Rémálom ez a nemzedék
Miközben az amerikai kiskereskedelem komoly válsággal küzd, színre lépett a fogyasztók legfiatalabb csoportja, amely soha nem látott kihívás elé állítja az eladókat. A vállalatok klasszikus marketing és márkaépítési stratégiája úgy tűnik, csődöt mond, ha a mai tinédzserekről van szó. A Z generáció több milliárd dollár fölött rendelkezik, és akár egy teljes szektor működését is átalakíthatja.
Emellett az Egyesült Államokban a Z generáció tagjai átlagosan havi 70 dollárral rendelkeznek önállóan, ami azt jelenti, hogy éves szinten 44 milliárd dollár áll rendelkezésükre, hogy keresletükkel befolyásolják a piacot. A kiskereskedelem válságát jelzi az is, hogy az elmúlt fél évben az S&P 500 index vállalatai közül a kiskereskedelmi társaságok igencsak siralmasan szerepeltek.
A legfiatalabb vásárlók és az őket megelőző generációk közti legnagyobb különbség talán az, hogy előbbiekre már nem jellemző a márkahűség. „Maga a termék sokkal fontosabb a Z generáció tagjainak, mint a márka. Éppen ezért rendkívül könnyen térnek át egyik márkáról a másikra a magasabb minőség beszerzése érdekében” – nyilatkozta egy másik amerikai marketing ügynökség szakértője.
Amikor az előző generáció tagjai tinédzserek voltak, a pénzük túlnyomó részét ruházkodásra költötték. Ezzel szemben – derül ki a Piper Jeffrey kutatásából – a Z generáció elsősorban élelmiszerre fordítja a pénzét. Kedvenc márkájuk a Starbucks, amelyet a McDonald’s és olyan más láncok követnek, mint a Chipotle, az Olive Garden vagy a Taco Bell.
A rendszerváltók
A Z generáció fogyasztási szokásainak következtében a kiskereskedelemnek rendszerszintű következményekkel kell szembenéznie. A bevásárlóközpontok, melyek egykor a fiatalok találkozási helyei voltak, 30 százalékos visszaesést szenvedtek el az elmúlt évtizedben. Az amerikai tinédzserek átlagosan 29 alkalommal kerestek fel egy bevásárlóközpontot 2014-ben, szemben 2007-es 38-cal.
Ez a trend pedig jelentősen visszavágta az olyan pláza bázisú tinédzser márkák eladásait, mint az Abercrombie & Fitch, az Aeropostale vagy az American Eagle.
Egy követhetetlen generáció
A közösségi médiát már lételemként kezelő fiatal korosztály az USA-ban igencsak érzékeny volt a lehallgatási botrányokra. Éppen ezért a fiatalok egyre inkább ügyelnek arra, hogy készülékeiken keresztül ne lehessen meghatározni tartózkodási helyüket. A Z generáció ennek következtében olyan, nehezebben vizsgálható felületeket választ magának, mint a Snapchat, a Secret vagy a Whisper.
Ebből pedig az következik, hogy azok a vállalatok, amelyek ezt a korosztályt célozzák meg, a közösségi média számos frontján kell tevékenykedniük, miközben soha nem szabad meggátolniuk a termékekről folyó párbeszédeket – állítja Kathy Savitt, a Lockerz közösségi kereskedelmi (social commerce) oldal vezetője.
„Azok a vállalatok, amelyek egy jól felépített márkaarculattal és marketing üzenettel próbálják hűségessé tenni a Z generáció tagjait, nem fognak sikerrel járni” – teszi hozzá. „Ez a korosztály ezt egyszerűen nem veszi be. Ehelyett a termék maga az, ami igazán fontos, függetlenül a marketing kampányoktól.”
A legjobb dolog a világon
„Hogy mire van szükségük a Z generáció tagjainak?” – kérdezi Savitt. „Megtalálni és megosztani a legjobb dolgot a világon. Ők már nemcsak fogyasztók, hanem kurátorok is. Éppen ezért a kereskedőknek könnyen megoszthatóvá kell tenniük azon termékeiket, melyeket a legfiatalabb korosztály kedvel.”
A Facebook „like-októl” a márkás „tweetekig” soha nem volt még ilyen egyszerű a fogyasztóknak, hogy online véleményt nyilvánítsanak – hangsúlyozza a szakember.
Mindazonáltal a társaságoknak nagyon ügyelniük kell arra, hogy ne rejtsék el vagy moderálják a negatív visszajelzéseket sem. Egy „nyitott márka” reklámozása jobban informált és szenvedélyesebb kurátorokhoz vezet – tette hozzá Savitt.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az országos tisztifőorvos a HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. előrejelzése alapján harmadfokú hőségriasztást ad ki az... Teljes cikk
Egy kivételesen intelligens 2 éves kisfiúról ír a Guinness World Records, akinek különleges képességei már csecsemőkorában megmutatkoztak –... Teljes cikk
- Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott 2 hónapja
- Kihalás szélére kerülhet ez a vezetői réteg - mi lesz a multikkal? 2 hónapja
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 2 hónapja
- Pályaválasztástól a karrierváltásig - Útkeresés generációkon át 3 hónapja
- A Z generáció nem igazítja az életét a munkához 3 hónapja
- "Karrier-hack" fiataloknak: miért érdemes visszatérni az irodába? 3 hónapja
- Jönnek az ötgenerációs munkahelyek: hogyan lehet jól együttműködni? 3 hónapja
- Generációkra szabott megoldások: egymás után harmadszor lett Top Employer az MBH Bank 4 hónapja
- Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára? 4 hónapja
- Fokozódó trend: egyre többet esnek ki a munkából a dolgozók 4 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 4 hónapja