logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.05.09 - 2 éve
Kókai Róbert

Etesd a dolgozót!

Enni kell. Sokan szeretünk enni, kiélvezzük az ízeket, a rövid (szigorúan max 30 perc) munkahelyi ebédszüneteket, melyek után rendszerint beüt a kajakóma, és csak 1-(2-3) kávé fogyasztásával tudjuk fenntartani keringési rendszerünk és vérnyomásunk anélkül, hogy elnehezedett pillákkal buknánk édesdeden a billentyűzetre.

Benevezünk a gyümölcsnapra (legalább egyszer egy héten biztosítva a vitaminforrás), és lelkesen becsatlakozunk a tortázásba, ha a cégnek, vagy a főninek szülinapja van. Ha a csoportvezetőnk pizzapartit rendez este, ebédre már nem kérünk desszertet. A céges tortázásoknak is van egy diszrét bája, amit az Office Space egyik jelenetében olyan szépen jelenítettek meg:

Persze hogy nálatok ez nem így megy!   De mondd, hogy nálatok nincs egy Milton Waddams a cégnél! Na, ugye.

A kérdés az, hogy vajon hogyan alakult ki az a szép szokás, hogy a cég a HR jóindulatú támogatásával rendszeresen szükségesnek érzi, hogy megetesse a kollektívát?

"Tábortűz fíling"

Van ebben a hagyományban valami nagyon ősi: ahogy a férfiak és nők a tűz mellé telepednek, húst sütnek, esznek-isznak és ünneplik az életet, a vadászsikereket. A tűz melege összehozza a közösséget, a felszabaduló oxitocin erősíti az összetartozás érzését, az “együtt sikeresen levertük a mammutot” (=”megcsináltunk Q1-et takkra”) sikerélménye elégedettséggel tölti el a törzs tagjait, akik érzik a csoport bizalmát és legközelebb is készek tenni a közösségért, legyen szó vadászatról vagy egy beteg kolléga helyettesítésről.  

Aztán a XX. században a törzsi tábortüzeket kiváltották a csapatépítők, a céges vacsorák, a pizzapartik és a tortázások. Az összetartozás érzése nagyon emberi szükséglet, ezek az események lennének hivatva a céges kapcsolatokat erősíteni. A munkahelyen és azon túl is. Az cél ugyanaz, az élmény korántsem. 

A mai irodákban már silókban dolgozunk, legfeljebb a saját csapatunkat ismerjük közelebbről, illetve érdekel, mi van velük. Ezért is ilyen gyakori coaching kihívás a szervezeti egységek közötti együttműködés fejlesztése. A cég más osztályain dolgozók olyanok, mintha egy másik cégnél vagy akár a Holdon dolgozának. A vállalatok működésének alapja viszont a munkamegosztás és a hatékony együttműködés. Egy-két tucatnyi ember még ismeri egymást, tud kapcsolódni személyesen, de a több ezer fős szervezetekben elidegenednek az egyének, a csoportok, az osztályok és így tovább. MInd az alkalmazottak, mint a vezetők szociális kapacitása véges. Hogyan kovácsoljunk hatékony, együttműködő csapattá egy többszáz vagy több ezer fős embertömeget?  

Hát etessük őket!

Talán sokan gondolhatjátok, ezeket a külföldi cégek hozták be a rendszerváltás után, hiszen ezek a szokások nem túl régóta vannak velünk. Hát nem. Csak két szót írok ide: 

Gusztushúsz, birkaperkelt.

(Ha X-es vagy, tudod miről van szó, ha fiatalabb, megguglizod)

A dolgozók megetetésének hagyománya rendszertől függetlenül mélyen gyökerezik a vezetőség kollektív tudatalattijában, és körülbelül a mesterségek kialakítása és céhekbe tömörülése óta élő hagyomány. 

“Az ilyen közös programok és étkezések segítenek abban, hogy a munkavállalók szorosabb kapcsolatot építsenek egymással és a vezetőséggel. Az ilyen alkalmakkor a munkatársak informális körülmények között találkozhatnak és megismerhetik egymást a munkahelyen kívül is, ami hozzájárul a jobb munkahelyi légkörhöz és csapatmunkához.

Ezek az események lehetőséget adnak a dolgozóknak arra is, hogy megosszák egymással a tapasztalataikat és ötleteiket, ami elősegíti a jobb kommunikációt és együttműködést a kollégák között.”

Bullshit!

Túl vagyok számos csapatépítőn és kick-offon (így hívták a negyedév záró/indító csapat összerántó meetinget egy multinál, ahol dolgoztam). Arra valóban használhatók ezek az alkalmak, hogy a munkán kívüli dolgokról beszélgessünk, kapcsolatokat építsünk, van aki a főnöknél próbál bevágódni és van, aki alkoholba fojtja bánatát. Az egyszeri alkalmazott ugyanazokkal a kollégákkal fog lógni, akikkel a munkaidőt tölti, és valószínűleg egymás közt ventillálnak a megoldhatatlan projektekről, a nevetséges kisfőnökről, az átláthatatlan folyamatokról.

Másnap vissza az officeba és minden megy tovább a régi kerékvágásban. Ezek az események inkább egyfajta szelepként csökkentik a nyomást, enyhítik a feszültséget, de az alapproblémákra nem adnak megoldást. 

Csakhogy jött a pandémia. Elmaradtak a céges események, a karantén miatt jött a szociális elszigetelődés, az online onboarding megy egy csomó más új jelenség. Kiderült, hogy a törzs tagjai eltérően gondolkodnak sok mindenről, egyebek közt a közös céges fiesztákról is. Persze van, akinek hiányzik a közösség, a munkahelyi pletykák, hisz szociális lények lennénk, de sokan még örültek is, hogy elmarad a kötelező jópofizási a kollégákkal és a főnökkel (elég az munkaidőben). És a cégek nem omlottak össze. Egyesek odáig mentek, hogy teljes home office-t hirdettek, bezárták az irodát, költséget csökkentettek és kipróbálták, milyen lenne heti 4 napot dolgozni. Sőt, van aki nem átallott hatékonyabbá válni!

Mi történt?

Ahogy az munkahelyünk bezárt és az irodákat az otthonunkból kezdtük működtetni, átalakult a napirendünk, átalakultak a szokásaink is. Sokan rájöttek, mennyi időt vesz el a munkahelyi ingázás. A szociális események helyett a “hány napot lehetek home-officeban” típusú kérdések kerültek előtérbe. Változtak a prioritások. 

Gyorsan kiderült az is, hogy a “tábortűz fíling" nem jön át a Teams-en. 

Azok közül, akik home officeban töltötték az elmúlt éveket, sokan élesebb határokat húztak a munka és a privát szférájuk közé. Felállítottuk a szabályokat, mikortól meddig vagyunk elérhetőek, mikor “zsilipelünk” be és ki. Nem evidencia, hogy péntek délután 6-ra vagy hétfő reggel 7-re elfogadjuk a meeting requestet.  Aki ezt nem tette, kiégett, vagy jó úton van a kiégés felé.

Mostanra a vírus odébbállt, de a dolgok nem tértek vissza a régi kerékvágásba. 

Cége válogatja, de sok vállalat imádkozik a dolgozóihoz, hogy végre menjen be az irodába (még mindig bérlik, baromi drágán). Pedig ma már vármegye bérleted is lehet, jóval alacsonyabb költséggel zötykölődhetsz be az agglomerációból. 

Az elmúlt években a dolgozók jólléte minden eddiginél fontosabb vezetői témává vált. 

Valóban, kulcsfontosságú mind az egyén, mind a csapat jólléte és együttműködési szintje, a közösség. 

De hogy vIsszatérnek-e a közelmúlt “élő” csapatépítői? Lesz mód ismét kapcsolódni közelebbi és távolabbi kollégákhoz?

Röviden: fogalmam sincs.

A szerző üzletfejlesztő business  és karrier coach, a www.kokaibusinesscoach.com oldalon további cikkei olvashatóak angolul.

Címkék:
hR coaching wellbeing jóllét kokaibusinesscoach csapatépítő officespace céges vacsora céges rendszvény jüllét
Kókai Róbert

Business és karrier coach üzletfejlesztési szemlélettel. Két évtizednyi multis sales karrier után most a nagyvállalati mókuskerékben ragadt kiégésközeli szakembereknek és vezetőknek segítek.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Kokaibusinesscoach

Business és karierr coach üzletfejlesztési szemlélettel. Két évtizednyi multis sales karrier után most a nagyvállalati mókuskerékben ragadt kiégésközeli szakembereknek és vezetőknek és karrierkereső fiataloknak segítek.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu