logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.08.29 - 13 éve
[email protected]

Mura - Muri - Muda a BO területein

A Toyota Termelési rendszere a veszteségeket három csoportba sorolja. A MURA a hullámzó terhelésekből fakadó felesleges folyamatokat jelenti. Vannak olyan osztályok, csoportok,  munkakörök, ahol a ciklusok váltakozása a munka termés

A Toyota Termelési rendszere a veszteségeket három csoportba sorolja.

A MURA a hullámzó terhelésekből fakadó felesleges folyamatokat jelenti. Vannak olyan osztályok, csoportok,  munkakörök, ahol a ciklusok váltakozása a munka természetes része. Ilyen például a kontrolling, a jelentésszolgálat, a könyvelés, bérszámfejtés és a pénzügy is.

Érdekes módon a gyártó vállalatok döntő többsége BO területeken nem használja a veszteségkezelési megoldásait. Pedig rengeteg lehetőséget találhat, aki bevonja a háttérterületeken dolgozókat és nem csak két mérnök foglalkozik folyamatok elemzésével, racionalizálásával.

A havi zárás alapjaiban határozza meg ezeknek a kevésbé látványos munkát végző, de nélkülözhetetlen szervezeti egységeknek a működését.

Épp a kritikus időpontok, amikor a vezető igazán hitelesen kérdezheti meg:

- Kinek van kaizen* ötlete arra, hogyan tudunk egyszerűsíteni, hogy tartani tudjuk a határidőt?

Segítséget jelenthet, ha az adatbekérés minőségén és pontosságán változtatunk. A legnagyobb stressz faktor a más területek adataira, számláikra, vezetők aláírásaira, programok lefutására történő várakozás.

A holtidő kitöltése és az előre dolgozás sok esetben csak megszokások megváltoztatásán múlik. Az adatszolgáltatás gyakran olyan nagy mennyiségű információt tartalmaz, hogy túl bonyolult és nehezen értelmezhető az elkészített jelentésből a vállalatunk aktuális helyzetének értékelése. Igyekezzünk egy oldalban megfogalmazni a mutatószámok és statisztikák hatását. Kerüljük a feleslegesen bonyolult megoldásokat.

A MURI a túlterhelésből fakadó veszteségfajtákat jelenti. Kevés HR Osztály használ teszteket és még kevesebben ellenőrzik a nyelvtudás meglétét és az informatikai felkészültséget a kiválasztás során. Sajnos a felvételi hibák mellett gyakori az oktatások elmaradása miatti lassúság és kompetencia hiány. Az olcsóbb munkaerő és a nem megfelelő létszám, a régi munkatársakat is álláskeresésre készteti. A túlfoglalkoztatás talán még rosszabb, mintha kevés ember áll rendelkezésre. Amikor a munkatárs nem érti pontosan a feladatot, rengeteg erőt, energiát és motivációt veszt. Jellemzően nem mer kérdezni, fél elmondani, hogy nem érti, nincs eszköze, nem tudja elvégezni az adott munkát. A környezetét is rombolja és zavarja. Előfordul, hogy a vezető menet közben változtat a kérésen és a munkatárs kezdheti elölről. Nem ritkán a betegség és a kieső emberek okoznak nehezen kezelhető napokat.

A vezető operativitásának megőrzésével, személyes figyelmével, jelenlétével a területén, be tud segíteni ilyen esetekben a csoportjának. Társterületektől áthívott munkatárs, vagy kismama is áthidalhat nehéz pillanatokat. Egyre inkább a rugalmas munkaidő és a home-office alkalmazások tudják megadni a gyors reagálást és a szükséges és támogató rugalmasságot.

A  MUDA = Alapvető veszteségek, melyek irányulhatnak:

  1. Túltermelésre
  2. Információ termék, vagy anyag felesleges mozgatására
  3. Felesleges készletre
  4. Felesleges Mozgásra
  5. Hibákra, selejtre
  6. Várakozásra
  7. Túl bonyolított folyamatok egyszerűsítésérre

*Kaizen: Olyan pici, apró változtatás a saját munkámban, ami veszteség, egyenetlen, hullámzó terhelés felszámolását segíti. Nem jár informatikai beruházással, de ennek ellenére, költséget takarít meg, és/vagy gyorsabban, egyszerűbben dolgozunk a változásnak köszönhetően. Legfőbb ismérve, hogy vevői elégedettséget növel. (külső és belső vevő egyaránt lehet)

Alapvető minőségi kritériuma, hogy a p (PLAN) d (DO) c (CHECK) a (ACT) ciklus alkalmazásával jussunk el a probléma valós gyökeréig és ne csak a felszínt kezelve, egy gyors látszólag logikus lépést kezdjünk el alkalmazni mindenfajta, egyeztetés, mérés és szabványosítás nélkül.

Kiindulási pontja lehet:

- Folyamat személyes megfigyelése

- Vevői reklamáció

- Az üzleti, gazdasági, jogszabályi környezet gyors, és/vagy nem várt változása

- A létszám megváltozása a területen

- Munkakörváltozás, friss szem effektus és bizonyítási vágy, tettre készség

- Lustaság, mint hajtóerő, az egyszerűsítés józan keresése, időnyerés arra, amivel szívesen és örömmel foglalkozunk

- Irodai, vagy informatikai 5S

www.lean-hr.hu

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
gyurta.sandor_enetha.com blogja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló tanulás szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu