Megjelent: 5 éve

A rugalmas munkaidőtől nem lesz családbarát egy munkahely

Az interjúkat és fókuszcsoportos beszélgetéseket tíz olyan vállalatnál végezték el, amelyek munkavállalóbarát gyakorlataikért valamilyen elismerésben (például Családbarát Munkahely, Legjobb Munkahely) részesültek.

A megértés és az egyéni megoldás megkeresése is fontos

Az ezeknél dolgozó HR szakemberek azt tartották a legfontosabbnak, hogy olyan munkarendet alakítsanak ki, amely az időbeosztást tekintve segít összeegyeztetni a munkahelyi és az otthoni feladatokat. Ugyanakkor a kisgyermekes anyák akkor érezték igazán jól magukat, ha a munkahelyi vezetőjük megértette a problémáikat, és segített egyéni megoldást keresni rájuk.

Elengedhetetlennek tartották azt is, hogy a kollégákkal is jó legyen az együttműködés. Ha ugyanis a munkatársak jól értették a kismama igényeit, akkor sokszor át tudtak vállalni feladatot, amit olyan formában "adott vissza" a kismama kolléga, amit ők igazságosnak tartottak. Végül, de nem utolsó sorban azt is fontosnak ítélték az anyák, hogy az olyan értékek, mint az együttműködés, igazságosság, kölcsönösség, szélesebb értelemben vett felelősségvállalás nagyobb jelentőséget kapjon a szervezeti értékrendben, mint például a verseny.

Rugalmas munka: sokszor stresszel jár

"A rugalmas munkavégzési rendszerek segítenek ugyan a gyermekes munkavállalóknak abban, hogy időben megoldják a feladataikat, de nagy megpróbáltatást is jelentenek" - hívta fel a figyelmet Primecz Henriett, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének docense, a HR, OD és Kultúra Kutatóközpont vezetője. Például ha egy kismamának 9 és 15 óra között kell bent lennie a munkahelyén, és egyébként otthonról dolgozhat, akkor el tudja vinni a gyermekét óvodába, bölcsődébe, és onnan haza, de nagy stresszel jár, hogy a munkahelyéről akkor kell távoznia, amikor még bőven van feladat, adott esetben egy értekezlet közepén kell felállnia. Nagy terhet ró az anyákra az is, hogy a háztartási munkát is el kell végezniük, majd sokszor éjszaka kell befejezniük a munkahelyi feladatokat.

A gyermektelen dolgozókat sem szabad elhanyagolni

A kutatók összeállították a magyarországi legjobb munkahelyek, családbarát munkahelyek és legvonzóbb munkahelyek teljes listáját, s ezek közül tíz szervezetnél kaptak engedélyt a kutatásra. A mintában volt budapesti és vidéki szervezet, iparágat illetően tudásintenzív cégek, média, közlekedési és pénzügyi szektorba tartozó cég, illetve közszolgáltató vállalat. A kutatási adatgyűjtéshez többféle módszert alkalmaztak; egyrészt felvettek egy kvantitatív kérdőívet, másrészt kvalitatív kutatási eszközök széles tárházát alkalmazták: interjút, fókuszcsoportot, dokumentumelemzést.

A munkavállalóbarát gyakorlatot folytató szervezetek hangsúlyosan foglalkoztak a kisgyermekesekkel, de sehol nem volt téma a nem gyerekesek igénye, és ez feszültségeket szült. Ellentétek jöttek létre a kisgyermekesek között is, hiszen van, aki pár hét után visszatér dolgozni, míg mások a GYES teljes idejére otthon maradnak. "Ezért nagy szükség lenne arra, hogy a munkahelyeken beszéljenek ezekről a problémákról, és megkeressék azokat az egyedi megoldásokat, amelyek náluk minden munkavállalói csoportnak elfogadhatóak" - vonta le a következtetést Primecz Henriett. Hozzátette, hogy társadalmi szinten pedig az lenne kívánatos, hogy az apák nagyobb részt vállaljanak a gyermeknevelésből, az otthoni teendőkből.
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bevetették magukat az önkormányzatok a munkahelyek és a munkavállalók védelméért

Padlóra ragasztható matricákkal segítik Budapesten, hogy az élelmiszerboltokban a vásárlók megfelelő távolságot tartsanak egymástól a... Teljes cikk

Nem csökkenti a produktivitást a home office

Egy norvég kutatás szerint nem csökkenti a csapatmunka produktivitását az otthoni munkavégzés, sőt, egyes esetekben még hatékonyabb is lehet. Teljes cikk

Soha nem látott szintre nőtt a munkanélküli segélyt kérők száma az USA-ban

Hárommillió fölé emelkedett az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma az Egyesült Államokban a múlt héten az új... Teljes cikk