Megjelent: 4 éve

7 trend és kihívás a fejvadászok piacán

Milyen kihívások várnak a kiválasztással foglalkozó cégekre? Miért nem hatékony a kizárólag sikerdíjas konstrukció? Erről esett szó a Kennedy Executive Search és az Ikelosz Kft. szakmai reggelijén.

1. Híg a szakma, jönnek fel a „butikcégek”

„Felhígult a fejvadász szakma Európa-szerte” - mondja Jörg Stegemann a felsővezetői kereséssel foglalkozó Kennedy Executive Search alapítója. Három típusú céget különböztet meg, melyek közül az elsőről nincs jó véleménye. Szerinte cégszámra a piac 80 százalékát az úgynevezett „Mom-and-Pop shop”-ok fedik le. Az itt dolgozókat önjelölt fejvadászoknak is lehetne hívni. Mindenki idetartozik, aki megfelel a jogszabályi előírásnak, fejvadásznak nevezi magát és próbálgatja szárnyait.

A másik nagy csoportot a nagyok alkotják. Ezek jó nevű, világszerte ismert multinacionális cégek. Ilyen például a Korn/Ferry, a Spencer Stuart, a Heidrick & Struggles vagy az Egon Zehnder International. Ezek több országot átfedő hálózatok, több ezres tanácsadói bázissal nagy, multinacionális ügyfelekkel.

A harmadik típust Jörg Stegemann „butikcégeknek” hívja. Ezek többnyire 2-5 fősek, az üzleti területről érkezett fejvadászokkal. A cégvezetők benne vannak a napi tanácsadói munkában, iparági ismeretekkel és kapcsolatrendszerrel rendelkeznek. Ilyen butikcégként mutatta be Jörg Stegemann a budapesti Ikelosz Kft.-t. Kobelrausch György, az egyik alapító az FMCG szektorben dolgozott közel egy évtizedet vezetőként (Unilever), senior tanácsadó társa, Görög Klára pedig a gyógyszeriparban (Novo Nordisk, Pfizer) töltött két évtizedet menedzseri szinten. Az Ikelosz Kft. idén csatlakozott Jörg Stegemann 10 országot lefedő hálózatához, a Kennedy Executive Search-höz.


2. Sikerdíjas megbízás - egyszerre több cégnek ugyanaz a pozíció



„Csak konkrét eredményért fizetek. Több cégnek adom ki a pozíció, hogy legyen verseny, a leggyorsabb nyer.” Akadnak megbízók, amelyek ezzel a gondolatmenettel akarják a leghatékonyabban betölteni az üres pozíciót. Mi a baj ezzel? „Nem sarkall teljes erőbedobásra, mert nem biztos, hogy megtérül a befektetett munka” - jegyzi meg Jörg Stegemann. 20 százalékos ebben az esetben egy tanácsadó hatékonysága, azaz öt keresésből átlagosan egy vezet eredményre. A megbízó cég image-ét sem feltétlenül növeli a jelöltek körében, ha háromféle fejvadász cégtől érkezik megkeresés ugyanarra a munkakörre.

Ennél egy fokkal hatékonyabb és vonzóbb a fejvadász számára, ha ugyan marad a sikerdíjas konstrukció, de 2-4-6 hétre exkluzivitást kap, azaz csak ő dolgozik a pozíción. Itt növekszik a sikerráta (30-40%), a fejvadász is motiváltabb (csak tőlem függ a siker, nincs versenytárs).

A leghatékonyabbnak a fejvadász a harmadik típust tartja, amely az angol szaknyelvben a „retained search” elnevezést kapta. Exkluzivitást garantál a fejvadásznak, a megbízási díjnak pedig van fix része. Hogyan is néz ez ki: a megbízás átadásakor a megbízó a teljes összeg 25-33 százalékát kifizeti, az esélyes jelöltek bemutatásakor azok elfogadása esetén következő, jellemzően 33 százalékot, az utolsó harmadot pedig a munkaszerződés aláírásakor. Ebben az esetben a fejvadász sikerrátája 90 százalék feletti.

3. A beszerzés túlzott bevonása, az „ár mindent visz” szempont érvényesítése


A beszélgetésen Juhos Andrea, az outplacement tanácsadással foglalkozó Lee Hecht Harrison magyarországi képviseletének vezetője részéről elhangzott: rontja a minőségi munkát végzők helyzetét, hogy a tenderek elbírálásánál szűkebb a kompetenciája a HR-nek, míg a közbeszerzési osztály véleménye meghatározó. Utóbbi pedig a legalacsonyabb árban érdekelt, nem az ár/érték arányban legjobb megoldásban.


4. Nem egyértelmű profil, félreértések a fejvadász és szakmai részleg között



Mitől lesz sikeres egy keresés? „Az első lépéstől, a profil meghatározásától, amihez nagyon jó kommunikáció kell a fejvadász és a megbízó szakmai vezetője között. Fontos tulajdonsága még a fejvadásznak az intuíció, amit mesterséges intelligencia nem válthat ki” - mondja Jörg Stegemann.

5. Ugyanazt a munkatársat keresni


Juhos Andrea közbevetette, gyakran előforduló igény, hogy a megbízó egy munkatárs pótlásánál ugyanazokat az elvárásokat fogalmazza meg, vagyis az előző „klónját” akarja. Az iskolai végzettség és a szakmában töltött évek számánál sokkal fontosabb a megfelelő képességek megléte, például képes-e együtt változni a piaccal, rendelkezik-e a fejlődéshez szükséges kompetenciákkal.

6. A legjobb pillanatban megtalálni a váltásra nyitottakat

Kik számítanak igazán értékes munkavállalónak? „Akik pályájuk csúcsán vannak, nem keresnek állást, de a fejvadász hívására elgondolkodnak” - fogalmaz Jörg Stegemann.

Megfelelő szaktudás kell az ő becserkészésükhöz, például sokan online felületeken nem érhetőek el. A fejvadász szerint a mesterséges intelligencia ugyan kihívást jelent a szakmának, de a felsővezetők elcsábítása éppen az emberi kapcsolatokról szól, ami nem helyettesíthető semmilyen algoritmussal. Így Jörg Stegemann nem aggódik a szakma jövőjét illetően. (A fejvadász egy szakmai fogást is megosztott olvasóinkkal a jelölt becserkészéséről: első körben egy asszisztens - researcher kolléga anonim módon megtudakolja a jelöltek nevét a szóba jöhető cégeknél. Felhívja a recepcióst vagy asszisztenst és egy szakmai meghívó kapcsán vagy valamilyen hivatalra hivatkozva a vezető nevét megkérdezi. Néhány nap múlva pedig a fejvadász már név szerint kéri a vezetőt.)


7. Bajban lesznek a közvetítők?


A jövőre vonatkoztó jóslatokban Jörg Stegemann egy érdekes tételt tartogatott. Hosszú távon nehéz idő várnak a szakértői-középvezetői szintű toborzást végző cégekre. A felsővezetői kiválasztókra és a kölcsönzőkre viszont továbbra is nagy igény várható. Most egyébként Magyarországon virágzik a középső szektor piaca, amit a közelmúltban mutattunk be a tavalyi árbevételek alapján. A Randstad, a Hays és társaik rekordokat döntögetnek. Bár az is igaz, hogy ebből a jövőre nézve nem lehet következtetést levonni.

Karácsony Zoltán foglalta össze az elhangzottakat.

Általános és globális szempontokat is figyelembe vevő összefoglalót pedig Jörg blog bejegyzésében elolvasni.

  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
6 toborzási trend, ami meghatározó lesz 2021-ben

A Linkedin szakmai közösségi oldal 1500 toborzási vezetőt kérdezett meg és válaszaikból hat előrejelzést tettek, melyek lesznek a 2021-es év... Teljes cikk

Álláskeresés élőben - a virtuális állásbörzéről jelentjük

Dress code: business casual. …Deréktől lefelé is. Vagyis így öltözz fel a JOB4me-re! -javasolják a csütörtökön indult virtuális állásbörze... Teljes cikk

HR igazgatót keresünk - amikor a HR-est fejvadásszák

Kicsit megpróbálunk a kulisszák mögé nézni: milyen az, amikor egy cég HR vezetőt keres? Hogyan dolgoznak ilyen esetben a fejvadászok? Milyen az asztal... Teljes cikk