kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

A 21. század kihívása: dömping árucikk lesz a coaching?

Hogyan legyen a coaching hasznos a 21. században - tette fel a kérdést Myles Downey a júniusi WBECS egyik legnépszerűbb webináriumán. Hogyan hagyjon értéket maga után a coaching? Mi jelent értéket a vezetőnek, aki kapja a coachingot és a megbízónak (HR), aki rendeli és fizeti a coachingot?

A 21. század kihívásai a coachingban mást jelentenek nálunk, mint Nyugaton a fejlettebb országokban mégis érdekes volt hallgatni, mert ezek a kérdések nálunk is felvetődhetnek és fognak is, ahogy a coaching a helyét keresi az üzleti világban és az életünkben.

Myles Downey több éves amerikai és brit gyakorlatra, kutatásokra és nem utolsó sorban saját coach munkájára alapozta előadását. Azt tapasztalta, hogy a coachingot sokszor kizárólag a képzési és fejlesztési (L&D) részlegek döntés és használati körébe utalják, kizárólag a kompetenciák fejlesztésére használják. Ebben az esetben mondhatjuk azt, hogy a coachok nem mások mint, kompetencia szakértők és megfelelés felügyelők. Az ügyfelet egyenesbe hozzák azok az elvárások mentén, amiket a céges képzési értékrend megszab. Ha a coach a kompetencia megerősítéshez ismer eszközöket, - amik persze megtanulhatók - akkor egyen megrendelésre egyenesen tudja azt tanítani, begyakoroltatni a HR által erre a feladatra kiszemelt ügyféllel. A megrendelő HR megszabta a kereteket, az ügyfél választ coachot szimpátia alapján és indulhat a coaching munka. Nem kell hozzá sok találékonyság, szinte olyan mintha a polcról venné le a HR-es a coach árut. Nemde?

Myles Downey azt állítja - mert azt tapasztalja -, hogy így lesz sablonos tömegcikk a coaching. Dömping áron, egyen munkát végeznek a coachok. Azt tapasztaljuk, hogy a coaching árak mennek lefelé a középvezetői szinten, tehát ott, ahol a legtöbb fogy belőlük és ott, ahol a coachoktól a fent említett egyen szolgáltatást várják csak el és ilyen képzett tudású coachból - a kínálatot bővítik a nem képzettek is - egyre több van. A coach része lesz a képzési gépezetnek, amit a HR szakember állít össze. Hol van itt tere, hol kap itt teret az egyedi, egyéni, utánozhatatlan tudás, amit a coach személyisége hordoz? Itt mind arra, gondolok, amit a coachságon kívül tudásban és tapasztalatban, jártasságban és bölcsességben ki-ki kora, lehetőségei és szorgalma szerint elsajátított és felhalmozott.

Létezik ez a típusú coachság is.

A vezetés önkifejezésről szól, a kompetenciák nem feltétlenül illenek ide.
Ebben a térben akkor kívánatos és sikeres a coach, ha mindennapi feladatok megoldásában tud segítséget nyújtani, együttgondolkodó partnerré válni, akin és, akivel a vezető letesztelheti az ötleteit. Így dolgozik az executive coach. A célra vezető kérdés ilyenkor, amit a vezetőhöz kell intézni: Milyen kihívás előtt állsz?

Ahhoz, hogy a coach megtalálja a helyét és megkapja elismertségét ismerni kell a mai vezetők kihívásait

Mik ezek a kihívások:
1. Engagement - bevonás megteremtése
2. Új feladatok kezelése, amiknek nincsenek ismert megoldásai
3. Növekvő számú közvetlen beosztott - mert nő a munkaleterheltség
4. Több irányú figyelem elvonás - mobil, email, közösségi média, osztatlan irodai terek
5. Multitasking - egyszerre több dolgot csinálunk : megosztja a figyelmet, rontja a teljesítményt.

És a coach milyen kihívás előtt áll?

Annak érdekében, hogy a coach partner tudjon lenni ezekben a témákban, kell, hogy rendelkezzen egy bizonyos szintű szakmai felkészültséggel az adott iparágból, szakmai és/vagy vezetői tapasztalattal és, hogy hagyja magát ösztönösen vezetni szakmai tudása és tapasztalata által. Tudás kell, hogy vitapartner lehessen, hogy kihívásokat tudjon támasztani az ügyfelével szemben, hogy megértse a coacheet és témáját, még akkor is, amikor látszatra a legegyszerűbb kérdéseket teszi fel neki.

Executive coachként az a cél, hogy a coaching túlmutasson az MBTI-n, a kompetenciákon és a vállalati értékeken és jobban fókuszáljon a teljesítményre és az üzleti kihívásokra, amik a teljesítményt mozgatják. Olyan témák és üzleti területek, mint a kreativitás, innováció, termékfejlesztés és értékesítés. Mindazok a kérdések, amik alapján a vezetői teljesítményt megítélik.

Ha a coaching nem azokra fókuszál, ami a vezetőket érdekli és nap mint nap foglalkoztatja, akkor megmarad csak a fejlesztés és képzés egyik eszközének. (Magyarországon már annak is örülünk, ha ezen a területen használják.) De tud ez annál több is lenni! Találjuk meg egyfelől a megrendelői oldalon azokat, akiknek ennél több kell és a másik oldalon azokat, akik ennél többet is tudnak nyújtani. Ehhez nagyon jól felkészült sokoldalú coachok kellenek, akikben intellektuális képesség, és vezetői tapasztalat és szakmai háttérből adódó üzleti tudás rejlik. Szakemberek, ex-vezetők, akik kellő alázattal elsajátították a coaching módszereit és praktikáit és coachok akik kellő szorgalommal folyamatosan képzik magukat vezetői és gazdasági ismeretek terén, akár tovább fejlesztve eredeti szakmájukat.

A hangsúly a modern kor kihívásain van, és azok gyors változásain, ahol a tegnap esttanulmányai már csak történelmi visszatekintésként szolgálnak. Itt csak a friss tudásnak van helye. Nehéz, de miért pont a coachoknak lenne könnyebb, mint bárki másnak a mai pergő világban? Talán nekik még nehezebb, mert most kell bizonyítani. De a jók bírják.

Ismerjük fel, hogy coachból is van több féle és eszerint működjünk együtt velük. Kívánom, hogy mindenki találja meg szakmai coach párját, aki az ő igényeihez a legtöbb támogatást tudja nyújtani.

Von Bartheldné Ábri Judit PCC
executive coach és kommunikációs tanácsadó

Coaching Határok Nélkül HRBlog
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Agresszivitás kezelése a munkahelyen és azon kívül

Sok esetben a stressz, a kezeletlen problémák agresszív viselkedésben csúcsosodnak ki az emberek mindennapjai során. Sok félreértés melegágya, ha nem... Teljes cikk

Hogyan érvelj a felsővezetésnél a mentális jóllét mellett?

Sok HR-es és EHS munkatárs küzd azzal, hogy meggyőzzék a felsővezetést arról, hogy a vállalati pszichológus szolgáltatásokra szükség lenne a... Teljes cikk

Én is oké, te is oké, ők nem oké

Milyen helyzetekre lehet jó egy életbiztosítás a közép- és kisvállalati (SME) szektor cégvezetőinek, tulajdonosainak? Kurdi Ferenc posztja a HR Blogon. Teljes cikk