A sikeres eladás titkai – nem csak értékesÃtÅ‘knek!
Az eladás-, vagy ha úgy tetszik értékesÃtés - sikerét meghatározó tényezÅ‘kkel mindenkinek érdemes tisztában lennie, nem csak a jó porszÃvóügynököknek. Hogy miért? Mert minden egyes dolgozó ember végez értékesÃtési feladatot,
Az eladás-, vagy ha úgy tetszik értékesÃtés - sikerét meghatározó tényezÅ‘kkel mindenkinek érdemes tisztában lennie, nem csak a jó porszÃvóügynököknek. Hogy miért? Mert minden egyes dolgozó ember végez értékesÃtési feladatot, legfeljebb ezt még nem vette észre.
Vegyünk példának egy szakmát, amely hagyományosan távol áll az értékesÃtéstÅ‘l: a beszerzÅ‘. A beszerzÅ‘ a vállalat részére különbözÅ‘ nyersanyagokat, eszközöket szerez be, a nyomtatópapÃrtól kezdve az igazgató Mercijén át az üzemben feldolgozandó fémlemezekig... a sort hosszasan folytathatnám. Látszólag csak beszerez különbözÅ‘ dolgokat, el nem ad semmit. De ez Ãgy nem igaz! Nézzük, hogyan kezdi meg munkáját egy új beszerzÅ‘ munkatárs.
ElÅ‘ször is elmegy az állásinterjúra, amely általában több körbÅ‘l áll. Minden állásinterjú önmagában egy eladási szituáció: a vevÅ‘ a leendÅ‘ munkaadó, a termék pedig a pályázó munkavállaló. A beszerzÅ‘ jól adja el magát az interjúkon, bebizonyÃtja, hogy Å‘ jobb, mint a többi jelentkezÅ‘, ezért felveszik.
A beszerzÅ‘i munkapozÃció egyik legfontosabb feladata a költséghatékonyság fenntartása: jó minÅ‘ségű eszközöket biztosÃtson a vállalat számára, a lehetÅ‘ legjobb áron. A spórolást elkezdheti az igazgató Mercijénél, de akkor valószÃnűleg nem számÃthat hosszú távú karrierre új munkahelyén. A beszerzÅ‘ további feladata ezért eladni magát közvetlen kollégáinak. Azoknak az embereknek, akikkel nap, mint nap együtt fog dolgozni: üzletágak vezetÅ‘i, termelésirányÃtók, termékmenedzserek, stb.
Az új beszerzÅ‘ spórolási törekvése megzavarhatja a kollégái jól bevált napi rutinját az alábbi egyszerű kérdéssel: hogyan tudnám csökkenteni a Te tevékenységed költségeit? Vegyünk egy egyszerű példát: tegyük fel, hogy a vállalatnak van egy fűrészüzeme. A fűrészüzem gépeinek karbantartásához szükség van kenÅ‘olajra. KenÅ‘olajból rengeteg különbözÅ‘ árú és minÅ‘ségű termék létezik a piacon. Ha nagyon jó minÅ‘ségű kenÅ‘olajat választunk, amely természetesen drága, valószÃnűleg a gépeket elég ritkán bekenni vele és tökéletesen fognak működni. Ha a legolcsóbbat vesszük, lehet, hogy 10 percenként kell kenegetni a gépeket, a munkavállalók a fűrészelés helyett gépolajozást végeznek, ezért a termelési kapacitás csökken, de a cég spórolt az olcsó kenÅ‘olaj miatt. Megérte? Nem tudni, de ezt nekünk most nem is fontos tudni.
Egy dolog azonban fontos számunkra: a beszerző, ha a drága kenőolajat le akarja cserélni egy olcsóbb fajtára a költségek szorosabb féken tartása miatt, összetűzésbe kerülhet a fűrészüzem termelésvezetőjével, akinek érdeke a legjobb eszköz beszerzése. Amennyiben a beszerző jól adja el magát a termelésvezetőnek, meggyőzi őt, hogy érti a dolgát, az már fél siker. A konkrét költségcsökkentő intézkedésnél pedig fontos, hogy az intézkedés hasznáról meggyőzze az érintett felet, példánkban a termelésvezetőt.
A meggyÅ‘zés ezen folyamatát hÃvják haszonérvelésnek. A haszonérvelés technikáját a következÅ‘ bejegyzésemben ismertetem Veled.
Üdv, Sikerman!
A pozitÃv hozzáállás rengeteget számÃt. Olvass errÅ‘l itt!