Yokoten - A horizontális tanulás
A Yokoten egy bevált módszer arra, hogy gyorsan találjunk megoldást egy problémára. Hogyan?
Kilépve az irodánkból, megismerjük a társterületek kaizen* ötleteit, és azokat a saját munkánkban alkalmazzuk. Esetenként azonos formában
A Yokoten egy bevált módszer arra, hogy gyorsan találjunk megoldást egy problémára. Hogyan?
Kilépve az irodánkból, megismerjük a társterületek kaizen* ötleteit, és azokat a saját munkánkban alkalmazzuk. Esetenként azonos formában, de sokkal inkább testre szabva, továbbfejlesztve a látottakat.
Előnyei:
- A kommunikáció biztosítása, javítása egymásra utalt szervezeti egységek között. (pénzügy-könyvelés)
- Párhuzamosan nem dolgozik két terület egy azonos probléma megoldásán és ennek köszönhetően nincs többféle megoldás egy azonos problémára
- Dupla munka elkerülése (Az egyes osztályok gyakran információ és folyamatismeret hiányában nem veszik figyelembe a társterület érdekeit, ezért egy alapvetően jó ötlet is továbbfejlesztésre, pontosításra szorul)
- A túlszabályozás elkerülése, standardizálás finom megteremtése
- Egymástól tanulás munkatársi szinten (A konfliktusok egy része megoldódik, vezetői jelenlét nélkül)
- Oda-vissza biztosított rálátás a folyamatokra osztályok között (Helyettesíthetőség, rotáció, gyors betanulás lehetősége)
- Együttműködés- közös eredmény - motiváció - tisztelet
- A TPS rendszerismeret oktatása új belépők számára oldott formában, gyakorlaton keresztül
- Fenntarthatóság, mások gondolatai inspirációt és példát jelentenek, gyakran versenyhelyzet alakul ki
- A munkatársak mernek kérdezni, ebből adódóan hibát tudnak elkerülni, folyamatot tudnak racionalizálni, csökken a selejt
Lépései:
- Annak felismerése, hogy nincs időm megoldást találni a jelenlegi helyzet adta kérdésre
- Megkeresem, kinek lehetett hasonló problémája, amit már megoldott
- Kilépek az íróasztal mögül és segítséget kérek a másik terület vezetőjétől
- A társterület munkatársai bemutatják a megoldást, amit kidolgoztak, visszamértek, teszteltek és bevezettek
- A megismert módszert adaptáljuk a saját folyamatainkra
- Tájékoztatjuk a segítő területet az eredményekről
- Standardizáljuk a megoldást
A vezető feladata:
- A munkatársak oktatása (Egymástól jelentősen eltérő fejlettségű területek nem tudnak tudást megosztani)
- Lehetőség és idő biztosítása a társterület meglátogatására, fogadására
- Konfliktusok oldása
- Operatív jelenlét, segítő figyelem biztosítása, amennyiben szükséges belépés az egyeztetésbe (Előfordul, hogy a területek funkciókat akarnak átadni)
- Mérés, Dokumentálás, Standardizálás, Folyamatábra aktualizálás
- Pozitív visszajelzés, dicséret mindkét oldalon (segítő és adaptáló)
Veszélyek:
- A vezető kimarad a folyamatból, már nem tudja mi történik az általa irányított területen
- Funkciók átkerülnek egyes területekről máshova, ahol túlterhelés jelentkezik
- Többletmunkát jelent, az egyik terület, egyszerűsítő megoldása máshol
- Félkész megoldást veszünk át, ami nem szünteti meg a probléma gyökerét, hanem csak felszíni változás (5Miért? hiánya)
- Az eredeti ötletgazda elveszik az értékeléskor, fontos, hogy a közös kaizen kidolgozást, tudásmegosztást, külön kiemeljük, díjazzuk
*Kaizen
Olyan pici, apró változtatás a saját munkámra vonatkozóan, aminek köszönhetően veszteséget, túlterhelést, hullámzó munkavégzést tudok csökkenteni informatikai beruházás nélkül. Az általam javasolt változtatás megszünteti a jelenlegi és az optimális helyzet közti eltérést, a probléma gyökerére hat, költségcsökkentésre, egyszerűsítésre, vevői elégedettségre irányul.
www.lean-hr.hu