Új kihívások a webdesigner szakmában
Az utóbbi évek technológiai és online marketing változásai a webdesigner szakmát sem hagyták érintetlenül. Új szakmák, új módszertanok, új fejlesztő eszközök jelentek meg a piacon, amelyeket nem elégséges figyelemmel követni, de rugalmasan igazodni is kell hozzájuk annak érdekében, hogy egy tervező felszínen tudjon maradni. Cikkemben ezeket a webdesignereket érintő kihívásokról szeretnék beszámolni.
Az utóbbi hónapokban több olyan weboldal fejlesztési projektünk volt, ahol egy külsős webdesignerrel kellett együtt dolgoznunk. Az ilyen projektek mindig kényesek abból a szempontból, hogy ha nem megfelelő minőségű design terveket kapunk, akkor a fejlesztés során nem várt problémákba ütközhetünk, amelyek növelhetik programozásra szánt időt, ami egyik fél számára sem előnyös.
A nem megfelelő minőségű design tervek alatt számtalan kisebb-nagyobb problémát értek, pl.:
- a kapott design terv nem pixel, hanem vektor alapú
- a kapott design terv nincs layerekre bontva
- a terven használt betűtípusból hiányoznak a megfelelő magyar ékezetes karakterek
- a terv nem követi a reszponzív design elveket
- a design szélessége nem követi a webes sztenderdeket
- a weboldal olyan elemeket tartalmaz, amely eleve ellehetetleníti a gyors betöltődési sebesség elérését
- a design terven alapvető felhasználói élményt negatívan érintő hibák vannak
- a terv nélkülözi a könnyű olvashatóságra vonatkozó ajánlások betartását
- a terv híján van az akadálymentességre vonatkozó előírásoknak
- … stb.
Az elmúlt 3-5 év tapasztalatai alapján azt látom, hogy a webdesignerek munkájuk során olyan új kihívásokkal szembesülnek, amelyek eredményeképpen nehezen tudják követni a lépést az iparág változásaival. Ezen új kihívásokról, az iparágat befolyásoló tényezőkről szeretnék az alábbiakban írni nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy némi iránymutatást adjak azoknak, akik most ismerkednek a webdesign-al és azt tervezik, hogy ezzel szeretnének foglalkozni a későbbiekben.
A közösségi oldalak generálta éles versenyhelyzet
A weboldalaknak, legyen szó egy egyszerűbb vállalati oldalról vagy egy webáruházról, egyre komolyabb konkurenciát jelentenek a közösségi platformok és maga a Google keresőóriás is a maga saját fejlesztéseivel (pl. Google Shopping).
A közösségi oldalak egyre változatosabb, egyre könnyebben testreszabható, ráadásul ingyenes megjelenést tesznek lehetővé a cégek számára. Ezek a céges közösségi oldalak már nem csak alapinformációkat, de akár a teljes szolgáltatás választékot és termék kínálatot is meg tudják jeleníteni. A céges közösségi oldal ráadásul nem csak ingyenes, de …
- tökéletes felhasználói élményt nyújt asztali gépen és mobilon is
- villámgyorsan betöltődik
- folyamatosan újabb és újabb funkciókkal gazdagodik
Ezek után nem csoda, hogy egyre több cég helyez nagyobb hangsúly a közösségi megjelenésére, míg a weboldalukat elhanyagolják.
Egy webdesigner szempontjából ennek annyiban van jelentősége, hogy az általa tervezett weboldal üzleti szempontból a közösségi felülettel kell, hogy versenyezzen mind funkcionalitás, mind pedig sebesség és felhasználói élmény szempontjából.
Ha a tervezés során a weboldal nem képes kellő mennyiségű pluszt adni a közösségi oldal eleve magas szolgáltatásaihoz képest, akkor ebben az új versenyhelyzetben háttérbe szorul, eredményei gyengék lesznek és az ügyfél is más területekre fog fókuszálni a marketing stratégiájában.
Ahhoz, hogy a webdesigner hosszú távon megtartsa ügyfeleit, munkája során folyamatosan figyelemmel kell követnie a közösségi platformok fejlődését.
A felhasználói élmény alapú tervezés egyre népszerűbb
A felhasználói élmény alapú tervezés vagyis UX design szépen lassan már nem csak a nagyvállalatok és a nagyforgalmú webshopok kiváltsága, hanem a web teljes egészére elterjed. A weboldal grafikai tervezése során az esztétikum egészen más értelmezést kap és előtérbe kerül a felhasználói élmény, amely nagymértékben meghatározza az oldal kinézetét és szerkezetét.
A webdesignerek munkája jelentősen átalakul, el kell sajátítaniuk az UX design alapelveket, mert ezek híján az általuk tervezett weboldal gyenge teljesítményű lesz, ami szinte azonnal az ügyfél bevételein is megmutatkozik.
Jelen pillanatban úgy látom, hogy a webdesigner szakma lassan, de fokozatosan háttérbe fog szorulni az UX design-al szemben. Éppen ezért a webdesigner területen elhelyezkedőknek alapvető fontosságú lesz, hogy UX design ismereteiket is folyamatosan bővítsék.
Egyre több szakterület képviselteti magát egy weboldal fejlesztési projektben
Sok évvel ezelőtt egy weboldal készítési projektben az ügyfél mellett csak egy designerre és egy fejlesztőre volt szükség. Az utóbbi években ezen két terület mellett megjelent a PPC specialista, a SEO szakember, a szövegíró, az UX designer, az analitikus, akik saját munkájukra vonatkozó igényeit a designernek szem előtt kell tartania a tervezés során.
Ez egy merőben új szituációt hoz létre, ahol a tervezési folyamat sokkal jobban elhúzódik, lényegesen több egyeztetés és változtatás vár a tervezőre.
A webdesigner a jövőben már nem magányos harcos, aki nekiáll a tervezésnek és ha készen van, továbbítja a munkát a fejlesztők felé, hanem a tervezés egyre inkább egy soklépcsős folyamat lesz, benne rengeteg a különböző területek vezetőivel történő egyeztetéssel.
Professzionális tervezősablonok hatalmas kínálata
Az utóbbi években a korábbinál még nagyobb mennyiségű, ráadásul sokszor igen kiváló minőségű weboldal sablon vált elérhetővé. Ezek a sablonok (template-ek) ráadásul nem csak pár dollárért letölthető design terveket, hanem komplett tartalomkezelő rendszerrel ellátott weboldalt tartalmaznak, amelyet „csak” testre kell szabni, fel kell tölteni tartalommal és a weboldal már élesíthető is.
A weben elérhető népszerűbb sablonok ráadásul rendszeresen frissülnek a vásárlók visszajelzései alapján és a hibajavítások mellett újabb layoutokkal, aloldalakkal bővülnek. 30-60 dolláros ár sávban már professzionális, több tucat aloldallal rendelkező kész weboldal sablonok vásárolhatók meg, amelyek nem csak költségben, de átfutási időben is drasztikusan lerövidítik a tervezési folyamatot.
A webdesignereknek nem csak a sablonok által diktált trendeket kell folyamatosan követniük, de meg is kell találniuk azokat a plusz pontokat, amelyek kiemelik munkáikat a sablon oldalak tengeréből. Ez pedig tapasztalataim alapján rendkívül nehéz egy olyan környezetben, ahol a legnépszerűbb sablonokat komplett tervező csapatok fejlesztik és tökéletesítik éveken keresztül.
Megjelent a „webfejlesztők” új generációja
Az előbbi pontban említett professzionális tervezősablonokkal párhuzamosan megjelentek azok a fejlesztőrendszerek, amelyek kódolás nélkül teszik lehetővé a weboldal layout-jának, design-jának módosítását a letöltött template-ből kiindulva.
Bár sokan elmarasztalják azokat a weboldal készítőket, akik gyakorlatilag nem rendelkeznek programozói tudással, mégis képesek viszonylag gyorsan egy megvásárolt sablont „összekattintgatni”, de tény, hogy nagyon sok ilyen fejlesztő jelent meg a piacon, akik elveszik a webdesignerek munkáját.
Az új generációs webdesignereknek meg kell találniuk azokat a szolgáltatásokat és minőséget, amely egy laikus ügyfél szemében is egyértelműen megkülönbözteti őket az „összekattingatós” sablon fejlesztők munkájától.