Megjelent: 9 éve

Rémálom ez a nemzedék

Miközben az amerikai kiskereskedelem komoly válsággal küzd, színre lépett a fogyasztók legfiatalabb csoportja, amely soha nem látott kihívás elé állítja az eladókat. A vállalatok klasszikus marketing és márkaépítési stratégiája úgy tűnik, csődöt mond, ha a mai tinédzserekről van szó. A Z generáció több milliárd dollár fölött rendelkezik, és akár egy teljes szektor működését is átalakíthatja.

Bár az 1990 után született nemzedék még nem rendelkezik önálló jövedelemmel, mégis jelentős hatásuk van a háztartások költéseire. Nagyban befolyásolják ugyanis, hogy a család milyen típusú és mennyiségű terméket szerez be a játék- vagy élelmiszerboltokban, illetve milyen ruhákat vásárol – írja a Business Insider a New York-i marketing vállalat, a Sparks & Honey kutatása alapján.

Emellett az Egyesült Államokban a Z generáció tagjai átlagosan havi 70 dollárral rendelkeznek önállóan, ami azt jelenti, hogy éves szinten 44 milliárd dollár áll rendelkezésükre, hogy keresletükkel befolyásolják a piacot. A kiskereskedelem válságát jelzi az is, hogy az elmúlt fél évben az S&P 500 index vállalatai közül a kiskereskedelmi társaságok igencsak siralmasan szerepeltek.

A legfiatalabb vásárlók és az őket megelőző generációk közti legnagyobb különbség talán az, hogy előbbiekre már nem jellemző a márkahűség. „Maga a termék sokkal fontosabb a Z generáció tagjainak, mint a márka. Éppen ezért rendkívül könnyen térnek át egyik márkáról a másikra a magasabb minőség beszerzése érdekében” – nyilatkozta egy másik amerikai marketing ügynökség szakértője.

Amikor az előző generáció tagjai tinédzserek voltak, a pénzük túlnyomó részét ruházkodásra költötték. Ezzel szemben – derül ki a Piper Jeffrey kutatásából – a Z generáció elsősorban élelmiszerre fordítja a pénzét. Kedvenc márkájuk a Starbucks, amelyet a McDonald’s és olyan más láncok követnek, mint a Chipotle, az Olive Garden vagy a Taco Bell.


A rendszerváltók



A Z generáció fogyasztási szokásainak következtében a kiskereskedelemnek rendszerszintű következményekkel kell szembenéznie. A bevásárlóközpontok, melyek egykor a fiatalok találkozási helyei voltak, 30 százalékos visszaesést szenvedtek el az elmúlt évtizedben. Az amerikai tinédzserek átlagosan 29 alkalommal kerestek fel egy bevásárlóközpontot 2014-ben, szemben 2007-es 38-cal.

Ez a trend pedig jelentősen visszavágta az olyan pláza bázisú tinédzser márkák eladásait, mint az Abercrombie & Fitch, az Aeropostale vagy az American Eagle.


Egy követhetetlen generáció



A közösségi médiát már lételemként kezelő fiatal korosztály az USA-ban igencsak érzékeny volt a lehallgatási botrányokra. Éppen ezért a fiatalok egyre inkább ügyelnek arra, hogy készülékeiken keresztül ne lehessen meghatározni tartózkodási helyüket. A Z generáció ennek következtében olyan, nehezebben vizsgálható felületeket választ magának, mint a Snapchat, a Secret vagy a Whisper.

Ebből pedig az következik, hogy azok a vállalatok, amelyek ezt a korosztályt célozzák meg, a közösségi média számos frontján kell tevékenykedniük, miközben soha nem szabad meggátolniuk a termékekről folyó párbeszédeket – állítja Kathy Savitt, a Lockerz közösségi kereskedelmi (social commerce) oldal vezetője.

„Azok a vállalatok, amelyek egy jól felépített márkaarculattal és marketing üzenettel próbálják hűségessé tenni a Z generáció tagjait, nem fognak sikerrel járni” – teszi hozzá. „Ez a korosztály ezt egyszerűen nem veszi be. Ehelyett a termék maga az, ami igazán fontos, függetlenül a marketing kampányoktól.”


A legjobb dolog a világon



„Hogy mire van szükségük a Z generáció tagjainak?” – kérdezi Savitt. „Megtalálni és megosztani a legjobb dolgot a világon. Ők már nemcsak fogyasztók, hanem kurátorok is. Éppen ezért a kereskedőknek könnyen megoszthatóvá kell tenniük azon termékeiket, melyeket a legfiatalabb korosztály kedvel.”

A Facebook „like-októl” a márkás „tweetekig” soha nem volt még ilyen egyszerű a fogyasztóknak, hogy online véleményt nyilvánítsanak – hangsúlyozza a szakember.

Mindazonáltal a társaságoknak nagyon ügyelniük kell arra, hogy ne rejtsék el vagy moderálják a negatív visszajelzéseket sem. Egy „nyitott márka” reklámozása jobban informált és szenvedélyesebb kurátorokhoz vezet – tette hozzá Savitt.
  • 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása. Részletek Jegyek
  • 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket. Részletek Jegyek
  • 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal. Részletek Jegyek
További cikkek
Korrupt járási hivatal vezetők kerülnek börtönbe

Az első fokú ítéletet súlyosítva három év végrehajtandó szabadságvesztésre ítélt és három évre eltiltott a közügyektől a Fővárosi... Teljes cikk

Virtuális kórházak, digitális orvoslás - Ez a jövő egészségügye

A nem is olyan távoli jövő kórházaiban arcfelismerő rendszerek, robotok, 3D-nyomtatók és mesterséges intelligencia alapú betegségelőrejelző... Teljes cikk

Minden harmadik anyuka csak nagyjából tudja meghatározni, hogy mivel foglalkozik gyermeke

Minden harmadik anyuka csupán hozzávetőleg tudja meghatározni, hogy mivel foglalkozik a gyermeke, derült ki a Yettel Magyarország felméréséből. A... Teljes cikk