kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

600 ezres jogosítványt és oktatóhiányt is okozhat a kata-törvény

A kata-törvény ellen tiltakozó autósoktatók szerint a törvénymódosítással az állam egy nehéz pályát tesz kevésbé vonzóvá, az autójogosítvány minimális ára pedig akár 600 ezer forintra is nőhet.

Autóvezető-oktató-

Autóvezető-oktatók is tiltakoztak a kata-törvény ellen július 22-én. Töbek közt azt követelték, hogy a taxisofőrökhez hasonlóan ők sem csak magánszemélyeknek adhassanak számlát.  A Telex a demonstáció szervezőit kérdezte, akik szerint az állam a tövény módosításával egy nehéz pályát tesz kevésbé vonzóvá. Mint a szervezők elmondták, az itthon dolgozó körülbelül négyezer autósoktató nagy része nem a tanfolyamszervező iskolák alkalmazottja, hanem egyéni vállalkozó. Mivel a járművezető-képzés hivatalosan járművezető-képzésoktatási tevékenységnek minősül, ezért nem a kedvezőbb adózási kategóriába tartozik majd, ahogy a taxisofőrök, így az oktatók kénytelenek lesznek átállni az átalányadózásra. Aki ezt az adózási formát választja, bevételeinek 40 százalékát írhatja le költségként, és 60 százalék után adózik majd. 

Az autósoktatók azt akarják elérni, hogy ők is választhassák a 80-20-as adózási konstrukciót, (ahol az előbbi jelentené a költséghányadot) ahogy a taxisok és egyéb személyszállítók. Ez is több elvonást jelentene, de nem nehezítené tovább a jogosítványszerzés körülményeit és nem emelkednének még feljebb az árak. Mivel 2005 és 2015 közt szünetelt az oktatóképzés, az évente pályára lépő 200-300 új oktató egy elöregedő szakmába érkezik. Az 1994 óta autósoktatóként tevékenykedő Köves Szilárd szerint az sem teszi vonzóbbá a pályát, hogy az oktatók jellemzően a saját, egyetlen autójukkal dolgoznak. Továbbá ahhoz, hogy elkezdhessenek oktatni, egy második pedálsort is be kell építtetni az autóba, aminek költsége 100–500 ezer forint körül mozog. A költségeket tovább növeli, hogy az oktatóautók jóval nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mint egy magáncélra használt gépjármű vagy egy taxi.  A demonctráció szervezői azt mondták, a nehézségek ellenére sokan szeretik ezt a munkát, és aki három évig nem vált pályát, valószínűleg marad. 

A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete nyílt levélben fordult Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkárhoz, mert a kata-törvény az oktatók kétharmadát érinti és sokakat késztethet a pálya elhagyására. Az egyesület azt kéri, hogy az autósoktatással foglalkozó vállalkozókat is sorolják át a személyszállításra vonatkozó adózási kategóriába. A tüntetés szervezői úgy számolnak, hogy a mostani feltételekkel harmadával, azaz 450 ezerről 600 ezer forintra emelkedhet az autójogosítvány minimális ára az év végéig. 

 

Telex

fotó: unsplash

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az e-mail és az ingázás halála? - erre számít alfa generáció a munka világában

Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk

Eddig lehet jelentkezni az országos szakmai versenyekre

November 27-ig jelentkezhetnek a fiatalok a 2025/2026-os tanév Szakma Kiváló Tanulója Versenyére (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyre... Teljes cikk

Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk