logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.04.29 - 6 éve
Vista Verde Oktatási Központ

Változni vagy nem változni – túl a puszta diagnosztikán

Számos tanácsadó kolléga tapasztalja, hogy az ügyfelek félnek változás kezelésre megrendelést adni. Nem vagyunk Amerika, a változástól való félelem benne van a közép-európai kulturális kódunkban: akkor változunk, ha kényszerítve vagyunk.

Tudjuk, a vezetőt azért nevezi ki a tulajdonos, hogy figyelje a szervezet állapotát, és tartsa karban a reagáló képességét minden érintett (tulajdonos, munkatársak, ügyfélkör) javára, biztonságára. Kívülről feltűnő, ha a vezetés a szervezet állapotát a meglévő rutinhoz viszonyítja, és nem a környezethez. A rutin szerint vezetők ezt finoman konzervativizmusnak vagy biztonságra törekvésnek nevezik, valójában azonban a feladat el nem végzése.

Apropó biztonság!

Ha a biztonságot az előző időszak megszokásaiként értelmezzük, akkor az tűnik a legbiztonságosabbnak, ha lehetőleg nem változtatunk semmit (a vezető szubjektív biztonságérzete). Ha úgy értelmezzük a biztonságot, hogy az a holnapi működés, ill. az érintettek holnapi biztonsága, akkor a vezető feladataként az adódik, hogy a szervezetet a környezet változásaihoz kell igazítsa (az érintettek biztonsága). Utóbbi aktívabb, kezdeményezőbb, interveniálóbb vezetést fog eredményezni. Nem vitás, a tulajdonoshoz az érintettek biztonságának szempontja áll közelebb (hiszen végülis a tulajdonos is egy érintett).

Spórolásnak tűnik, de hosszú távon pénzkidobás

Nyugatabbra kb. 10 éve lezajlott az a folyamat, melynek eredményeképpen a cégek stratégiai emberi erőforrás gazdálkodását és fejlesztését a legmagasabb szinten kezelik. Ennek két megfelelő megoldása is lehetséges:

  • A HR vezetőt „megemelik”, és stratégiai pozíciót visel a cégnél. Ennek megfelelően van felhatalmazása arra, hogy a személyi állomány és általában a cég soft tulajdonságai tekintetében átfogó és átalakító mélységű fejlesztésekről döntsön.
  • A másik megoldás, hogy megmarad a hagyományos HR vezetői döntési pozíció, és az általános vezető alaposabban foglalkozik a soft kérdésekkel, biztosítja a HR vezető által javasoltak stratégiai szinten kezelését.

A hazai valóság KKV szinten az, hogy egyrészt megpróbálnak papíron megfelelni a divatos HR elvárásoknak (stratégiai EEM), másrészt közben meg akarnak maradni a ma már hagyományosnak mondható emberi erőforrás gazdálkodási megközelítésnél (EEM). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hagyományos pozíciójú HR vezető, hagyományos módon vásárol tréning egységeket, hogy ezzel megfeleljen a személyüggyel szembeni divatos elvárásoknak. Közben vigyáz, nehogy a tanácsadó munkájának hatása legyen a cég énképére, munkatársakhoz való viszonyára, ne legyen tényfeltáró hatása, ne derüljenek ki belső surlódások, szervezési, folyamati stb. hibák, mert azzal csak plusz munka lenne.

Ez a megoldás nyilvánvalóan kárt okoz az érintetteknek: a stratégiai HR-ben rejlő versenyelőny lehetőségeket kihagyja, jóllehet a kiadás és az adminisztráció megvan vele.

Akkor mi lehet a továbblépés útja?

A 2008-as válság utáni fellendülés mindenekelőtt a munkaerő piacon élezi ki a versenyt. Ennek egyik következménye – és ezt általános tendenciának látjuk –, hogy a vállalatok gyakrabban, és nagyobb értékben fordulnak tanácsadókhoz. Azoknak, akik a tanácsadók használatában még kevésbé gyakorlottaknak, egy általános tanács: érdemes a kis lépések menedzsmentje szellemében fokozatosan túllépni a puszta diagnosztikán. 

Megoldás lehet, ha a megrendelő a „tréning vásárló” taktikáját fokozatosan kiegészíti:

  • a tréning egységek végeztével visszajelzést kér a tanácsadó cégtől a tapasztalatokról,
  • a diagnosztika részeként nem csak méréseket és számszerű visszajelzést kér, hanem interjúk, szupervíziók, coaching alapján is pontosíttatja az elemzést,
  • a diagnosztikai megrendelések részeként a részletes elemzéseken kívül változtatási, továbblépési javaslatokat is kér a tanácsadótól,
  • akár a tréning egységek, akár a diagnosztika után tapasztalat-követő, tapasztalat-feldolgozó szakaszt (workshopokat, coaching egységeket, szupervíziós követést) is kér a tanácsadótól.

Már szervezetfejlesztési jellegű, de alacsony beavatkozási szintű fejlesztések:

  • A szervezeti feszültséget csökkentő, a fájdalom pontokat feltáró diagnosztika, melynek eredményeit szupervízióval, coachinggal lehet tudatosítani. Ezek a fejlesztések gyors eredményt hoznak, és a szervezeti kohéziót nagyban növelik.
  • A munkára koncentráló külső tanácsadó által végzett csoportos szupervízió. Ez hatékonyabban összekovácsolja a csapatot, mint a 10-20 éve divatossá vált csapatépítési módszerek, melyek ráadásul eléggé idegenek is a közép-európai szervezeti hangulattól.

Az alacsony beavatkozási szintű fejlesztések használata relatív takarékosság, mert kis ráfordítással jelentősen növelhető a tanácsadási megrendelés hatékonysága. Másrészt ezáltal a vállalatok lépéseket tehetnek abba az irányba, hogy a tanácsadókat valóban arra használják, amire valók: külső szempontot, segítséget adnak a vezetés számára, növelve a biztonságot, stabilizálva a munkaszervezetet, megtartva a munkaerőt.

A fenti lehetőségek még mindig igen távol vannak az aktív, átalakító szervezetfejlesztésre irányuló megrendelésektől. Ugyanakkor ezek megóvhatják a megrendelőt, hogy a szervezet helyzete (vö. szervezeti érettség szakaszai) olyan mértékben előre haladjanak, hogy a vezetésnek már ne legyen választása, és kénytelen legyen aktívan interveniáló tanácsadást, rosszabb esetben válság menedzsmentet kérni.

A fokozatosság kifizetődik!

Címkék:
Vista Verde Oktatási Központ

Napjainkban az az ember tud többet, kimagaslót nyújtani a mindennapokban aki képzi magát. Az önképzés az, amivel versenyben tudunk maradni a jól képzett szakemberek között. A Vista Verde Oktatási Központ olyan egyedi megoldásokat kínál a piacon, amelyek segítségével ügyfeleink nemcsak a karrierjük, de a magánéletük tekintetében is remek eredményeket érhetnek el.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Vista Verde Oktatási Központ

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu