Aki válaszol: Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR igazgatója
HR Szubjektív rovatunkban Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR igazgatója kérdez, miután válaszolt Tatár-Kiss Klára, a Citi magyarországi HR igazgatója kérdésére: Kereskedelmi környezetben, az irodai munkakörökben, miként jelent meg a home office “forradalma”?
Kereskedelmi környezetben, az irodai munkakörökben, miként jelent meg a home office “forradalma”?
2014 óta támogatjuk a home office-t a Tesco központi irodájában, tehát már a pandémia előtt is biztosítottuk, hogy munkatársaink akár otthonról is rugalmasan tudjanak dolgozni. A járvány olyan helyzetet teremtett mindannyiunk számára, ami csak felerősítette a tendenciát, minket pedig arra ösztönzött, hogy hibrid munkaformára váltsunk át. Ennek keretében minden kollégánk a csapatával egyeztetve dönt arról, hogy mennyi időt tölt az irodában vagy mikor végzi otthonról a munkáját.
Funkciója válogatja
A különböző munkakörök – például kommunikáció, beszerzés, készletgazdálkodás, HR, pénzügy – feladatai eltérőek, ami ezt az arányt is befolyásolja. A beszerzési területen dolgozóknak például élesben kell látniuk, tapasztalniuk, hogy mi történik az áruházban. Otthon értelemszerűen nem találkoznak a vásárlókkal, illetve a termékekkel, irodánk viszont budaörsi áruházunk felett található, így közvetlen rálátásuk van az üzletben zajló folyamatokra, és bármikor le tudnak menni az eladótérbe. Ezzel szemben más osztályok munkája inkább az online térben zajlik, így ők főként a csapatmegbeszélések, illetve a közösségépítés miatt iktatnak be irodai munkanapokat.
Klasszikus munkahelyből közösségi tér
Jelenleg mintegy 30 százalékos a Tesco iroda kihasználtsága, de minden nap vannak bent kollégák. Az iroda most sokkal inkább közösségi térként működik, mint korábban. Például az adventi időszakban több irodai aktivitást is szerveztünk, hogy a fizikai, nem szorosan a munkához kapcsolódó találkozókat is ösztönözzük. Így például az aktuális járványügyi szabályok betartása mellett a kisebb csapatok tagjai együtt ebédeltek karácsony előtt a kantinban, melyre a cég meghívta őket. A jótékonysági szervezeteknek és a rászoruló kollégáknak felajánlott adományokat is az irodában gyűjtöttük, így a jó ügyek többeket összehoztak. De a hagyományosan az adventi időszakhoz kapcsolódó Helping Hands kezdeményezésünkben is több alkalommal együtt vettek részt kollégáink. Ilyenkor az irodában dolgozók egy-egy napra besegítenek az áruházi munkavégzésbe olyan feladatokban, amelyeknél az ünnepi feszített hajrában éppen a leginkább szükség van az extra kezekre. Emellett persze az online közösségépítésre is hangsúlyt helyeztünk, bevonva munkatársaink családtagjait is, így volt online Mikulás ünnepség, rendszeres meseolvasás a kollégák gyerekeinek, kézműves foglalkozás vagy díszkészítő verseny.
A jövőben is tervezünk hasonló közös programokat, illetve a járványhelyzet függvényében alakítjuk az irodai munkavégzést. A Tesco brit központja jelenleg is dolgozik a rugalmas, hosszú távú stratégián, de az már jól látszódik, hogy a home office lehetősége meg fog maradni.
Kérdésem Göltl Viktorhoz, a WHC csoport ügyvezető igazgatójához, HR-szakértőhöz szól:
Az ukrán háborús helyzetnek milyen hatásai lehetnek a munkaerőpiacra?