logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.03.11 - 12 éve
gonczigergely

Libabőr és katarzis

Sokszor mondjuk, illetve halljuk másoktól, hogy „libabőrös lettem”, „kirázott a hideg”, vagy hogy „borsódzik a hátam”. De még jó néhány kifejezéssel körül lehet írni azt az élményt, amelyet valószínűleg mindenki jól i

libaSokszor mondjuk, illetve halljuk másoktól, hogy „libabőrös lettem”, „kirázott a hideg”, vagy hogy „borsódzik a hátam”. De még jó néhány kifejezéssel körül lehet írni azt az élményt, amelyet valószínűleg mindenki jól ismer, és amelyről mégis nehéz eldönteni, pontosan mit is takar. Vajon ha valaki azt mondja, „végigfutott a hideg hátamon”, el lehet-e dönteni a kontextus ismerete nélkül, hogy az illetőt kellemes vagy kellemetlen élmény érte?

Bizonyos helyzetek persze magyarázzák a „lúdbőrzés” élettani-evolúciós jelentőségét, igaz, ez a reakció ma már főként az állatvilágban jelent csak védelmet a külső stresszhatásokkal szemben. Így például nagy hidegben a szőrtüszők körüli apró izomösszehúzódások – amellett, hogy hőt termelnek – felborzolják az állat bundáját, amely ezáltal több hőszigetelő levegőt tud megtartani. A felálló szőrszálak egyben nagyobb és ijesztőbb külsőt kölcsönöznek az adott állatnak, ezért figyelhető meg ugyanez a jelenség harc közben is. Ezek alapján nem meglepő, hogy a folyamat szabályozásában részt vehet az egyik legfőbb stresszhormon, az adrenalin, melynek hatására az „üss vagy fuss” reakció részeként a gyorsuló szívverés vagy az energiakészletek mozgósítása mellett „hajunk is égnek állhat az ijedtségtől”.

Érdekesebb azonban az, hogy újabb kutatások szerint a dopamin is szerepet játszhat olyan „hátborzongató” élmények létrejöttében, mint amelyet például zenehallgatás közben élhet át az ember. A dopamin többek között a központi idegrendszer jutalmazó rendszerének alapvető ingerületátvivő-anyaga, amely örömérzettel jutalmaz olyan adaptív tevékenységeket, mint az evés vagy a szex, de olyan kevésbé hasznos magatartást is, mint a drogfogyasztás vagy a szerencsejáték. Az átmeneti kellemes érzés miatt ezek a cselekvések megerősítést nyernek, és így az ember könnyen rátanul az adott magatartásra. A dopamint ezért összefüggésbe hozzák a különböző addikciók kialakulásával, de a pozitív értelemben vett tanulással is.

De vajon miért válthat ki egy érzelmileg megmozgató zene vagy vers, egy drámai jelenet libabőrt? Lehet egy esztétikai élmény jutalmazó vagy félelemkeltő, esetleg mindkettő egyszerre?

Ennek megválaszolásában sajátosan kapcsolódhat össze neurobiológia és művészetelmélet. Arisztotelész az ókori görög drámák kapcsán ír a katarzisról, a művészet keltette lélektisztító, felemelő élményről. Szerinte a tragédia cselekménye egyrészt az együttérzés, másrészt a félelem, borzongás érzéseit kelti fel a nézőben. A végkifejlet, vagyis a konfliktus megoldása egyben az átélt feszültség feloldásával is jár, amely megtisztítja, megkönnyíti a lelket, és nem mellesleg pozitívan hat az erkölcsi fejlődésre. Nietzsche „A tragédia születése” című írásában két ellentétes erőről ír, melyek áthatják az emberiség történetét és a művészetet, és amelyek sajátosságait szimbolikusan Dionüszosz, illetve Apollón istenség testesíti meg. Dionüszosz jelenti mindazt, ami kiszámíthatatlan, irracionális, ösztönös és szélsőséges, így akár pusztító és félelmetes; Apollón pedig ezzel szemben a rendet, a mértéktartást és a harmóniát jelképezi. Nietzsche szerint a görög tragédiában a két erő csodálatos egyensúlyban működik: a dráma fel tudja tárni, be tudja mutatni a dionüszoszi mélységeket, úgy, hogy közben „biztonságos” keretek között tartja, apollóni formába önti a borzasztót, a félelmetest, befogadhatóvá és széppé téve a tapasztalást.

A modern idegtudomány és a filozófia láthatóan nagyon más nézőpontból érint hasonló fogalmakat: félelem és megnyugvás, örömök és ösztönök, tanulás és tanulság. Kérdés persze, hogy mit érünk vele, ha az elmélkedésektől a molekulák szintje felé haladva próbálunk egyre többet megérteni egy olyan jelenségről, amelyet leginkább átélni érdemes, és amelyről az orosz író, Vlagyimir Nabokov már összefoglalta a lényeget, amikor azt írja, hogy a bölcs olvasó egy igazán jó könyvet nem az eszével, nem is a szívével, hanem a gerincével olvas.

A bejegyzés szerzője: John Balázs

---

Libabőr-teszt:

Részlet Milos Forman Amadeus című filmjéből, melyben Antonio Salieri beszél arról, hogy egyszerre volt „borzasztó és gyönyörű” látni, ahogyan Mozart a Kormányzó visszatérésével valójában saját elhunyt apját idézi meg a Don Giovanni utolsó jelenetében.

http://www.youtube.com/watch?v=IZbl6jQuyuM

Címkék:
gonczigergely

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
BOSSaNOVA

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu