Kemény munka lesz a toborzás a Daimlernek Kecskeméten
A remények szerint mintegy három-négy éven belül megtérül Magyarországnak az a támogatás, amelyet a kormány nyújt a Daimlernek annak érdekében, hogy a német cég hazánkban építse fel első kelet-európai autógyárát. Egybehangzó sajtóhírek szerint a támogatások összértéke 35-40 milliárd forintra rúg. A német vállalat bízik abban, hogy nem okoz majd komoly gondot megfelelő számú és minőségű munkaerőt találni ennek érdekében hosszútávú együttműködést tervez a kecskeméti és budapesti oktatási intézményekkel.
Kora ősszel köthetnek szerződést
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára nem kívánta kommentálni azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint a magyar kormány által nyújtott támogatások összesen beleszámítva az adó- és egyéb kedvezményeket 35-40 milliárd forintot tesznek ki. Annyit közölt, hogy ezzel kapcsolatban konkrét számokat csak a szerződés aláírása után fognak nyilvánosságra hozni. A szerződéskötésre Kilián Csaba, az ITD Hungary befektetési igazgatója szerint mintegy három hónap múlva kerülhet sor.
Hármas verseny
Az autógyár helyszíneként Kecskemét mellett Miskolcot és Zalaegerszeget ajánlotta fel az ITD Hungary a németeknek. Először Miskolc esett ki a rostán, Zalaegerszeg sokáig állta a sarat, ám végül Kecskemét lett a befutó.
Számításaik szerint a támogatás összege három éven belül megtérül, és ezután folyamatos plusz bevételt biztosít majd a költségvetésnek, tette hozzá Rétfalvi György, az ITD Hungary vezérigazgatója. Ezzel egyidőben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök Brüsszelben úgy nyilatkozott: a támogatás négy év alatt fog megtérülni azokból az adóbevételekből, amelyek a beruházásból származnak majd.
Az ITD Hungary vezetői szerint egyébként a Daimler nem a támogatások, hanem a jó infrastruktúra, az autópálya közelsége, valamint a magasan képzett munkaerő miatt választotta hazánkat. Hasonló érveket sorakoztatott fel a német Handelsblatt című gazdasági szaklap is, hozzátéve, hogy a mérsékelt munkabérek is szerepet játszottak a választásban.
Évi százezer Merci
A Daimler mintegy kétszázmilliárd forintból építi majd fel a kecskeméti autógyárat. A 2500 főnek munkát adó üzem 2012-ben nyithatja meg kapuit, és évente minimum százezer újgenerációs A- és B-osztályú Mercedest fog előállítani.
Az MTI által idézett összehasonlítás szerint míg Magyarországon az átlagos órabér négy euró körül mozog, addig Németországban negyven euró felett van.
Sok területen munkaerőhiány van
Ami a rendelkezésre álló munkaerő minőségét és mennyiségét illeti, már nem ilyen jó a helyzet. A hazánkban jelen lévő vállalatok például egyre gyakrabban panaszkodnak munkaerőhiányra: elsősorban szakmunkásokból kellene több a Szolnokon gyárat építő Stadler például alumínium-hegesztők után kutat nagy gőzerővel -, emellett egyes mérnöki pályákon is komoly hiány tapasztalható.
A Világgazdaság szerint 2006-ban a hazai cégek kilenc, tavaly pedig már tizenöt százaléka panaszkodott arról, hogy több mint egy év alatt sem talált megfelelő képzettségű dolgozót. A tartós munkaerőhiány több mint fele a szakképzettséget igénylő fizikai munkakörökben keletkezik. Az egyre vészesebbé váló probléma miatt lehetséges, hogy egyes nemzetközi nagyvállalatok más országokba viszik új termelési projektjeiket.
Prémiumkategóriás Mercedesek
Tekintse meg galériánkat!Az azt firtató újságírói kérdésre, miszerint mindezeket figyelembe véve hogyan fog a Mercedes 2500 megfelelően képzett dolgozót találni Kecskeméten és környékén, Kilián Csaba azt válaszolta: a Daimler a döntés előtt külön szakértői gárdát küldött Magyarországra a munkaerőpiac felmérésére.
Ez a csapat munkaközvetítő irodákkal, fejvadász cégekkel és oktatási intézményekkel is konzultált, és Kilián szerint arra a következtetésre jutott, hogy a hazai munkaerő nagyon képzett és innovatív. Ezzel együtt azt a befektetési igazgató is elismerte, hogy a munkaerő előteremtése "a beruházás egyik legizgalmasabb kérdése" lesz, és "nagy kihívást jelent majd" minden fél számára.
Iskolákkal szövetkeznek
Annyi mindenesetre biztos, hogy - mint azt Kilián Csaba elmondta - a Daimler hosszútávú megállapodásokat kíván majd kötni a helyi önkormányzattal és középfokú intézményekkel (például szakmunkásképzőkkel), valamint budapesti műszaki főiskolákkal annak érdekében, hogy három-négy éven belül megfelelő számú és megfelelően képzett dologozó legyen biztosítva a cég számára.
A Daimler által igényelt munkaerő összetételéről az ITDH vezetői egyelőre csak annyit árultak el, hogy a 2500-as dolgozói létszámon belül 25-30 százalék lesz a felsőfokú végzettségűek aránya. Kilián Csaba szerint egyébként a szakmunkásigényt Kecskemét 50-60 kilométeres körzete ki fogja tudni elégíteni, közép- és felsővezetőket, valamint mérnököket pedig Budapestről is el tud majd csábítani a cég.
A Daimler egyébként 100-150 mérnököt fog Kecskemétre hozni Németországból a gyár beindításához, középtávon pedig mintegy 30-50 német mérnök fog az alföldi városban dolgozni.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A Magyar Nemzeti Bank új vezetése úgy döntött, bezárja a jegybank Balatonakarattyán lévő Oktatási- és Konferenciaközpontját, ez 60 ember... Teljes cikk
Félidejéhez érkezett BAT Pécsi Dohánygyár Kft. (BAT PD) új gyártócsarnokának hatvanmilliárd forintos beruházásban zajló építése, amellyel a... Teljes cikk
A debreceni déli ipari övezetben elkészült a kis-és középvállalkozások parkja (kkv-park) első üteme, amelyet kétmilliárd forint kormányzati... Teljes cikk
- Ideiglenesen leáll a kecskeméti Mercedes-gyár 7 hónapja
- 450 új munkahely - átadták a ZF új autóipari gyártócsarnokát Kecskeméten 9 hónapja
- 3800-4200 új munkahely jön majd létre - jelentette be Orbán Viktor 13 hónapja
- Új igazgató a Mercedes-Benz Hungáriánál 13 hónapja
- Akár kreditet is érhet az önkéntesség! 1 éve
- Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál 1 éve
- Ekkora béremelést kapnak a kecskeméti Mercedes-gyár dolgozói 1 éve
- 160 új munkahely jön létre Debrecenben és Kecskeméten 1 éve
- Figyelmeztető sztrájkot tartottak a kecskeméti Mercedes-gyárban 1 éve
- Egymillió forintos jutttást kapnak a kecskeméti Mercedes dolgozói 1 éve
- Új igazgató a kecskeméti Mercedes-Benz gyár élén 1 éve