logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.01.26 - 14 éve
[email protected]

Vállalati vezetők és kulcsemberek motivációja

Egy németországi felmérés során a CAPTain munkatársai tipikus együtt járásokat figyeltek meg a különböző motiváló tényezők között, melyeket különböző foglalkozási csoportokat megvizsgálva eltérő mértékben találtak hatá

Egy németországi felmérés során a CAPTain munkatársai tipikus együtt járásokat figyeltek meg a különböző motiváló tényezők között, melyeket különböző foglalkozási csoportokat megvizsgálva eltérő mértékben találtak hatásosnak. A statisztikák alapján négy különböző motivációs csoportot azonosítottak, melyek egyben különböző karriertípusokat is jelentenek. Ezen típusok eloszlása vállalati vezetők és kulcsemberek esetében is érdekesen alakulnak. Fogadják szeretettel a CAPTain magyarországi ügyvezetőjétől, Deák Zsolt barátomtól kapott beszámolót!

1. Emberközpontú karriertípus

- Értékesítési affinitás: Az értékesítés élménye motiválja, örömét leli abban, hogy meggyőzhet másokat.

- Munkatársak vezetése: Szereti, ha közvetlen személyes kapcsolat során vezethet és irányíthat másokat.

- Szolgáltatás-orientált szemlélet: Szolgáltatásorientált szemlélete miatt örömét leli abban, ha segíteni tud másoknak.

- Vállalattal való azonosulás: Motivációjában lényeges elem, hogy azonosulni tudjon a vállalattal, ezért ösztönzi, ha egy általa jónak ítélt céghez tartozhat.

Az emberközpontú karriertípus – a többitől eltérően – kettős képet mutat. Jellemezheti egyrészt az ún. aktív emberközpontúság, melyben mások befolyásolása és segítése nyilvánul meg dominánsan, másrészt pedig a vállalat iránti elkötelezettség, melyet a szervezettel való teljes azonosulás jellemez. Előfordultak olyan egyének is, akiket nem lehetett egyértelmű mintázattal jellemezni, mivel a fenti motivátorok hasonló mértékben jellemezték, ezt a csoportot emberközpontú vegyes típusnak nevezték.

2. Tradicionális típus

- Biztonság: Munkájában a biztonság és a stabilitás tudata ösztönzi.

- Szakmai tapasztalat: Jó akar lenni a szakmájában, ezért erősen törekszik szakmai kompetenciája kibontakoztatására

- Magánélet: Ösztönzőleg hat rá, ha van elég ideje a magánéletére és egyensúlyban tudja azt tartani a munkájával.

3. Belső (intrinzik) motiváció

- Szabadság és önállóság: Nagy hangsúlyt fektet arra, hogy legyen elegendő mozgástere és szabadsága a munkájában.

- Kreativitás: Fontos számára, hogy saját ötletekkel állhasson elő és meg is valósíthassa azokat.

4. Külső (extenzik) motiváció

- Magas jövedelem: A pénz és a magas életszínvonal nagyfokú igénye jellemzi.

- Státusz és elismertség: Erősen ösztönzi a ranglétrán való feljebb jutás lehetősége és a sikeres emberek általi elismertség.

- Hatalom és befolyás: Fontos motivátor a hatalom és a befolyás igénye, tehát olyan pozíció elérése, melyben döntéseket hozhat.

A mintázatok gyakorisága és megoszlása

A kutatásban résztvevők nagytöbbsége (61%) az ún. emberközpontú karriertípussal volt jellemezhető, azon belül is – és összességében is – az elkötelezett típus dominált. A második leggyakoribb típus az intrinzik motivációs típus volt (18%), amit a tradicionális típus követett (12%). A legkevésbé fellelhető típus az extrinzik motiváció (9%) volt.

A kutatás során megvizsgálták a motivációbeli különbségeket a vállalati és státuszbeli jellemzők figyelembevételével is, és nagy különbségeket találtak a különböző szakemberek és vezetők motivációi között. A motivációs típusokat végignézve megfigyelhető volt, hogy a kevésbé jellemző tradicionális típus tipikusan szakembereknél volt fellelhető, a legkevésbé gyakori extrinzik motiváció pedig a legtöbb esetben vezetőknél fordult elő. A kutatás résztvevőit tekintve az alsóbb szintű vezetőkre, illetve a pénzügyi szakemberekre az emberközpontú elkötelezett és vegyes motivációs típus volt a legjellemzőbb. A felsővezetőket leginkább a külső motiváció jellemezte, a bankszakembereket pedig a belső motivációs mintázat.

Vajon mennyiben térnének el ettől a megoszlástól a magyar vezetők?

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-02 14:15:43
Grade rendszer – A csapatok építésének alapja
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
Tudatos Vezetés

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás tippek érthető jog online tanulás szabadság tanulás profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu