Munkáltatói márka - idealizált kép, vagy valóság
Nemrégiben a munkáltatói márkaépítésről (employer branding) tartottam előadást. Most a felkészülés "melléktermékeként" keletkezett néhány gondolatomat szeretném megosztani olvasóimmal.
Az "employer branding" mostanában divatos
Nemrégiben a munkáltatói márkaépítésről (employer branding) tartottam előadást. Most a felkészülés "melléktermékeként" keletkezett néhány gondolatomat szeretném megosztani olvasóimmal.
Az "employer branding" mostanában divatos fogalom, de éppen divatos volta miatt veszélyes is. Szimpatikus elképzelés, hogy a vállalatot "el kell adni" az álláskeresőknek, de nem mindegy, hogy hogyan. Ahogy a "külső márka" a termék, vagy szolgáltatás marketingje sem szakadhat el valóságtól, a cég bemutatása és a belépés után megélt valóság közt sem tátoghat szakadék.
Az employer branding a HR és a marketing felségterülete között (vagy rossz esetben mindkettőn kívül) helyezkedik el. Újabb terület, ahol csak szoros együttműködéssel lehet eredményeket elérni. (Ennek megfelelően ott működik jól, ahol nincsenek merev falak az egyes szervezeti egységek között.)
Persze, valamennyien tudjuk megtanulhattuk, hogy a leghitelesebb, ha maguk vállalatnál dolgozók vallanak arról, milyen is ott dolgozni. Nem is csoda, hogy a legtöbben ilyen, "vallomásos" videókkal próbálják letudni a munkáltatói márka építését. De vajon van, aki elhiszi, hogy ezeknek a komoly költségvetéssel készült, szépen bevilágított, profin vágott videókon a mosolygó, villogó fogú szereplői hús-vér dolgozók?
Ahogy a hagyományos reklámmal szemben is egyre jobban felértékelődnek a közösségi médiában keltett, ott továbbterjedő benyomások, úgy a munkáltatói márka alakításában is egyre komolyabb szerepet kaphatnak a közösségi megoldások. Tévúton járnak azonban azok a cégek, amelyek csak a munkáltatói márka hagyományos kommunikációjának újabb csatornáját látják a közösségi hálózatokban. A Facebook, vagy a LinkedIn alkalmas egy, a szép videóknál lényegesen árnyaltabb kép kialakítására. Lehet azonban, hogy ez a kép nem lesz tökéletes, de hihetőbb lesz, mint a munkáltatót bemutató videók idealizált világa.