Előny a fogadónál – avagy divatba jön a magas hozzáadott érték a munkaerő-kölcsönzésben
Ahogy Wayne Gretzky, a legendás hokibajnok mondta: „Ne oda korizz, ahol a korong van, hanem ahol lesz!”, a bölcs cégvezetők, és persze a HR-vezetők is úgy cselekszenek, hogy cégük, részlegük megfeleljen a jövő elvárásainak, kih
Ahogy Wayne Gretzky, a legendás hokibajnok mondta: „Ne oda korizz, ahol a korong van, hanem ahol lesz!”, a bölcs cégvezetők, és persze a HR-vezetők is úgy cselekszenek, hogy cégük, részlegük megfeleljen a jövő elvárásainak, kihívásainak.
Ebből a szempontból talán nincs nehéz dolgunk nekünk, magyaroknak, hiszen csupán meg kell figyelnünk az európai, vagy még inkább a tengerentúli irányzatokat, trendeket.
Ha így teszünk, megállapíthatjuk, hogy a közép, vagy hosszú távú (3-5 év) trendek tekintetében két olyan tényező van, amelynek figyelmen kívül hagyása végzetes lehet.
Az egyik ilyen tényező az informatika és az internet térhódítása. Gondolhatnánk, hogy ezen már túl vagyunk, azonban (2011. évi adatok szerint) jelenleg 812 millió internet-felhasználó van, és 300% a becsült növekedés a következő 5 évben. Ez exponenciális növekedést jelent.
A másik hosszú távú trend és tényező az ügyfelek viselkedésének, döntési szokásainak változásában keresendő. Egy amerikai felmérés tanúsága szerint a megkérdezett vevők 82%-a rossz szolgáltatási tapasztalatról panaszkodik. Ráadásul, amíg az emberek a jó tapasztalatot 8 másik emberrel osztják meg, addig a rossz vevői élményt 22-vel; ugyanakkor 10 jó élmény kárpótol 1 rosszért. A vevők ma már nem az őszinte, tiszta, törődő hozzáállást várják csupán, hanem valódi törődést.
Hogy mindennek mi a köze a munkaerő-kölcsönzéshez?
A munkaerő-kölcsönzés felületesen szemlélve kiszervezett HR-es feladatokat jelent, beleértve a toborzás, kiválasztás, és az adminisztráció feladatait is. Azonban mindez csak az alap, és már az is nagy segítség a kölcsönbe vevő részére, ha az alapvető funkciók jól működnek. Lényegét tekintve azonban ez a szolgáltatás is az emberekről szól, hiszen valódi értéket akkor jelentenek a kölcsönzött munkavállalók, ha megbízhatóak, jól dolgoznak, alacsony a fluktuáció, elégedettek a munkával és a juttatásokkal, és motiváltak. Így segíthetik legjobban a kölcsönbe vevő termelését, vagy más tevékenységét. Egy munkaerő-kölcsönző vállalkozás szempontjából nézve mind a megrendelő, mind pedig a munkavállaló „ügyfél”, akit tökéletesen ki kell szolgálni. És ahogy az előbbiekben láthattuk: a vevő megtartásában a kulcstényező nem az, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást kap, hanem az, hogy hogyan bánunk vele. Furcsán hangzik? Lehet. De ettől a tény még tény marad.
A valódi hozzáadott érték tehát abban keresendő, hogy a kölcsönző irodák milyen eszközöket használnak és ezzel milyen ügyfél-elégedettséget érnek el a kölcsönzött munkavállalóiknál. Ahol pontos a tájékoztatás, jó és pontos az elszámolás, folyamatos a kommunikáció, a kérdésekre rövid időn belül választ kapnak az érdeklődők, és mosolygós a kiszolgálás, ott elégedettek a munkavállalók, és hosszú távon tudnak hasznot termelni a kölcsönbe vevőik számára.
A „vevőmegtartás” – értve most ez alatt a munkavállalók megtartását – trendjeit tekintve a jövő azonban nem csak a jó kommunikációban és jó kiszolgálásban keresendő. Jó szolgáltatást nyújtani ugyanis nem elég, kedvesnek lenni csupán nem elég. A jövő a különleges kiszolgálás irányába mutat. Ha képesek vagyunk akár arra is, hogy saját munkavállalóinkat, a kölcsönzött személyzetet rendszeresen „elbűvöljük” valamivel, amire nem számított, ha képesek vagyunk keresni az ő megkérdőjelezhetetlen hűségüket, akkor leszünk nyerők a jövőben is, mint „bérbeadó”. A jó hír, hogy ez nem pénzkérdés, hanem hozzáállásbeli kérdés csupán.
Tokár Péter, TESK Tanácsadó Kft