7 trend és kihívás a fejvadászok piacán
Milyen kihívások várnak a kiválasztással foglalkozó cégekre? Miért nem hatékony a kizárólag sikerdíjas konstrukció? Erről esett szó a Kennedy Executive Search és az Ikelosz Kft. szakmai reggelijén.
1. Híg a szakma, jönnek fel a „butikcégek”
„Felhígult a fejvadász szakma Európa-szerte” – mondja Jörg Stegemann a felsővezetői kereséssel foglalkozó Kennedy Executive Search alapítója. Három típusú céget különböztet meg, melyek közül az elsőről nincs jó véleménye. Szerinte cégszámra a piac 80 százalékát az úgynevezett „Mom-and-Pop shop”-ok fedik le. Az itt dolgozókat önjelölt fejvadászoknak is lehetne hívni. Mindenki idetartozik, aki megfelel a jogszabályi előírásnak, fejvadásznak nevezi magát és próbálgatja szárnyait.
A másik nagy csoportot a nagyok alkotják. Ezek jó nevű, világszerte ismert multinacionális cégek. Ilyen például a Korn/Ferry, a Spencer Stuart, a Heidrick & Struggles vagy az Egon Zehnder International. Ezek több országot átfedő hálózatok, több ezres tanácsadói bázissal nagy, multinacionális ügyfelekkel.
A harmadik típust Jörg Stegemann „butikcégeknek” hívja. Ezek többnyire 2-5 fősek, az üzleti területről érkezett fejvadászokkal. A cégvezetők benne vannak a napi tanácsadói munkában, iparági ismeretekkel és kapcsolatrendszerrel rendelkeznek. Ilyen butikcégként mutatta be Jörg Stegemann a budapesti Ikelosz Kft.-t. Kobelrausch György, az egyik alapító az FMCG szektorben dolgozott közel egy évtizedet vezetőként (Unilever), senior tanácsadó társa, Görög Klára pedig a gyógyszeriparban (Novo Nordisk, Pfizer) töltött két évtizedet menedzseri szinten. Az Ikelosz Kft. idén csatlakozott Jörg Stegemann 10 országot lefedő hálózatához, a Kennedy Executive Search-höz.
2. Sikerdíjas megbízás - egyszerre több cégnek ugyanaz a pozíció
„Csak konkrét eredményért fizetek. Több cégnek adom ki a pozíció, hogy legyen verseny, a leggyorsabb nyer.” Akadnak megbízók, amelyek ezzel a gondolatmenettel akarják a leghatékonyabban betölteni az üres pozíciót. Mi a baj ezzel? „Nem sarkall teljes erőbedobásra, mert nem biztos, hogy megtérül a befektetett munka” – jegyzi meg Jörg Stegemann. 20 százalékos ebben az esetben egy tanácsadó hatékonysága, azaz öt keresésből átlagosan egy vezet eredményre. A megbízó cég image-ét sem feltétlenül növeli a jelöltek körében, ha háromféle fejvadász cégtől érkezik megkeresés ugyanarra a munkakörre.
Ennél egy fokkal hatékonyabb és vonzóbb a fejvadász számára, ha ugyan marad a sikerdíjas konstrukció, de 2-4-6 hétre exkluzivitást kap, azaz csak ő dolgozik a pozíción. Itt növekszik a sikerráta (30-40%), a fejvadász is motiváltabb (csak tőlem függ a siker, nincs versenytárs).
A leghatékonyabbnak a fejvadász a harmadik típust tartja, amely az angol szaknyelvben a „retained search” elnevezést kapta. Exkluzivitást garantál a fejvadásznak, a megbízási díjnak pedig van fix része. Hogyan is néz ez ki: a megbízás átadásakor a megbízó a teljes összeg 25-33 százalékát kifizeti, az esélyes jelöltek bemutatásakor azok elfogadása esetén következő, jellemzően 33 százalékot, az utolsó harmadot pedig a munkaszerződés aláírásakor. Ebben az esetben a fejvadász sikerrátája 90 százalék feletti.
3. A beszerzés túlzott bevonása, az „ár mindent visz” szempont érvényesítése
A beszélgetésen Juhos Andrea, az outplacement tanácsadással foglalkozó Lee Hecht Harrison magyarországi képviseletének vezetője részéről elhangzott: rontja a minőségi munkát végzők helyzetét, hogy a tenderek elbírálásánál szűkebb a kompetenciája a HR-nek, míg a közbeszerzési osztály véleménye meghatározó. Utóbbi pedig a legalacsonyabb árban érdekelt, nem az ár/érték arányban legjobb megoldásban.
4. Nem egyértelmű profil, félreértések a fejvadász és szakmai részleg között
Mitől lesz sikeres egy keresés? „Az első lépéstől, a profil meghatározásától, amihez nagyon jó kommunikáció kell a fejvadász és a megbízó szakmai vezetője között. Fontos tulajdonsága még a fejvadásznak az intuíció, amit mesterséges intelligencia nem válthat ki” – mondja Jörg Stegemann.
5. Ugyanazt a munkatársat keresni
Juhos Andrea közbevetette, gyakran előforduló igény, hogy a megbízó egy munkatárs pótlásánál ugyanazokat az elvárásokat fogalmazza meg, vagyis az előző „klónját” akarja. Az iskolai végzettség és a szakmában töltött évek számánál sokkal fontosabb a megfelelő képességek megléte, például képes-e együtt változni a piaccal, rendelkezik-e a fejlődéshez szükséges kompetenciákkal.
6. A legjobb pillanatban megtalálni a váltásra nyitottakat
Kik számítanak igazán értékes munkavállalónak?
„Akik pályájuk csúcsán vannak, nem keresnek állást, de a fejvadász hívására elgondolkodnak” – fogalmaz Jörg Stegemann.
Névjegy
Jörg Stegemann fejvadász és üzleti szakíró. Pályafutása során 350 embert közvetített új állásra, 2007 óta a nemzetközi piacon dolgozik. A Kennedy Executive Search vezetője, amely több országot átfedő fejvadászok hálózata. Partnerirodái a következő városokban működnek: Budapest, Amszterdam, Koppenhága, Denver, Frankfurt, London, Milánó, Monaco, Párizs, Prága.
Megfelelő szaktudás kell az ő becserkészésükhöz, például sokan online felületeken nem érhetőek el. A fejvadász szerint a mesterséges intelligencia ugyan kihívást jelent a szakmának, de a felsővezetők elcsábítása éppen az emberi kapcsolatokról szól, ami nem helyettesíthető semmilyen algoritmussal. Így Jörg Stegemann nem aggódik a szakma jövőjét illetően. (A fejvadász egy szakmai fogást is megosztott olvasóinkkal a jelölt becserkészéséről: első körben egy asszisztens – researcher kolléga anonim módon megtudakolja a jelöltek nevét a szóba jöhető cégeknél. Felhívja a recepcióst vagy asszisztenst és egy szakmai meghívó kapcsán vagy valamilyen hivatalra hivatkozva a vezető nevét megkérdezi. Néhány nap múlva pedig a fejvadász már név szerint kéri a vezetőt.)
7. Bajban lesznek a közvetítők?
A jövőre vonatkoztó jóslatokban Jörg Stegemann egy érdekes tételt tartogatott. Hosszú távon nehéz idő várnak a szakértői-középvezetői szintű toborzást végző cégekre. A felsővezetői kiválasztókra és a kölcsönzőkre viszont továbbra is nagy igény várható. Most egyébként Magyarországon virágzik a középső szektor piaca, amit a közelmúltban mutattunk be a tavalyi árbevételek alapján. A Randstad, a Hays és társaik rekordokat döntögetnek. Bár az is igaz, hogy ebből a jövőre nézve nem lehet következtetést levonni.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
HR Spirit – www.hrspirit.hu Kiadó: Monster Magyarország Kft. 1132 Budapest, Váci út 18.Ügyvezető: Zétényi AnnaFőszerkesztő: Karácsony... Teljes cikk
Kedv, bátorság, lélek, energia, spiritusz. Többek között ezt jelenti a „spirit” szó. Úgy gondoltuk, hogy ez a szó érzékelteti leginkább,... Teljes cikk
Sorozatunkban a személyügyben kereshető összegeket vesszük nagyító alá különféle statisztikák segítségével. Kezdjük a HR vezetői pozícióval.... Teljes cikk
- Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál 1 hete
- Minden váltáson gondolkodó munkavállaló potenciális jelölt 3 hete
- Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel? 3 hete
- Megkezdte a munkavállalók toborzását az épülő debreceni gyárába a kínai Eve Power 4 hete
- Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső? 1 hónapja
- Ennyi magyar munkaadó tervez létszámcsökkentést a második negyedévre 1 hónapja
- Miért lesz valaki HR-es? - Kérdések és válaszok: 1. rész 1 hónapja
- Többletpontokat szerezhetnek és pénzt kereshetnek az alapkiképzésben részt vevő fiatalok 2 hónapja
- Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek 2 hónapja
- Elfogyott a magyar munkaerő? Főszerepben a toborzás! 2 hónapja
- 5 tipp, amivel jó toborzó lehetsz 2 hónapja