X, Y, Z generáció - kik is ők az álláspiacon?
A médiában, a hírekben és a HR témájú kutatásokban csak úgy röpködnek az X, Y, Z generációról szóló, célirányos jellemzések és hosszabb-rövidebb helyzetjelentések. Eközben azonban rengeteg a félreértés a téma körül - gyakran még maguk az érintettek sincsenek tisztában azzal, melyik kategóriába is tartoznak pontosan. Generációs betűkalauz Joó Zsuzsanna karrier tanácsadótól. Kövesse híreinket, állásainkat facebook-oldalunkon.
A szép korúak generációi - az 1925-45 között született, 67-87 éves veteránok és a bébi boom korosztály 48-66 éves képviselőinek közös jellemzője: ők már életük egy későbbi szakaszában találkoztak az internettel és a világháló okozta változásokkal. Többségük épp már a nyugdíjazás előtt áll - vagy legfeljebb szellemi területen, részmunkaidőben dolgozik még, nyugdíj mellett, többnyire az intellektuális kihívások igényével (kutat, publikál.) További közös jellemzőjük: egészen más generációs élmények kötik őket össze, még az információs robbanás előttről. Mindez azért lényeges, mert sok esetben legjobb szándékuk ellenére sem fogadnak el tőlük útmutatást a fiatalok a karrier tervezésében.
X generáció: az utóbbi 20 év nyertesei
Ám a munkaerőpiac szereplői figyelmének középpontjában pillanatnyilag az X és az Y generáció tagjai állnak. Ők az a legaktívabb korosztály, melynek piacképes tagjait kutatják most is a fejvadászok és a multinacionális vállalatok is főként őket preferálják. Közülük is kiemelten az X generáció képviselőire koncentrálnak a mindennapok HR-gyakorlatában. Az X generációhoz a 33-47 éves, 1965 - 1979-ben született szakemberek tartoznak. Főbb ismérvük a viszonylag rövid idő alatt befutott, kiemelkedően sikeres karrier, a stresszes, túlhajszolt életmód miatti kiégés, továbbá gyakran épp a fentiek miatti radikális pályamódosítási kedv és a kiegyensúlyozatlan magánélet.
"Az X generációhoz tartozók azon tagjait, akik mára a 40-es éveikben járnak, éppen nagyon jó pillanatban találta a rendszerváltás. Közülük sokan az akkor ritkának számító, nyelvtudással rendelkező pályakezdőként, frissdiplomásként élték át a multinacionális vállalatok Magyarországra jövetelét - így aztán számos nagyvállalat vezető pozícióiban megtalálhatjuk őket ma is. Ezek az ún. "jó helyen, jó időben" karrierek. Az X generáció ezen tagjai között például igen jellemző volt a humán jellegű diplomával rendelkezők tömeges pályamódosítása. Rengeteg pedagógus és bölcsészdiplomával rendelkező, pályakezdő fiatal áramlott át akkoriban a marketinges vagy a HR-es pályákra és ma is ott építik tovább karrierjüket"- magyarázza a karrier-tanácsadó. Míg az X - generáció tagjainál a mérleg egyik serpenyője tele van pozitívumokkal, sajnos a negatívumokból is akad bőven.
A nagy hajtás és a folyamatos teljesítménykényszer mellett náluk borult fel leginkább a munka-magánélet egyensúlya. Rengeteg közöttük a szingli is és a gyermekvállalás ideje is kitolódott, gyakran bő 10 évvel. Emellett ennél a munkavállalói rétegnél a legjellemzőbb a radikális, meglepő pályamódosítások igénye - vagy épp a hosszú hónapokig vagy akár 1 évig tartó carrierbreak.
"Az X - generáció számos tagjára jellemző, hogy hamar érte el a szakmája csúcsait - ám épp emiatt a továbbiakban már a magas fizetés sem jelent számára elegendő motivációt és szeretne mielőbb valami új tevékenységbe kezdeni. Ilyenkor aztán a szakmájuktól gyökeresen eltérő területet szeretnének meghódítani és abban vállalkozást kezdeni - például kézműves, kreatív boltot vagy képkeretező műhelyt nyitni. Mindhárom esetben fordultak már hozzám tanácsért"- hoz példákat Joó Zsuzsanna.
Y generáció: még keresik hozzá a kulcsot a HR-esek
A munkaerőpiac másik, élénk figyelemmel kísért csoportja már az Y - generáció - ők már csak azért is érdekesek a HR számára, mert nem mindig könnyű hozzájuk megtalálni a kulcsot. Ők azok az 1980-1995 között született, 17-32 éves fiatalok, akik mindennapi életéhez gyakorlatilag fiatal koruktól fogva szervesen hozzátartozik az internet, és a digitális robbanás vívmányai - így az aktív közösségi média használat és a folyamatos, online jelenlét. A generáció számos tagja szinte minden információt az internetről szerez be - ami itt nem található meg, az gyakorlatilag nem létezik a számukra. Jellemző az is, hogy nem kezelik az internetet kellő forráskritikával: közülük sokan minden további nélkül elhiszik, amit itt olvasnak.
"Pillanatnyilag ők jelentik a legnagyobb kihívást a cégek és a HR számára. Hívószavaik a siker, a pénz, a karrier - ám a lojalitás, a hűség és az engedelmesség, az alkalmazkodás a tapasztalatok szerint nem sokat jelent a számukra. Amennyiben tehetik, az első adandó alkalommal új kihívást keresnek és továbblépnek. Indokuk: tanultak a szüleik példáiból, nem feltétlenül kívánják ugyanazokat az utakat bejárni"- magyarázza a karrier-tanácsadó. A szakember ezzel együtt arra is megadja a választ, miért szerepel annyi álláshirdetésben a pozíció betöltésének feltételeként a stressz,- és a monotónia tűrés, mint kulcselvárás.
"Az Y-generáció tagjai közül sokan annyira hozzászoktak a média ingerekben gazdag világához, hogy a munkahelytől is ilyen élményeket, külső hatásokat várnának. A köztük piacképes tudással rendelkező réteg megnyerése már csak ezért is kihívás a HR számára." Új belépőként a piacra a következő, Z - generáció (ők most még csak 17 évesek) bő 5 év múlva várható. Náluk valószínűleg még fokozottabb kihívást jelentenek majd a hasonló életvezetésből adódó problémák.
Takács Gabriella
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk
Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk
Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 2 hónapja
- "Elárultak minket a gépek" – íme 40 szakma, amit az AI a kihalás szélére sodor 2 hónapja
- Jön az emberi munkakvóta: törvény írhatja elő, mennyi embernek kell maradnia a robotok között 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Generációs különbségek 3 hónapja
- Grafológia: Áltudomány vagy hasznos eszköz? 4 hónapja
- Háromból egy amerikai munkavállaló szerint az elnökválasztás hatással lesz a karrierjére 1 éve
- Érvek és ellenérvek - kell-e kezelni és hogyan a munkahelyi politizálást? 1 éve
- Minden ötödik brit vitatkozott már kollégáival a politikáról az irodában 1 éve
- Megtiltható a politizálás a munkahelyen? 4 éve
- Románc az irodában - filmek, amelyeket nem érdemes kihagyni 4 éve

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja