logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.10.26 - 13 éve
[email protected]

Lean és az üzletkötői munka

A bevezetés általános tapasztalata, hogy országoktól és tevékenységi körtől függetlenül, az értékesítési csapat kezdetben megpróbál kimaradni a veszteségkezelésből. Saját folyamataik változtatásától félnek és nehezen enged

A bevezetés általános tapasztalata, hogy országoktól és tevékenységi körtől függetlenül, az értékesítési csapat kezdetben megpróbál kimaradni a veszteségkezelésből. Saját folyamataik változtatásától félnek és nehezen engednek betekintést a munkájukba.

Miért van ez?

Az üzletkötők nem véletlenül féltik a területüket! A legtöbb vállalat ezekben a munkakörökben jutalék bázisra épített, havi elszámolással dolgozik. Sokkal gyakrabban értékelik őket, mint bárki mást a szervezeten belül. Ők mindig reflektorfényben vannak.

Gyakori, hogy a vezetők jelentősen megemelik a tervszámaikat, mert a tény adja a jövő heti, havi, évi elvárások minimumát. Válaszlépésként elkezdik szabályozni, visszafogni a következő heti, havi beérkező megrendeléseket, hogy biztonságba legyen a jutalékuk. Megjelenik a veszteség, de a vállalat ezt még nem érzékeli. A megszerzett vevőik elkobzására és új terület kialakítására, a vevői igények figyelmen kívül hagyása és a reklamációk számának jelentős növekedése tapasztalható. Ez már piacvesztést okozhat. A hibásan megfogalmazott célokra és a csökkenő jutalékra, árrés alatti értékesítéssel válaszolnak. Az eredmény pénzügyi veszteség, profit elmaradás.

Ki kényszeríti bele őket abba, hogy variáljanak? Az üzletkötőink viselkedése visszatükrözi a vállalatunk üzleti etikáját.

A legfőbb veszteségek kiküszöbölését, ezért a vezetői szintek elvárásainak vizsgálatával kell kezdenünk. (8 MUDA)

Néhány indító kérdés:

  • Mennyi a bizalmatlanságból és az ellenőrzés típusú adminisztrációból fakadó felesleges munka?
  • Mennyire jellemző, hogy vár az üzletkötő? (Visszahívásra, adatra, kiszállításra, árura, elszámolásra..)
  • Mikor jártam én magam kint a vevőnél, hogy tudjam, mire van szükség a piacon?
  • Tudom mit tesz a konkurencia?
  • Mennyit adtam el én, mint vezető ebben a hónapban?
  • Mikor töltöttem együtt egy teljes napot az üzletkötőmmel?
  • Alkalmasak az eszközei arra, hogy ne kelljen az irodában időt vesztenie?
  • Kap megfelelő visszajelzést az általa hozott üzlet pillanatnyi státuszáról?
  • Hányszor változott a területe?
  • Nincs ellentmondás a kitűzött célok között?
  • Hányszor változtattuk a jutalékot és a juttatásokat az elmúlt évben?
  • Pontosan annyi fizetést kapott ebben a hónapban, amennyi megilleti?
  • Hány embert vesztettünk ebben az évben? (5 Miért technikával keressük meg a probléma gyökerét!)
  • Új és régi munkatárssal szemben azonosak a követelmények?
  • A konkurencia embereit próbáljuk a piacaikkal együtt megszerezni, vagy oktatjuk a munkatársainkat?

Az üzleti területen soha nem volt akkora a nyomás, mint napjainkban. Túlzás nélkül elmondható, hogy nem csak a saját családja biztonsága, hanem más emberek munkahelye is az értékesítőkön múlik, múlhat. Természetes, hogy hullámvölgyek és nem fizető ügyfelek jellemzik a mindennapokat, de a felesleges mozgás, a dupla munka, a selejt, a túl bonyolult folyamat most még inkább frusztrál, mint eddig bármikor.

Hogyan tudunk gyorsulni, növelni az eladások számát?

Pontosan fel kell mérnünk a tevékenységünkhöz kapcsolható aktív üzleti órákat. Mikor van esélyünk döntésképes személlyel találkozni? A felesleges mozgást csökkenthetjük az alábbi megoldásokkal:

  • Korábban indulunk, hogy ne az érdemi időben autózzunk. (Akár reggel 5-kor. Ilyenkor korábban is végzünk!)
  • Ha vidékre megyünk, több tárgyalási helyszínt iktatunk be, hogy semmiképp ne utazzunk feleslegesen.
  • A látogatási sorrendben a legtávolabbinál kezdünk.
  • Pénteken, ünnepek előtt és szombati munkavégzés esetén, a lakhelyünkhöz legközelebbi vevőinkhez menjünk, hiszen ezek rövidebb napok, nincs esély sokat utazni.
  • Rendszeresen látogassuk a vevőket az üzletkötővel közösen, csökkentsük a saját irodában eltöltött napjaink számát.
  • Hideg hívások esetén ne eladni, hanem időpontot egyeztetni akarjunk.
  • Új és régi vevőket egyaránt keressünk.
  • Igyekezzünk minél szélesebb termékkört bevinni a már meglévő partnerünkhöz, akár alvállalkozó bevonásával.

Hogyan tudjuk a selejtet csökkenteni?

Ha hosszú ideje nem adtunk el semmit, biztos, hogy bennünk van a hiba. Kérjünk külső megfigyelőt, aki segítségünkre lehet.

(Optimális esetben a vezető, de lehet egy másik üzletkötő is. Akarva, akaratlanul koncentráltabban fogunk dolgozni, jól akarjuk a napot zárni.)

Görcsössé tesz bennünket az eladási kényszer, ezért észre sem vesszük, ha:

  • Túl sokat beszélek?
  • A stressz miatt túl gyorsan és nehezen érthetően beszélek?
  • Nem készültem fel az előzményekből, a megelőző tárgyalások eredményeiből, reklamációkból? (Rutinból dolgozok?)
  • Nem a döntéshozóval tárgyalok, csak vesztegetem az időmet?
  • Nem várom meg a kérdéseimre adott választ?
  • Nem mutatok valós érdeklődést, csak erőltetem az eladást?
  • Csak telefonon próbáltam megrendelést felvenni az elmúlt félévben, elveszett a személyes kapcsolat?
  • Csak az árral operálok?
  • Szidom a konkurenciát?
  • Politizálok és más olyan témákról beszélek, ahol elvesztem a semlegességem?

A legnagyobb veszteség a hibajavítás elmaradása. A küszködő üzletkötő nem csak kieső forgalmával, hanem a piac elmérgezésével és a háttérterületeknek okozott dupla munkákkal többszörösen kárt okozhat.

(visszáru, hibás teljesítés, számlajavítás, törlés, nem fizetés, kintlévőség kezelés, önrevízió..)

Kerüljük a felesleges és döntésképtelen értekezleteket.

Igyekezzünk szinkronizálni az MS alkalmazásokat, vállalatirányítási és CRM eszközöket, hogy kerüljük a többszörös adminisztrációt.

A Lean megismerése nem csak a saját munkánk elvégzése miatt lett kiemelten fontos. Egyre több gyártó és szolgáltató is ilyen alapelvekkel igyekszik megszervezni a napi működését. Amennyiben ismerjük ezeket, sokkal könnyebben tudunk alkalmazkodni az igényeikhez, mert elfogadjuk és megértjük a prioritásokat. Meglepő módon cserébe magasabb árakkal fogunk tudni dolgozni!

  • Tudjuk, hogy nincs értelme nagyobb mennyiséget erőltetni, mert a vevő nem fog készleteket felhalmozni
  • Csökkenteni fogja az alapanyagok, késztermékek telephelyek közötti mozgatását
  • Kész kell lennem a gyakori szállításra, akár változó helyszínekre
  • A kiszerelési egységek megváltoztatása szükséges lehet
  • Online adatszolgáltatás, adatcsere lehetőségének kialakítása
  • Nem okozhatok leállást, dupla munkát, selejtet, ezért a minőség kiemelt szempont a vevő számára
  • Rugalmasnak kell lennem ismeretlen rendszerekkel való együttműködésre. Pl: Kihelyezett raktár, önszámlázás, self-audit
  • A folyamatos változást a vevői elégedettség növelése és a munka egyszerűsítése inspirálja
  • Érdemes megismernem a rendszereiket, hogy tanuljak tőlük
  • Keressük mi is a veszteségeket a cégünkben és számoljuk fel azokat

A jó üzletkötő sztár, aki néha nehezen kezelhető. Elvesztése gyakran pótolhatatlan és piacvesztéssel jár a vállalat számára. Megtartásukban, motivációjuk fenntarthatóságában nem várt segítség a Lean eszközrendszere. A területi képzések belső erőből történő megszervezése frissíti a régi, kiégett munkatársakat és a vállalaton belül tartja a cégspecifikus tudást.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
gyurta.sandor_enetha.com blogja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu