logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.05.27 - 12 éve
gonczigergely

Középkori viszonyok a nappaliban: Milyen hatást gyakorolhat gyerekeinkre a média?

Teljesen érthető, hogy mostanában elég felkapott és sokat tárgyalt téma a média hatása a társadalomra, a személyiségfejlődésre és a szocializációra. Tény, hogy a különböző média tartalmak és a kommunikációs eszközök nem cs

Teljesen érthető, hogy mostanában elég felkapott és sokat tárgyalt téma a média hatása a társadalomra, a személyiségfejlődésre és a szocializációra. Tény, hogy a különböző média tartalmak és a kommunikációs eszközök nem csak közvetlen szocializációs hatással bírnak az egyénre nézve, hanem az őt körülvevő szűkebb szocializációs, kulturális közegekre is hatást gyakorolnak. A szülők, rokonok, tanárok, politikusok, maga a társadalom és kultúránk is valamilyen szinten a média hatása alatt állnak. Ha az egyének szintjén gondolkozunk akkor pedig felesleges tagadni, hogy igazából mindannyian médiafogyasztók vagyunk, sőt ami még fontosabb: gyermekeink is azok.

A pszichológia részéről az egyik általános dilemmát ugyanis általában az a félelem szolgáltatja, miszerint a média, azzal, hogy egyfajta értelmezési keretet nyújt a felnövekvő generációk számára, feltételezhetően komoly veszélyeket hordozhat magában. Az ezzel kapcsolatos pánik azonban sok esetben szerencsére túlzás, a tudományos vizsgálatok pedig egyre hatékonyabban mutatnak rá a médiafogyasztással kapcsolatos félreértésekre és hasznos szempontokkal járulnak hozzá a gyermekek és a média viszonyának egészséges mederbe való tereléséhez.

?

De miért fontos ez ennyire?

Sok kutató a gyermekek és a média kapcsolatára hivatkozva a mai helyzetet egyszerűen csak "második középkornak" nevezi, hiszen azok a gyerekek, akiknek a szülei nem szabályozzák megfelelően médiafogyasztásukat, általában nagyon korán találkoznak olyan tartalmakkal, amelyek számukra nem értelmezhetőek és ahogy mondani szoktuk: nem is igazán nekik valóak. Így máris érthető a hasonlat, hiszen tudjuk, hogy a középkorban sem zajlott ez másképp. A gyerekek előtt akkoriban például nem volt tabu téma a szexualitás, az agresszió vagy éppenséggel a halál, sőt mindez a szemük előtt zajlott mindenféle kommentár nélkül.

Ehhez hasonlóan ma sok gyerek leginkább a tömegkommunikációs eszközökön keresztül szembesül ezekkel a jelenségekkel. Ez azért ilyen aggályos mert a kutatások nagy része jelenleg azt látszik alátámasztani, hogy a gyerekek körülbelül 4-5 éves korukig még nem tudják egyértelműen értelmezni a különbséget realitás és fikció között, legalábbis olyan tartalmak esetében, amelyekhez a képzeletüket nem igazán kell használniuk. Gondoljunk csak a TV-re, ahonnan készen kapják az információt, míg mondjuk egy mese hallgatása közben fantáziájukat, képzeletüket aktívan használva konstruálják meg saját maguk számára a történetet.

A szülők szerepe a megelőzésben

Többször utaltam rá, hogy a gyermekkori médiafogyasztás problémája a kutatások szerint akkor merül fel igazán amikor egy gyerek előszűrés nélkül találkozik médiatartalmakkal. Mivel a tömegkommunikációs eszközök közvetlen hozzáférést biztosítanak a világhoz, a gyermekek nagyon korán, nagyon sokmindennel találkozhatnak és nem biztos, hogy megfelelően fel tudják dolgozni az ingereket és értelmezni tudják azokat. A TV esetében például egyáltalán nem mindegy hogy milyen tempóban, mennyire artikulált és érthető kommunikációval és milyen koherensen zajlik a cselekmény egy műsorban, a destruktív, feszültségkeltő és káros tartalmakról nem is beszélve.

Itt jön a képbe az úgynevezett szülői mediáció, ami arra az aktív együttműködésre utal, melynek során a szülő aktívan segít gyermekének értelmezni a médiában látható eseményeket. Ez akkor a legbiztonságosabb, ha mind a gyerek korosztályának, mind a más korosztályoknak szóló műsorok nézése esetén is így történik. Amint láthatjuk, ez nem sokban különbözik az általános interakcióktól, amikor folyamatosan igyekszünk segítséget nyújtani a világ jelenségeinek a megértésében és az élmények feldolgozásában a gyerekeknek, akik minden nap új élményekkel találkoznak, sőt kifejezetten keresik azokat és - nem véletlenül - sokszor kérdésekkel bombáznak minket.

Kinek és mit és hogyan?

A kutatások szerint a média fogyasztás megfelelő tartalmak esetén éppúgy hasznos eszköze lehet a tanulásnak mint bármi más de csak akkor, ha a szülő együtt nézi gyerekével a műsort miközben együtt címkézik a történéseket, együtt értékelik a szereplőket és folyamatosan beszélgetnek a történtekről. A passzív együtt nézés (amikor a szülő nem kommentál) viszont problémás lehet, hiszen inadekvát tartalmak esetében a szülő a jelenlétével megerősítheti azt, hogy az amit a gyerek éppen lát a valóság részét képezi. Persze ez a megoldás is csak bizonyos kor felett aktuális, hiszen ehhez a gyerekeknek már viszonylag magas szintű kommunikációs, nyelvi készségekkel kell rendelkezniük. Sajnos a kutatások szerint azonban igen gyakori hogy 3 évnél fiatalabbakat is a TV előtt hagynak, hiszen az számukra is érdekes ingereket közvetít, amelyek lekötik a figyelmüket. Mondjuk pont addig, amíg a szülőnek éppen valami fontos teendője akad...

Fotó: Balla Csönge

Címkék:
gonczigergely

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
BOSSaNOVA

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu