logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.07.16 - 11 éve
[email protected]

Szép új világ munkatársaid motiválásában

Új trend van kibontakozóban a munkatársak motiválásában, legalábbis az USA-ban, itthon még csak szerényen bimbózik: a Gamification, magyarul "játékosítás". Ennek legfőbb oka, hogy az USA-ban a munkavállalók 70%-a elégedetlen a munk

gamificationÚj trend van kibontakozóban a munkatársak motiválásában, legalábbis az USA-ban, itthon még csak szerényen bimbózik: a Gamification, magyarul "játékosítás". Ennek legfőbb oka, hogy az USA-ban a munkavállalók 70%-a elégedetlen a munkájával (a Gallup felmérése alapján), és ez egyre nagyobb fejtörést okoz a vállalatvezetőknek. Sokan a Gamification-ben látják a megmentőt, amelyről nemrég Párizsban rendeztek egy komoly konferenciát "Gamification in HR Summit" címmel.

Amennyiben a Gamification-ról szeretnél többet megtudni, olvasd el a Computerworld cikkét, de ha már ismersz, akkor tudod, hogy mint minden divatról, erről is megvan a különvéleményem. Hiába, kellő tapasztalattal a hátam mögött már nem tudok felhőtlenül örülni minden új szakmai "hype"-nak. Főleg akkor nem, amikor valaminek a tünetét akarják vele kezelni, és nem a problémát magát. Így van ez a Gamification esetében is, ami egyébként egy nagyon jó eszköz, ha arra és úgy használják, amire való…

Először nézzük meg, hogy mire nem való, és miért van az USA-beli (megsúgom, a magyaroknak is) vállalkozásoknak és vállalatoknak olyan sok gondja munkatársaik motiválásával? Fontos még tudni, hogy legfőképpen a 30 év alatti munkavállalók, az Y-generáció motiválásával van olyan sok gondja a vállalatoknak és jó kérdés, hogy vajon miért?

Más az értékrendjük, mint a ma 40-es, 50-es generációnak

Ők már nem abban gondolkodnak, hogy ledolgozzák az életüket egy munkahelyen, és ha kell, feláldozva a magánéletüket szolgálják a vállalatot, továbbá a havi fixért és a biztos munkahelyért cserébe nem vesznek tudomást egy csomó dologról. Nem, nekik fontos a munka-magánélet egyensúlya, a környezettudatosság és még rengeteg olyan dolog, amivel a korábbi generációk nem foglalkoztak, de ami a legnagyobb különbség, hogy ők már nem az anyagiakban keresik minden boldogságukat, nem a pénz a legfontosabb érték számukra.

És itt jön a csavar, mert ez abban is tetten érhető, hogy a vállalatok profitelvárásaira is tesznek nagy ívben, sőt, egyre ellenszenvesebb nekik, amikor egy vállalatnál csak a profit számít, ők meg csak droidok, akik ezt kiszolgálják!

És hát lássuk be, 2008 óta – főleg a multiknál – egyre jobban csak a profit számít, és ez bizony egyre jobban zavarja az Y-generációt. Ennek eredménye a megnövekedett fluktuáció, az egyre több nehezen betölthető munkakör, és az alacsony munkahatékonyság. Ez pedig sok vállalat, vállalkozás versenyképességének elvesztésével jár, szóval a probléma valós és húsba vágó.

Tényleg a "Játékosítás" a megoldás?

Na erre jönnek az innovatív szakemberek, és bemutatják a "Játékosítást", mint csodaszert. Lehet, hogy sokak figyelmét ideig-óráig eltereli a lényegről, különösen a jól kitalált vállalati játékok, de előbb-utóbb mindig szembesülni fog a munkavállaló, hogy az Isten a profit, és akkor annyi a "Játékosítás" minden pozitív hatásának. Arról nem is beszélve, ahogy a videó- és számítógépes játékok nagy része kudarc, és csak kevés az igazán sikeres, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy a vállalati játékok mind bejönnek.

De ugyanez a sorsa minden olyan motiválási módszernek, amely a manipulációra épül, ahogy erről már korábban írtam.

Fontos, nem azt mondom, hogy ne használd, ha tudod a "Játékosítást", hanem azt, hogy ésszel, vagyis ne várj tőle egyből csodát. Mint minden használható motivációs eszköz, ez is csak akkor működik, ha már alapból jó a munkahelyi légkör. Ahogy rengeteg példa van rá, hogyan értek el pont ellenkező hatást a csapatépítő tréningek ott, ahol nem volt jó a munkahelyi légkör (pl. fúrás-faragás volt a dolgozók között, hiteltelen és inkorrekt vezetők voltak).

Mi legyen a profittal?

Lehet, hogy régimódi vagyok, de személy szerint az őszinteség, egyenesség híve. Vagyis, ha a céged célja kizárólag a profit, akkor ne akarjál mindenféle missziót behazudni az embereknek, vállald fel nyíltan a profitot, mint célt. Az őszinteség sokkal jobb, mint a mismásolás, mert hitelessé tesz, a vezetői tekintély alapja pedig a hitelesség, lásd erről is korábbi írásom!

Egy korrekt munkavállalónak bőven elég egy korrekt és hiteles vezető, ha viszont ez nincs meg, akkor jöhet bármilyen motiválós csodaszer, maximum ideig-óráig fog hatni a munkatársaidra. Sőt, ahogy korábban írtam, a motivációs céllal végzett csapatépítő tréningek és rendezvények éppen az ellenkező hatást érik el egy nem motivált munkatársi gárdában, még továbbá mélyítik a problémát.

Akkor most mi legyen a "Játékosítással"?

Ha a korrekt és hiteles vezető vagy, vagy ilyen vezetőid vannak, akkor azt mondom nyugodtan próbáld ki, de igazából nincs szükséged rá. Ha tudatosan építed a vállalati kultúrát, nemzetközi piacon akarsz versenyképes lenni és ezért csúcskategóriás megoldásokra vágysz, akkor a Gamification a most elérhető csúcstechnológia.

Ha azonban vezetői korrektség és hitelesség terén gondok vannak, akkor én a helyedben nem próbálkoznék vele, de más motivációs "csodamódszerrel" sem, mert könnyen visszaüt és egyenesen demotiválni fogja a munkatársi gárdát.

Az is másik kérdés, hogy szerintem inkább a marketingben, a munkáltatói márkaépítésben, a toborzásban és a képzésben (erre már van nemzetközi sikert elért magyar példa) lesz sikeres a "Játékosítás", nem pedig a demotivált munkahelyi légkör felturbózásában…

Egyébként nemrég jelent meg egy magyar szakkönyv is a "Játékosításról".

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
tamas_kelko.hu blogja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu