4 alapelv a dolgozói kommunikációhoz
Mi történik, ha jó a munkáltatói szándék, de a kommunikáció félremegy és a dolgozókban ellenérzést kelt? A munkáltató ajándékutalványt osztana a dolgozók között, akik azt hiszik, azt csak ajándéktárgyakra lehet költeni. A hiteles információ hiánya az informális csatornák felé terel, amiből félreértések adódnak, erről ír Fata László a Cafeteria Trendben.
Értetlenül álltunk az eset előtt. Éppen egy olyan juttatást kívánt adni a cégvezetés, melyet szinte minden területen el lehet költeni, mégis valami elképesztő falba ütköztünk.
Némi nyomozás után kiderült, hogy a problémát a dolgozók körében elterjedt rémhírek okozták.
Míg a cégvezetés azt gondolta, hogy mindenki tudja mire, hogyan kell használni ezt a juttatást, a dolgozók nem is sejtették. Ők annyit érzékeltek, hogy a műszakvezető elmesélte nekik, hogy kapnak ilyen juttatást a következő hónapban.
....és valaki behozta a köztudatba, hogy az ajándékutalvány AJÁNDÉKTÁRGYAKRA költhető.
Bőrdíszműves falidísz, kristályváza... Na, ezt aztán nem kérték az üzem dolgozói!
A történet nagyon jól illusztrálja, hogy a legegyszerűbbnek tűnő esetekben is milyen fontos a dolgozók tájékoztatása.
Íme néhány alapelv, amivel sikerre ítélhető a kiadott juttatásunk.
1. Időzítés
A részletes tájékoztatás előzzön meg minden kommunikációt. Ne jusson el a dolgozókhoz az, hogy valami cafeteria lesz, vagy SZÉP vagy éppen nem szép Kártya, vagy operába kell menni...
Az első hír a munkatársak felé már tartalmazza a számukra fontos információkat.
Hogy mik is ezek??
2. Hogyan használja?
Sokszor azt gondolhatjuk, hogy egy papír alapú utalványt, elektronikus fizetőeszközt, számlás elszámolást jól ismernek már a munkatársaink.
Hát nem mindig van így.
Én minden dolgozói oktatás során részletesen elmesélem, hogyan kell használni a juttatást.
Letépem az összegnél kisebb értékű utalványt, átadom a pénztárosnak, és kiegészítem forintokkal..
Odaadom a kártyát, lehúzzák, és aláírom a kapott cetlit...
Kifizetem pénzzel, majd kérek számlát a ...Kft. Alsókárolyfalva Kisbereki út 143. címre, és ezt beviszem a könyvelésre, akkor utalják a bérrel...
Nagyon, nagyon részletesen.
Ez egyrészt csökkenti az újjal szembeni félelmet, ellenérzést. Nem érzi magát a felhasználó előre bénának, mielőtt még megpróbálna fizetni.
Másrészt segít a munkáltatónak is a tervezett rend szerint működtetni a juttatást.
3. Miért jó neki?
Ha nem tudjuk megfogalmazni, hogy miért előnyös ez a juttatás a munkatársunknak, akkor ne számítsunk rá, hogy ő erre magától rájön.
Milyen pénzügyi vagy egyéb előnye származik a juttatásból?
Ha ezt nem tudjuk egyértelműen, tömören, érthetően megfogalmazni, akkor nem biztos, hogy jó juttatást választottunk.
4. Szabályok
Kik kapnak ilyen juttatást és kik nem? Milyen jogosultsági szabályaink vannak? Milyen papírok, nyilatkozatok kellenek hozzá?
Mikor kapja meg, mikor lesz a kártyára, pénztárba utalva a pénz havonta, évente?
Ha csak 10-én adjuk ki a juttatást, akkor ezt mindenképpen mondjuk el, így a dolgozók nem gondolják 3-án, hogy "ezek aztán jól átvertek".
...és persze mindezt megerősíthetjük azzal, hogy írásban is a munkatársaink rendelkezésére állnak ezek az információk.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Ha kiderül a foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton, hogy a munkavállalónak szemüveg szükséges a képernyő előtti munkavégzéshez, akkor azt a... Teljes cikk
Közeledik az iskolakezdés, ami a családoknak akár százezer, de gyermekenként biztosan több tízezer forint nagyságú kiadás is lehet. Hogyan segíthet... Teljes cikk
A SZÉP-kártya, a 2024-es rekordévet követően, idén is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje: 2025 júniusában, az előző évit csaknem 27... Teljes cikk
- HR tehetségek 2025: Varga Vilmos 2 hete
- Hideg élelmiszer is vásárolható a SZÉP-kártyával 2 hete
- Cafeteria rendszered hatékonyság-növelése 3 hete
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 3 hete
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 1 hónapja
- Felmérés: a fiatalok a TikTok és az AI segítségével tájékozódnak a juttatásokról 1 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja

Fata László cafeteria szakértő a Cafeteria TREND alapítója, szerkesztője, aki nem csak az adótörvények oldaláról közelíti meg a béren kívüli juttatásokat.
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?