logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.08.05 - 13 éve
[email protected]

Vezetés egy bizonytalan korban

Az MIT Sloan School of Management négy professzora, köztük Deborah Ancona és a tanuló szervezetekkel kapcsolatban ismertté vált Peter Senge 2005-ben publikáltak egy vezetési keretrendszert Leadership in an Age of Uncertainty címmel. Ko

Az MIT Sloan School of Management négy professzora, köztük Deborah Ancona és a tanuló szervezetekkel kapcsolatban ismertté vált Peter Senge 2005-ben publikáltak egy vezetési keretrendszert Leadership in an Age of Uncertainty címmel. Korábbi vezetéselméleti munkákat integráltak, és arra igyekeztek fókuszálni, amit a vezetők tesznek a gyakorlatban, és nem a személyes tulajdonságokra. Azóta csak még bizonytalanabb lett a világ, 2005 kutya füle volt ehhez képest.

Néhány alapvető feltételezésből indultak ki:

  • A vezetést meg kell osztani, mert az nem a vezérigazgató privilégiuma. A szervezet minden szintjét át kell hassa a vezetés.
  • A vezetés személyes és folyamatos fejlődést kíván. Nem csak egyféle módon lehet vezetni. A meglévő képességeink felhasználásával kell vezetnünk, de folyamatosan dolgozni azon, hogy képességeink fejlődjenek és bővüljenek.
  • A vezetés egy változást létrehozó folyamat. A vezetés arról szól, hogy megvalósulnak dolgok, az adott kontextus függvényében. Míg a vezető az egyik esetben központi szerepet játszik a változási folyamatban, más esetekben olyan környezetet hoz létre, ahol a kollégák felhatalmazva érzik magukat a cselekvésre.
  • Vezetési kompetenciánk fejlődéséhez idő kell. Gyakorlás, reflektálás, szerepmodellek követése, visszajelzés és ismeretszerzés egyaránt szükséges hozzá.

Vezetői keretrendszerük négy plusz egy elemből áll. Szerintük egy bizonytalan korban folyamatosan foglalkozni kell ezekkel a tevékenységekkel:

1. A bennünket körülvevő világ értelmezése (sensemaking): tájékozódás sokféle forrásból, mások bevonása, túllépés a sztereotípiákon, kísérletezés, nem csak a meglévő sablonok használata

2. Kapcsolatok kialakítása és fejlesztése a szervezetben és azon kívül (relating): egyszerre alkalmazni az odafigyelés képességét és kommunikálni a saját véleményt, mások bátorítása a véleménykifejtésre, együttműködő kapcsolatok kialakítása

3. Jövőképalkotás (visioning): értelmes, vonzó jövőkép kialakítása és kommunikációja, alapvető értékek meghatározása, példamutatás, történetek/metaforák/analógiák használata, hit a munkatársak képességeiben a megvalósításhoz

4. Új munkamódszerek kitalálása az együttműködéshez (inventing): kísérletezés új munkaszervezési módszerekkel, folyamatos csapat- és szervezetfejlesztés

A plusz egy elem az egyéni stílus, melyet az adottságok, a megszerzett képességek és tapasztalatok alakítanak ki, hosszú évek alatt. Nem kell tehát uniform vezetőkben gondolkodni.

Persze ez is csak egy a sok keretrendszer közül, de hasznosnak találtam elolvasni. Szakmai beszélgetésekben sorra felmerül, hogy lehet-e egyáltalán mindenki számára hasznos vezetési ismeretekről beszélni, hiszen vannak vezetők, akik teljesen ignorálják a tankönyvekben leírtakat, mégis igen sikeresek tudnak lenni. Aztán a szokásos kérdés, hogy az eltérő iparágakban, eltérő képzettségű és szakterületű, ezerféle személyiségű embert hogy lehet hasonlóan vezetni.

Számomra szimpatikus ez a megközelítés, mely szerint a személyes stílus lehet nagyon is eltérő. A szituációk vagy a vezetettek is megkövetelhetnek mikro-menedzsmentet vagy felhatalmazást, direktív vagy non-direktív megközelítést. Vannak azonban olyan tevékenységek, amelyeket nem nagyon lehet büntetlenül elhanyagolni. A kontextus alapos megértését, a (közös?) jövőképalkotást, az együttműködő kapcsolatok kialakítását és fenntartását, illetve egy tanuló, alakuló, a változásokhoz alkalmazkodni képes szervezet vagy szervezeti egység működtetését muszáj a vezetőnek forszírozni. Talán arra is választ ad az elmélet, hogy vezetővé válunk vagy annak születünk. A szerzők szerint nyugodtan vállaljuk fel a vezetői munkát, végezzük képességeink szerint, de ne felejtsünk el folyamatosan reflektálni a megszerzett tapasztalatokról, tanuljunk másoktól, keressük a visszajelzést, és igyekezzünk gyarapítani tudásunkat külső forrásból is.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Tudatos Vezetés

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu