5 kulcsfontosságú lépés a pozitív munkahelyi légkör megteremtéséhez
Mi motiválja valójában a munkatársainkat és hogyan őrizhető meg a munkahelyi morál? Sharlyn Lauby HR-tanácsadó szerint a vezetők szerepe kulcsfontosságú: a motiváció, az elismerés és a jóllét egyéni megközelítést igényel. A magas morál nem magától értetődő – tudatos figyelemmel és támogatással tartható fenn.

Sharlyn Lauby HR-tanácsadó blogjában arra hívja fel a figyelmet, hogy a jelenlegi gazdasági és munkaerőpiaci bizonytalanságok közepette nem szabad figyelmen kívül hagyni a munkavállalók belső állapotát, hangulatát. Mint írja, ha a munkavállalók nem érzik jól magukat, csökken a morál.
A "morál" itt egy gyűjtőfogalom, amely az alkalmazottak magabiztosságát, motivációját és fegyelmezettségét jelenti – ezek mind alapvetően meghatározzák a munkahelyi teljesítményt.
Egy szervezeten belül előfordulhat, hogy egy-egy munkatárs morálja alacsony, miközben egy másik csapaté kifejezetten magas. Fontos, hogy a vállalatok felismerjék, mi jellemzi a szervezeti morált, és lépéseket tegyenek annak fenntartására. A morál ugyanis hatással van a munkavállalói elkötelezettségre, amiről számos tanulmány kimutatta, hogy közvetlen összefüggésben áll a termelékenységgel és a vállalat pénzügyi teljesítményével.
Ha egy szervezet aggódik a munkavállalói morál miatt, érdemes az alábbi szempontokat átgondolnia:
1. Ismerik a vezetők, hogy mi motiválja a munkatársaikat és a csapataikat?
Egyes vezetők abba a hibába esnek, hogy azt feltételezik: ami őket motiválja, az mindenki másra is igaz. Ez azonban egyszerűen nem így van. Például van, akit egy kitűzött cél motivál, mást pedig az, hogy valami újat tanulhat. A motiváció kulcsfontosságú, mert gyakran ez az oka annak, hogy valaki reggel felkel, bejön dolgozni, és a legjobbját nyújtja.
2. Tisztában vannak a vezetők azzal, milyen jutalmazási és elismerési formákat értékel a csapat?
Ahogy a motiváció is egyéni, úgy az elismerés formája is az. Egyes munkatársak örülnek, ha a csapat előtt dicsérik meg őket – másokat ez kifejezetten zavar. Van, aki számára egy fizetett szabadnap a legjobb jutalom, más inkább konferencián venne részt. A vezetőknek tudniuk kell, hogy kit milyen módon érdemes elismerni a befektetett munkájáért.
3. Megvan az egyensúly az egyéni és csapatszintű aktivitások között?
A fentiekhez kapcsolódóan fontos, hogy a vezetők megtalálják az egyensúlyt az egyéni és csapatszintű elismerés között. Néha egy közös pizzázás a legjobb csapatjutalom, máskor viszont egy adott kolléga teljesítményének egyéni méltatása a helyénvaló. A vezetőknek ellen kell állniuk annak a kísértésnek, hogy kizárólag csapatszinten ismerjék el a munkát, csak mert az gyorsabb és költséghatékonyabb. A munkavállalók ezt átlátják.
4. Támogatja a szervezet az öngondoskodást és a jóllétet?
Előfordul, hogy a munkatársaknak szükségük van egy kis kikapcsolódásra – legyen az egy nap szabadság, egy játékos program, vagy akár egy kis „mellékküldetés”, hogy újra feltöltődjenek. A kérdés: ha a vezető észreveszi ezt, támogatja-e? Ha maga a munkatárs jelzi, hogy pihenésre van szüksége, megkapja-e a támogatást? Még a legkiemelkedőbb kollégák is időnként támogatásra szorulnak, hogy újra a legjobbat tudják nyújtani. Gondoljuk át: hogyan tudja a szervezet aktívan támogatni a munkavállalói jóllétet?
5. Jó példát mutatnak a vezetők?
Ez alatt azt értjük: a vezetők maguk is odafigyelnek saját jóllétükre? Képesek példát mutatni abban, hogy „igen, vannak nehéz napok”, de ezeket együtt vészeljük át?
Néha az is példaértékű, ha egy vezető megmutatja az emberi oldalát – ha nevet, ha jól érzi magát. Lehet egyszerre komoly munkát végezni és közben jól érezni magunkat. A vezetőknek lehetőségük van megmutatni, mit jelent jól és emberként vezetni.
Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak
- olvassa el korábbi cikkünk!
kép: freepik
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk
- Inkább izgalmas legyen mint stresszmentes? - ilyen szempontok szerint választanak munkahelyet a fiatalok 2 hónapja
- 5-ből 1 munkavállaló úgy érzi, hogy nem uralja a karrierjét 2 hónapja
- Elég volt a motiválásból! 4 hónapja
- Nem mindegy, hogy indul a nap! Íme a jó reggeli rutin titkai 4 hónapja
- A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik 7 hónapja
- Mit lehet tenni, ha a dolgozó éppen csak annyit dolgozik, amennyit nagyon muszáj? 8 hónapja
- Belépés a nagybetűs életbe - Ezért elégedetlenek a munkaadók a Z generációsokkal 9 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 10 hónapja
- Van valami, ami sokkal fontosabb, mint a munkavállaló életkora és generációja 12 hónapja
- Ezek a legfontosabb motivációs tényezők a dolgozók szerint 12 hónapja
- Ez a tíz legfontosabb motivációs tényező a dolgozók szerint 1 éve