Megjelent: 7 éve

A rugalmas munkaidőtől nem lesz családbarát egy munkahely

Az interjúkat és fókuszcsoportos beszélgetéseket tíz olyan vállalatnál végezték el, amelyek munkavállalóbarát gyakorlataikért valamilyen elismerésben (például Családbarát Munkahely, Legjobb Munkahely) részesültek.


A megértés és az egyéni megoldás megkeresése is fontos



Az ezeknél dolgozó HR szakemberek azt tartották a legfontosabbnak, hogy olyan munkarendet alakítsanak ki, amely az időbeosztást tekintve segít összeegyeztetni a munkahelyi és az otthoni feladatokat. Ugyanakkor a kisgyermekes anyák akkor érezték igazán jól magukat, ha a munkahelyi vezetőjük megértette a problémáikat, és segített egyéni megoldást keresni rájuk.

Elengedhetetlennek tartották azt is, hogy a kollégákkal is jó legyen az együttműködés. Ha ugyanis a munkatársak jól értették a kismama igényeit, akkor sokszor át tudtak vállalni feladatot, amit olyan formában "adott vissza" a kismama kolléga, amit ők igazságosnak tartottak. Végül, de nem utolsó sorban azt is fontosnak ítélték az anyák, hogy az olyan értékek, mint az együttműködés, igazságosság, kölcsönösség, szélesebb értelemben vett felelősségvállalás nagyobb jelentőséget kapjon a szervezeti értékrendben, mint például a verseny.


Rugalmas munka: sokszor stresszel jár



"A rugalmas munkavégzési rendszerek segítenek ugyan a gyermekes munkavállalóknak abban, hogy időben megoldják a feladataikat, de nagy megpróbáltatást is jelentenek" - hívta fel a figyelmet Primecz Henriett, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének docense, a HR, OD és Kultúra Kutatóközpont vezetője. Például ha egy kismamának 9 és 15 óra között kell bent lennie a munkahelyén, és egyébként otthonról dolgozhat, akkor el tudja vinni a gyermekét óvodába, bölcsődébe, és onnan haza, de nagy stresszel jár, hogy a munkahelyéről akkor kell távoznia, amikor még bőven van feladat, adott esetben egy értekezlet közepén kell felállnia. Nagy terhet ró az anyákra az is, hogy a háztartási munkát is el kell végezniük, majd sokszor éjszaka kell befejezniük a munkahelyi feladatokat.


A gyermektelen dolgozókat sem szabad elhanyagolni



A kutatók összeállították a magyarországi legjobb munkahelyek, családbarát munkahelyek és legvonzóbb munkahelyek teljes listáját, s ezek közül tíz szervezetnél kaptak engedélyt a kutatásra. A mintában volt budapesti és vidéki szervezet, iparágat illetően tudásintenzív cégek, média, közlekedési és pénzügyi szektorba tartozó cég, illetve közszolgáltató vállalat. A kutatási adatgyűjtéshez többféle módszert alkalmaztak; egyrészt felvettek egy kvantitatív kérdőívet, másrészt kvalitatív kutatási eszközök széles tárházát alkalmazták: interjút, fókuszcsoportot, dokumentumelemzést.

A munkavállalóbarát gyakorlatot folytató szervezetek hangsúlyosan foglalkoztak a kisgyermekesekkel, de sehol nem volt téma a nem gyerekesek igénye, és ez feszültségeket szült. Ellentétek jöttek létre a kisgyermekesek között is, hiszen van, aki pár hét után visszatér dolgozni, míg mások a GYES teljes idejére otthon maradnak. "Ezért nagy szükség lenne arra, hogy a munkahelyeken beszéljenek ezekről a problémákról, és megkeressék azokat az egyedi megoldásokat, amelyek náluk minden munkavállalói csoportnak elfogadhatóak" - vonta le a következtetést Primecz Henriett. Hozzátette, hogy társadalmi szinten pedig az lenne kívánatos, hogy az apák nagyobb részt vállaljanak a gyermeknevelésből, az otthoni teendőkből.
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Putyin egyhetes munkaszünetet rendelt el, akkora a járvány Oroszországban

Vlagyimir Putyin orosz elnök szerdán elrendelte, hogy a Covid-19-járványhelyzet romlása miatt október 30. és november 7. között munkaszünetet... Teljes cikk

Kocsmarazziába kezdett a NAV

A NAV ellenőrei többek között azt is vizsgálják, hogy a vállalkozók bejelentették-e alkalmazottaikat. Teljes cikk

Ingyenes pályázatíró tréning indult

Az első tréningre péntekig lehet jelentkezni - ismertette a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. Teljes cikk