kapubanner for mobile
Szerző: Polgár Zita
Megjelent: 16 éve

12 pont - Miért éppen outsourcing?

A szakirodalom szerint az outsourcing nem más, mint az a tevékenység, amelynek során egy-egy funkció vagy egy komplex üzleti terület mindennapi irányítását és koordinálását egy szolgáltatónak adja át a cég. Ez a szolgáltatás egyfajta professzionális szintű segítséget jelent a megbízó cég számára, de nem derül ki annak legfőbb motivációja, illetve a kiszervezhető tevékenységek összessége.

images

images

Az outsourcingot mint szolgáltatást, tulajdonképpen vállalatok óriási mérete, magas munkavállalói létszáma, az ahhoz kapcsolódó jelentős adminisztráció, valamint az egyes üzletágak, háttértevékenységek sokasága indokolja. A multinacionális cégek szervezeti ábráját áttanulmányozva számos olyan osztályt, egységet találhatunk, amelyek ugyan nem kapcsolódnak szorosan a főtevékenységhez, azonban (megfelelő) működésük elengedhetetlen.

Egy termeléssel foglalkozó cég esetében például a marketing rendkívül fontos, azonban nyilvánvaló, hogy a mérnöki-termékfejlesztési tevékenység előrébbvaló. Az emberi erőforrás tekintetében egyre több cég ismeri fel azt, hogy külső segítséggel rövidebb idő alatt gyorsabb eredményt érhet el, lévén, hogy a HR egyes funkcióit illetve egészét egy arra szakosodott humán szolgáltató cég magas szinten, professzionális módon tudja megoldani.


Az outsourcing legfőbb okai



Egy vállalatnak számos oka lehet arra, hogy a kiszervezés mellett döntsön:
  • Költségcsökkentés - erőforrások felszabadításával az emberi erőforrás és a tárgyi eszközök iránti igény, a változó és a fix költségek is csökkenhetnek, így további tőkeráfordítások is elkerülhetők, mérsékelve a további befektetések és a felvett hitelek, működési költségek összegét.
  • A hatékonyság növelése - a cég jobban tud összpontosítani azokra a feladat- és tevékenységi körökre, amelyekből bevétele és nem utolsó sorban sikere származik. A nem főtevékenységek kiszervezésével fokozható a munkamódszerek intenzitása és szervezettsége, a munkafolyamatok koordinációja, és ezáltal a minőség, valamint csökkenthető a hibaarány és a rizikófaktorok.
  • A professzionalitás kiterjesztése a lehető legtöbb tevékenységre - mindazon szolgáltatók, akik egy-egy adott terület kiszervezésére szakosodtak, biztosítják a megbízó cég számára, hogy az ügyfél igényei szerint, a legszínvonalasabb módon végzik munkájukat.
  • A képzési költségek csökkentése - tekintve, hogy a háttértevékenységekben dolgozóknak éppúgy szükségük van tréningekre, képzésekre az ebből adódó kiadások gyakorlatilag megszűnnek az outsourcing segítségével.
  • A járulékos tevékenységek csökkenése - miután a megbízó cég meghatározta a kiszervezni kívánt funkciókat, azt tapasztalhatja, hogy más tevékenységekre is kevésbé lesz szükség. Csökkenhet például a beszerzési osztály munkája, a munkaügyi adminisztráció, stb.
  • Stratégiai gondolkodás, világos célok - mind az operatív folyamatok, mint a stratégiai tervek megvalósulási és beválási aránya nagyobb a kiszervezés esetén, mintha egy vállalat számos tevékenységének egyikeként kellene a célokat beazonosítani.
  • Megbízhatóság - a tervezhető folyamatokból kifolyólag a cég saját maga is kiszámíthatóvá válik, amelyet megrendelői, ügyfelei is elismernek majd.
  • A szolgáltatóval kiépített jó kapcsolat - ideális esetben a kiszervezéssel foglalkozó cég támogatja és menedzseli az adott területhez kapcsolódó folyamatokat, további javaslatokat dolgoz ki az innovativitás érdekében, növeli a teljesítményt, felhívja a figyelmet a lehetséges akadályokra, átvállalja a kockázatok egy részét.
  • Teret nyer a hozzáadott érték - egy olyan szervezetnél, ahol az egyes folyamatok gördülékenyek és jól tervezhetők, egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a járulékos értéket képviselő szolgáltatások, új fejlesztésű termékek.
  • Gyors változások nyomonkövetése - a kiszervezést nyújtó cégek egyik legfőbb szempontja, hogy lépést tartsanak a piaci változásokkal, mivel saját versenyképességük egyik kulcsa a megújulás és a naprakész tudás. A megbízó biztos lehet abban, hogy minimális energia befektetése mellett is értesülni fog kiszervezett területet érintő változásokról.
  • Időszakos igények kielégítése - ha a megbízó cégnek a kiszervezni kívánt tevékenységre időszakosan van szüksége, illetve nem tudja ütemezni az igények felmerülését, sokkal előnyösebb megoldás, ha van egy biztos szolgáltatója, akit akár azonnal megbízhat a munka ellátásával. Így az erőforrások felmérése nélkül oldhatja meg a kapcsolódó projekt végrehajtását, mindössze egy kijelölt kapcsolattartóra lesz szüksége, aki felügyeli a szolgáltató cég munkáját és teljesítményét.
  • Ügyfélelégedettség - a fent felsorolt tényezők eredménye egy rugalmasan működő, gyors reakcióra képes és jól szervezett vállalat, amelynek ügyfelei nagy valószínűséggel elégedettek lesznek, így ez további sikereket generálhat a cég számára.


    Az ésszerűség keretein belül



    Természetesen, mint mindennek, az outsourcingnak is lehetnek hátrányai, hogyha nem előzi meg körültekintő elemző munka az ezzel kapcsolatos döntést. Nem ajánlatos túl sok tevékenységet kiszervezni egyszerre egy időben, inkább lépésről lépésre kell felmérni a lehetőségeket. A fő-, a kapcsolódó és a háttértevékenységek szétválasztásával világos képet kaphatunk arról, mely területek outsourcingján érdemes elgondolkodni, milyen időtávra. A legfontosabb a célok világos meghatározása, tehát, hogy mi az, amit elvárunk a szolgáltatótól, mivel már az első tárgyalások során arról lesz szó és a profi működtetéshez számos információra lesz szükségük. Amennyiben megszületett a döntés a kiszervezni kívánt területről és annak funkcióiról, megkezdődhet a szolgáltató kiválasztása és a felkészülés az információátadásra.

    Polgár Zita

    Doit HR Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
    • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Rekordév után osztalékot fizethet a Pensum Group, 2024-ben további növekedés jöhet

    A kihívásokkal teli üzleti környezet ellenére közel harmadával, 5 milliárd forint közelébe tudta növelni árbevételét a Pensum Group 2023-ban. A... Teljes cikk

    Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont

    Magyarország a régióban Lengyelország és Románia mellett továbbra is a legvonzóbb célpontja az üzleti szolgáltató központoknak (BSC). 2023 nehéz... Teljes cikk

    Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

    Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk