kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Schmidt Barbara, a bauMax Magyarország Zrt. személyzeti vezetője

"Handel ist Wandel" - magyarul: "a kereskedelem állandó változás". Ez a tömör mondat jól összefoglalja Schmidt Barbara, a bauMax Magyarország Zrt. személyzeti vezetőjének jelenlegi tevékenységét. A némettanárból lett személyzeti vezető pályája során folyamatosan keresi azokat a tudás-forrásokat, ahol képezheti magát. „Mert a tudás soha nem teljes, aki azt hiszi, mindent tud, az nagyon keveset tud” - vallja a HR szakember.

Schmidt Barbara pályafutását a német családi gyökerek determinálták: nyelvtanárként, majd germanisztika szakos bölcsész tanárként diplomázott. Elmondása szerint egyetemi tanulmányai során két terület nyűgözte le: egyrészt az idegen nyelv felnőtt célcsoportnak történő minél izgalmasabb és hatékonyabb átadása, vagyis a felnőttoktatás szakmódszertana, másrészt pedig a német nyelv területenként különböző megnyilvánulási formái, vagyis a dialektológia. Egyetemi tanulmányait két külföldi egyetemi évvel egészítette ki: a Bécsi Egyetemen a felnőttoktatás metodikájával-didaktikájával kapcsolatos tanulmányokat folytatott, az Augsburgi Egyetemen pedig német dialektológiát kutatott.

"A Budapesti Goethe Intézet nyelvtanáraként és vizsgáztatójaként a középhaladótól a felsőfokig, a hajós kapitánytól az országgyűlési képviselőn keresztül a gimnáziumi némettanárig mindenki a kezeim közé került. Aztán 10 év tanítás után eljött az a pillanat, amikor elég lett: szerepet akartam cserélni, én akartam tanulni, fejlődni, rácsodálkozni összefüggésekre, szabályszerűségekre és a fiktív nyelvi szituációk közege után az üzleti világ komplexebb problémáira vágytam" - meséli.

Az evopro Kft.-nél amolyan mindenesként kezdődött új szakmai életszakasza. A 300 mérnököt, informatikust foglalkoztató, a világ minden kontinensén ipari automatizálási projekteket megvalósító vállalatnál nyelvtanár, ügyvezető asszisztens, office manager, utazásszervező, problémamegoldó és HR-es volt egy személyben. Ekkor kezdte el MBA tanulmányait is humánerőforrás menedzser szakirányon.

A tanulóévek után mélyvíz következett: egy magyar tulajdonú, generálkivitelező építőipari cégnél lett HR vezető, ahol az építőipar válsága előtti "békeidő" utolsó időszakában vett részt HR-esként. A szervezet HR részlegét kellett felépíteni, HR folyamatait, sztenderdjeit megalkotni és üzemeltetni, motivációs és teljesítményértékelő rendszert kidolgozni, valamint napi harcot vívni az őrületesen magas fluktuáció ellen. "Minden zűrzavarossága és abszurditása ellenére imádtam az építőiparban dolgozni: télen hótól ázott, fagyott fülű, nyáron saras cipőjű és napbarnított, szenvedélyesen építő emberekkel dolgozhattam együtt. Gyakorlatias és őszinte közeg volt, ahol egyetlen mellébeszélő, okoskodó és modoroskodó kollégának nem volt helye."

Barbara pályájának következő szakaszában egyesült a HR-es munka és a nemzetközi, németes vállalati kultúra: "2007 telén egy fejvadász egy interjúra hívott meg, ahol a Charles Vögele osztrák ügyvezetőjével és személyzeti vezetőjével órákon keresztül beszélgettünk divatról, kereskedelemről, a magyarországi versenytársakról, a magyarok ízléséről, vásárlási és öltözködési szokásairól, valamint a HR-es munkával kapcsolatos elképzeléseinkről. A feladat a már számos üzlettel rendelkező hálózat magyarországi központjának kialakítása és beindítása volt. Nem sokáig gondolkodtam, belevágtam" - meséli.

Egy kialakulatlan, sztenderdek és folyamatok nélküli állapotból kellett rendszert alkotni, az osztrák központú svájci anyacégtől a magyar vonatkozású ügyeket és felelősségeket átvenni, folyamatokat, szabályzatokat, eljárásokat implementálni, a közel 30 fős új budapesti központba és az országszerte megnyitandó új üzletekbe személyzetet kiválasztani, a diszponens csapatot Ausztriában betaníttatni, majd itthoni működésüket támogatni.

Szervezetfejlesztés, a bérszámfejtés koordinálása, értékesítési tréningek és interjúztatás az ország minden nagyvárosában - mindez iroda híján, home office-ból és napi 14 órában. Barbara elmondása szerint ma is mosolyog, ha felidézi, hogyan indokolta az ügyvezető a döntését, mikor őt bízta meg a feladattal: "három okból esett rám a választása. Először is, én voltam az egyetlen, aki nem kosztümben jelentem meg az interjún. Ebből arra következtetett, hogy új utakat járó, innovatív, dinamikus, nonkonform vezető vagyok. Másodszor, amikor kávéval kínált, megkértem, hadd vegyem inkább elő a magammal hozott energiaitalt. Ez azt üzente neki, hogy vagány és bátor vezető vagyok - néha meghökkentő ötletekkel. Harmadszor, pedánsan kipucolt, ragyogó fekete körömcipőben jelentem meg, ami arra engedte következtetni, hogy precíz, az apró részletekre ügyelő HR-est talált." A Charles Vögelétől kapott missziót sikerrel teljesítve elérkezett a "gap year" ideje, amikor Barbara újra iskolapadba ült.

Vállalati HR-esként érdeklődése egyre inkább a business coaching felé terelődött és 2009-ben a KÜRT Akadémia business coach képzésén megtalálta azokat a mestereket, akiktől friss üzleti tudást és gondolkodást tanult. Baracskai Zoltán volt a mestere, szakdolgozatát pedig a life coaching és a business coaching határterületén, a társkeresés és az álláskeresés bonyodalmas és nem mindig célra vezető folyamatának elemzéséből és összehasonlításából írta. Tudásfrissítő üzleti coachként a győri AUDI-nál felsővezetőket fejlesztett, valamint értékesítési tréningeket is tartott.

Schmidt Barbara 2010 decembere óta az osztrák központú és családi tulajdonú, Magyarországon 15 áruházat számláló és közel 900 munkavállalót foglalkoztató barkácscikk kiskereskedelmi vállalat, a bauMax Magyarország Zrt. személyzeti osztályának vezetője. "A vállalat egy stratégiaváltás kellős közepén tartott épp, amikor csatlakoztam a csapathoz. Új szortiment- és árstratégia, új marketing-kommunikációs elemek, új értékesítési formák, új vevői célcsoportok, ezekhez illeszkedve új munkakörök az értékesítésben, az értékesítés folyamatának újragondolása, ehhez illeszkedve új tréningek és fejlesztési formák, új motivációs rendszer - a néha bizony meglepő törvényi, jogszabályi változásokról nem is szólva. A saját házunk táján, a személyzeti osztályon is történtek változások: általános asszisztensek helyett specialistákkal dolgozom együtt, munkakörelemzés után újraosztottuk a feladatokat, a személyzetfejlesztést megerősítettük, mellékállású trénereket képeztünk ki, akik olyan, az értékesítésben dolgozó tapasztalt kollégák, akik tudásukat szívesen átadják alapszintű értékesítési tréningeken az új belépőknek. És persze sok nemzetközi HR-es projektünk is van: jövedelem-felmérés, prémiumrendszer, 360 fokos feedback vezetőinknek, dolgozói elégedettség-felmérés stb." - sorolja.

Barbara a bauMaxnál a CSR ügyek felelőse is. A "Fogyatékosság-barát Munkahely" elismerést viselő vállalat fennállása óta nyújt támogatást fogyatékkal élőket tömörítő partnerszervezeteinek, valamint áruházaiban is foglalkoztatja, integrálja a fogyatékkal élőket.

Barbara két gyermekével, Budapesten dolgozó osztrák párjával és kortárs festménygyűjteményével nemrég költözött egy olyan otthonba, ahol mindenkinek elég hely jut és a képek is elférnek. "12 és 13 éves lányaim igazi kihívás elé állítanak, sajnos őket nem lehet menedzsment eszközökkel fejleszteni, értékelni, premizálni, motiválni, sőt, a célmeghatározó- és feedback-beszélgetéseink sem olyan egyszerűen alakulnak, mint az üzleti életben. Szeretek velük nevetni, utazni, beszélgetni, vitatkozni, tőlük tanulni és sokszor miattuk bosszankodni is" - enged bepillantást nem kevésbé izgalmas magánéletébe a HR vezető.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Koscsóné Kolkopf Judit, a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék vezetője

„Az Év Felelős Foglalkoztatója 2017” pályázat nyertese a közszféra szervezetei kategóriájában a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék.... Teljes cikk

Arnhoffer András, az Észak-zalai Víz- és Csatornamű Zrt. elnök-vezérigazgatója

„Az Év Felelős Foglalkoztatója 2017” pályázat nyertese, az 51-500 főt foglalkoztató szervezetek kategóriájában, az Észak-zalai Víz- és... Teljes cikk

Bertók Attila, a Webstar Csoport cégvezetője

„Az Év Felelős Foglalkoztatója 2017” pályázat nyertese az 1-50 főt foglalkoztató szervezetek kategóriájában a Webstar Csoport Kft. Bertók... Teljes cikk