Kasztosodás az álláskeresésben?
A nyár elején voltam a truBudapest nem-konferencián (igen, ez volt a becsületes neve), ahol egyértelműen a közösségi média és a toborzás kapcsolata vitte témaként a prímet. Sőt, volt aki már ezt is temette, merthogy a jövő a mobil
A nyár elején voltam a truBudapest nem-konferencián (igen, ez volt a becsületes neve), ahol egyértelműen a közösségi média és a toborzás kapcsolata vitte témaként a prímet. Sőt, volt aki már ezt is temette, merthogy a jövő a mobil toborzásé! Lehet, hogy én vagyok néha túl földhözragadt, de elég erős szkepticizmussal szemléltem az előadásokat és a vitákat, pedig nem tartom magam maradinak, főleg nem a technikai újdonságok tekintetében, hiszen valahol egy mérnök veszett el bennem.
Mégis azt gondolom, hogy a szaksajtóban kész tényként közölt dolgokat kellő fenntartással kell kezelni, továbbá maximálisan figyelembe kell venni a helyi viszonyokat. A nemzetközi toborzási szaksajtóban lassan már alig lehet valamit olvasni az interjúkról, mert szinte csak a közösségi média a téma, de nézzük meg, hogy mit mutat a valóság?
A varázsszó: sokszínűség
A való világ eléggé sokféle képet mutat, mert amíg Angliában egy kvalifikáltabb állás meghirdetése a Twitter-en olyan, mint nálunk az Expressz újság volt a maga idejében, addig Magyarországon próbálj meg álláshirdetni a Twitteren!? Ha geek-eket (szoftverfejlesztők "gúnyneve") keresel, akkor van értelme, de mást nem nagyon, mert rendkívül marginális a Twitter használat úgy egyáltalán, nemhogy álláshirdetési médiumként.
Facebook?
Szerintem a toborzás-kiválasztás világa abszolút a kasztosodás felé megy. Gondolj csak bele, amíg a sajtó tele van a Facebook-al kapcsolatos hírekkel, addig mindössze az egész emberiség 1/6 van regisztrálva, és még ennél is jóval kevesebb az, aki aktív a Facebook-on.
Vannak országok, ahol már lassan bármilyen állás meghirdetésére a Facebook a legjobb (USA, Canada, Nagy Britannia), addig nálunk nagyon behatárolt még a Facebook használata álláshirdetésre, nem véletlen, hogy a legnagyobb multik közül is talán egy tucatnak van a Facebook-on karrier oldala.
És a LinkedIn?
Kicsivel több, mint 100 millió regisztálttal (és ennél is jóval kevesebb aktívval), a LinkedIn igazi elit közösségi oldal, az emberiség egy kis része élvezheti csupán az előnyeit. Eleve alapos szűrő a nyelvtudás (a LinkedIn az angol mellett csak kb. egy tucat nyelven tud, és a magyar nincs közte), másrészt a közeg is, jellemzően a multinacionális vállalatok kvalifikáltabb (felsőfokú végzettségű, idegen nyelveket beszélő) munkatársai használják, az ő elérésükre viszont kiváló eszköz.
Akkor most mi helyzet a Mobillal?
Tudtommal a Profession.hu-n kívül más portálnak nincs is mobil alkalmazása vagy html5 (mobilra optimalizált) oldala, amin azért is csodálkozom, mert a mobil nem feltétlenül a telefont jelenti, hanem pl. a tableteket is, amelyeket egyre többen használják böngészésre az interneten, és várhatóan álláskeresésére is. Ehhez képest más lehetőségről Magyarországon nem tudok.
Egy szóval ez még nagyon a jövő, sci-fi kategória, igaz, ez irányba halad a világ. A minap olvastam valahol, hogy már annyi okostelefont adtak el a világban, mint amennyi regisztált van a Facebook-on, kb. 1 milliárdot, és aki ilyet vesz, az egyre többet internetezik rajta.
Kasztosodás, szegregáció?
Mindeközben a nagy magyar valóság, különösen vidéki termelőüzemekben és alacsony kvalifikáltságú munkakörökben az, hogy van, ahol csak a buszmegállóban kiragasztott A4-es plakát működik!
Egy dolog nagyon tisztán látszik, ami egyébként az élet sok területére is igaz. Mindegy minek keltik a halálhírét a szaksajtóban, és mit reklámoznak agyon, a valóság ennél sokkal összetettebb képet mutat.
Ha új munkatársakat keresel, akkor rendkívül függ az iparágtól, a lokációtól és a munkakörtől, hogy hol érdemes hirdetni és toborozni, sőt, ez még egy cégen belül is más és más lehet.
Egy 30 fős kis vidéki termelő cégnél is könnyen lehet, hogy a buszmegállóban kell hirdetni betanított munkásoknak, közben meg Twitteren, Facebook-on, és LinkedIn-en mérnököknek, informatikusoknak, amellett, hogy a jó öreg Profession.hu-t sem szabad elfelejteni.
Kíváncsi vagyok, kérlek írd meg kommentben, hogy ha állást keresel, akkor merre nézelődsz?
Kasztosodás, szegregáció?