logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.05.30 - 14 éve
[email protected]

Mítingszörnyek és kezelésük

Folytatva az egészséges megbeszélésekkel kapcsolatos szálat, a mai bejegyzés az értekezletek rémeiről fog szólni, Glenn Parker és Robert Hoffman: A tökéletes megbeszélés (2006) c. könyvének 23. fejezete alapján. Kíváncsi voltam e

Folytatva az egészséges megbeszélésekkel kapcsolatos szálat, a mai bejegyzés az értekezletek rémeiről fog szólni, Glenn Parker és Robert Hoffman: A tökéletes megbeszélés (2006) c. könyvének 23. fejezete alapján. Kíváncsi voltam egyébként, mit lehet az értekezlet-tudományból 240 oldalban írni. Hasznos dolgokat is, nagy betűmérettel, szellős szövegtükörrel, és jó amerikai módon szájba rágva és ötvenszer megismételve ugyanazt. Kedvenc részem, amikor a munkareggeli, ebéd és vacsora javasolt fogásai vannak felsorolva, pl. alacsony zsírtartalmú poharas joghurt vagy tonhalsaláta kevés vagy light majonézzel… De a telefonkonferencia ecsetelésekor is igen meglepő és újszerű gondolat, hogy a végén ne felejtsünk elköszönni a többiektől.

Visszatérve a lényegre, a szerzők több olyan résztvevőtípust vagy viselkedésformát felsorolnak, aminek a megbeszélések vezetői nem örülnek. A némák ott vannak, de nem szólnak hozzá, és látványosan vagy jól leplezve végigunatkozzák a programot. A kisajátítók folyton a saját hangjukat akarják hallatni. A csevegők privát beszélgetésbe fognak, mely egyrészt azt eredményezi, hogy nem figyelnek, másrészt zavarják a többieket. A negatívak mindennel kapcsolatban ellenkeznek, semmi sem tetszik nekik. Rokon fajták a vitatkozók, akik csak azért ellenkeznek, hogy vitába szállhassanak valakivel. A terelőknek mindig van valami, szerintük a témához illő gondolatuk, melyek a legritkább esetben kapcsolódnak a napirendhez. Végül a leereszkedők arrogánsak, türelmetlenek, és magas lóról beszélnek a többiekkel.

A szerzők szerint a megbeszélés vezetőjének fontos feladata, hogy a rendszeresen előforduló zavaró megnyilvánulásokat kezelje. Érdemes négyszemközt felvetni a témát, nem a személyre, hanem a viselkedésre koncentrálva, valamint a csapat által kialakított alapszabályokra hivatkozva. Néha elkerülhetetlen, hogy nyíltan is felvállaljuk a konfrontációt a csapat előtt, de ha van rá mód, inkább félrevonulva tegyük.

Eszembe jut erről egy sok évvel ezelőtti személyes történetem, amikor trénertársammal képzést tartottunk egy multicég középvezetőinek. A társam kezdte a programot, és az egyik résztvevő csak akkor nézett fel a számítógépéből, amikor neki kellett megnyilvánulni, akkor se konstruktívan. Elkövettük azt a hibát, hogy a rövid és zsúfolt tréningnap elején nem szántunk időt a csoportnormák megbeszélésére. Mivel nem én vezettem ezt a részt, nem tartottam megfelelőnek, hogy beleszóljak a folyamatba. A szünetben azonban odamentem az illetőhöz, elmondtam neki, hogy bennünket nagyon zavar, hogy nem figyel oda, és a többiek felé sem fejez ki tiszteletet, hogy nem kíváncsi a hozzászólásaikra. Meglepte a dolog, nem is vette magát észre. Mint később kiderült, a vállalatnál bevált gyakorlat volt, hogy a megbeszéléseken mindenki egyszerre van ott (és nem figyel) és dolgozik a gépén. Mondtam neki, hogy ha fontos munkája van, nyugodtan maradjon kint az előtérben, és amikor elvégezte, akkor jöjjön be. Elnézést kért, bejött, és megfelelő hozzáállással, aktívan részt vett a közös munkában a nap hátralévő részében.

Még egy érdekes tanácsot kiemelnék a könyvből. Nem csoda, ha nem javul a megbeszélések minősége, ha sosem értékeljük őket. Elég két percet szánni a találkozó végén arra, hogy a táblán összegyűjtjük azt, amivel a résztvevők elégedettek voltak a megbeszéléssel kapcsolatban, és azokat is, amiket szerintük változtatni vagy törölni kellene. Ha nagyobb lélegzetű megbeszélésről van szó, akár öt percet is a témára szánhatunk. A résztvevők összeírhatják a választ a következő kérdésekre: Mit gondolsz a megbeszélés tervezéséről és levezetéséről? Hogyan javíthatnánk a megbeszéléseink minőségén a jövőben? A válaszokat begyűjtjük, összegezzük, és az emlékeztetővel együtt kiküldhetjük a tagoknak. A tanulságokat pedig beépítjük. Ezen gyakorlatokra se mondhatja senki, hogy túl bonyolult vagy időigényes lenne.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Tudatos Vezetés

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu