak? Viselkedéskutatók kísérletek során bizonyították, hogy gyermekként még jót tekintjük a helyes viselkedési módnak. (Az egy éves gyerekek 96%-a azt a plüssfigurát választja, amely egy “bábelőadásban" együttműködő, segítő, kedvesen viselkedik a másikkal, nem pedig a nem együttműködőt, amely nem segíti a másikat.)
A szerzetes gondolatai a munka világának A munka világában is érdemes elgondolkodnunk azon a tényen, hogy alapvető beállításunk az együttműködés, nem pedig a versengés. Az együttműködés mindkét fél számára win-win szituáció. A versengés viszont lose-lose. Megoldást kínál a szerzetes a napjainkban egyre terjedő burnoutra is, mikor azt mondja: Az önzetlen, altruista szeretet és együttérzés a kiégés ellenszere. (MRI-vizsgálatokat végeztek hosszú évek óta meditáló buddhista szerzetesek agyán, melyből bebizonyosodott, hogy valós fizikai, strukturális változásokat hoz a Mindfulness. Ezek egyértelműen pozitív változások: a régóta meditálók agyának öregedése is lassabb, 15 évvel fiatalabbnak találták azt a kutatók, a kontrollcsoporthoz képest.
Ricard szerzetes megfogalmazta a nap folyamán többször is elhangzó üzenetet: Fenntartható harmóniára van szükségünk több társadalmi igazságossággal. A nap varázskifejezése a Caring Economics. Olyan startupokra, olyan vállalatokra van szükség, melyek a társadalmat, világunkat szolgálják, nem kizsákmányolva azt. Az egyének szintjén, Martin Luther King szavaival: "Minden embernek el kell döntenie, hogy a kreatív altruizmus fényében, vagy a pusztító önzés sötétjében járja-e útját."
5. Innovációt csak fenntartható módon
Stefan Hyttfors svéd író, jövőkutató szerint a probléma nem a bolygóval van, nem a bolygót kell megmenteni, hanem magunkat. Egy példát is bedobott a féktelen pazarlásra. Az amerikai hadsereg több ezer palack ivóvizet vitt a norvég hegyekbe egy hadgyakorlatra. Vizet vitt oda, ahonnan az ivóvíz származik. “Ez történik akkor, ha teljesen elveszíted a kapcsolatod a természettel.”
Hyttfors kifejtette, hogy a WHO egészségügyi világszervezet statisztikái szerint mindenünk megvan, kivéve a boldogságot. Ahogy távolodunk a természettől, egyre távolodunk magunktól. Változnunk kell, közeledni a természethez, meg kell ismernünk magunknak.
“Hány percünk van naponta az internet nélkül? Kapcsoljuk ki gyakrabban! A startup világnak két tanácsom van: hozzál jólétet az embereknek fenntartható módon, ne a profitot hajszold.”
A 70-es években 3 milliárd ember élt a Földön, most 7,5 milliárdan. 1986 óta többet fogyasztunk, mint amennyit egy bolygó képes eltartani. Most 1,7 Földet használunk minden évben. Stefan Hyttfors éppen ezért úgy látja, hogy a fenntarthatóság lesz a core stratégiája minden sikeres cégnek a jövőben.
A világ legnagyobb problémái a legnagyobb lehetőséget is kínálják. “Kell az új technológia, hogy kevesebb alapanyagot használjunk, hogy hatékonyabbak legyünk.
Digitalizáció = dematerializáció
Régen zenehallgatáshoz szükségünk volt egy rádióra, lemezjátszóra, magnetofonra, hangfalakra; fényképezéshez fényképezőre, melyben film volt, melyet előhívattunk és lett belőle papírkép. Ha kapcsolatot akartunk tartani távoli ismerőseinkkel, ahhoz kellett egy telefon; időméréshez óra; dokumentumok továbbításához szükségünk volt telefaxra, de az irodában kellett határidőnapló, jegyzettömb, stb. Ma mindez megtehető egy zsebben elférő okostelefonnal, mely létrehozásához sokkal kisebb anyagmennyiségre van szükség, mint a korábbi 20 eszközhöz.
Régen autót birtokoltunk. A mostani huszonéveseknek ez hülyeség. Ők kibérelnek egyet a felhőből, megosztják egymás között. Kevesebb anyagot használunk, hatékonyabbak vagyunk. Ez az új technológiának köszönhető. Tegyünk meg hát mindent az innovációért. Ellenben, ha egy cég nem képes hozzájárulni a jóllétünkhöz, (well-being) nincs rá szükségünk” – hangsúlyozta a jövőkutató a konferencia szerdai napjának egyik fontos üzenetét.
Az Unleash következő rendezvényére 2019. március 19-20-án Londonban kerül sor.