kapubanner for mobile
Megjelent: 8 hónapja

Miért bukik meg a hagyományos HR a munkahelyi panaszok kezelésében?

A 2024-es évben a visszaélés-bejelentések 55%-a HR-hez kapcsolódó panaszokból származott, ami jól mutatja, hogy a hagyományos HR-keretek már nem képesek kezelni a modern munkahelyi problémákat. A bizalom helyreállítása, a panaszok megfelelő kezelése és a munkahelyi inklúzió erősítése kulcsfontosságú a munkavállalói biztonság érdekében. Az emberek akkor mernek beszélni a problémáikról, ha nem kell attól félniük, hogy emiatt hátrány éri őket - mutat rá a HR Magazine brit szakmai lap írása.

Miért nőttek a

Egy friss kutatás alapján 2024-ben a visszaélést bejelentő panaszok (angolul: whistleblowing) 55%-a HR-ügyekhez kapcsolódott - derül ki a frissen közzétett elemzési adatokból.

A whistleblowing kifejezés alatt olyan eseteket értünk, amikor egy alkalmazott (vagy más belső szereplő) jelenti a szervezeten belüli szabálytalanságot vagy etikátlan gyakorlatot – gyakran névtelenül.

A Safecall, egy visszaélés-bejelentő megoldásokat kínáló cég, a „HR-ügyekhez kapcsolódó panaszokat” olyan eseteknek definiálja, amelyeket a HR osztály jogosult vagy köteles kivizsgálni és kezelni – ilyenek például:

  • a munkahelyi zaklatás (bullying),
  • diszkrimináció
  • és a méltánytalan bánásmód.

Az arány enyhén csökkent a 2023-as évhez képest, amikor a HR-hez kötődő panaszok az összes bejelentés 58%-át tették ki – ami megegyezik a 2022-es adattal (ekkor szintén 55% volt ez az arány). Az összesített adatok szerint a bejelentett visszaélések száma 2023-hoz képest 16%-kal nőtt, ami a valaha rögzített legmagasabb szint.

A Safecall egy független whistleblowing-szolgáltató (visszaélés-bejelentő szolgáltatásokat kínál). A cégek azért veszik igénybe, hogy a munkavállalók ne csak házon belül (pl. HR-en keresztül), hanem egy külső, független csatornán is tudjanak panaszt tenni, ha: etikai visszaélést tapasztalnak, jogsértést látnak, vagy méltánytalan bánásmódban részesülnek. A bejelentéseket névtelenül vagy névvel is megtehetik, telefonon, e-mailben vagy online felületen. A Safecall ezeket a panaszokat feldolgozza, dokumentálja, és továbbítja a szerződött szervezet felé, szükség esetén tanácsokat is ad. A cégek ezzel biztonságos és megbízható csatornát nyújtanak az alkalmazottaknak, ha nem mernek belsőleg jelezni. Uniós jogszabály is előírja, hogy legyen visszaélés-bejelentési rendszer. A Safecall a saját rendszerébe beérkezett panaszokat (több mint 5 millió dolgozót lefedő, több mint 1000 szervezetnél dolgozó mintából) elemezte, és ebből vonta le a következtetéseket — tehát ez egy reprezentatív iparági benchmark, nem állami adat, de sok szervezet HR- és compliance-stratégiáját befolyásolhatja. Nemzetközi adat, de tanulságos a magyar piacnak is. Magyarországon Az Új Panasztörvényként vagy Whistleblowing törvényként aposztrofált 2023. évi XXV. törvény előírásainak megfelelően kell eljárni

A panaszok számának növekedésével a HR-szakembereknek még inkább azon kell dolgozniuk, hogy erősítsék a munkavállalói bizalmat, helyesen kezeljék a panaszokat, és pszichológiai értelemben biztonságos munkahelyeket alakítsanak ki

– javasolja Joanna Lewis, a Safecall ügyvezető igazgatója. A HR Magazine-nak adott nyilatkozatában kiemeli: "Az anonimitás biztonságos teret teremt, és biztosítja a dolgozókat arról, hogy nem éri őket megtorlás a bejelentéseik miatt. A munkavállalók számára egyértelművé kell váljon, hogy akiknek bejelentést tesznek, tudják, hogyan kell ezeket szakszerűen kezelni.”

Az anonim bejelentési lehetőség nem gyengíti, hanem erősíti a szervezeti kultúrát

A HR-vezetőknek biztosítaniuk kell, hogy a visszaélés-bejelentési rendszerek világosak és jól meghatározottak legyenek, így minden érintett személy pontosan tudja, hogyan kell eljárni, ha panaszt kell tenniük. A megfelelő képzés kulcsfontosságú ahhoz, hogy a vezetők, menedzserek képesek legyenek kezelni a panaszokat anélkül, hogy azokat figyelmen kívül hagynák vagy elbagatellizálnák.

Bár pozitív, hogy egyre több munkavállaló mer panaszkodni, a munkáltatóknak proaktívan is dolgozniuk kell azon, hogy elkerüljék azokat a helyzeteket, amelyek panaszokat válthatnak ki. Inkluzív, támogató munkakörnyezetet kell kialakítani, ahol mindenki érezheti, hogy nemcsak a visszaélés-bejelentési rendszer, hanem az egész szervezet a munkavállalókat támogatja - mondja Jackie Handy vezetési szakértő. A HR Magazine-nak nyilatkozva kiemeli: „A zaklatás, diszkrimináció és méltánytalan bánásmód ilyen volumenű problémái világosan jelzik, hogy még mindig van tennivaló a pszichológiailag biztonságos munkahelyek létrehozásában. Valószínű, hogy a csökkentett inklúziós erőfeszítések és a növekvő esetszámok közötti összefüggés nem véletlen.”

A munkahelyeken az inklúziós vezetés vagy inklúziós kultúra azt jelenti, hogy a munkáltató tudatosan arra törekszik, hogy a munkahelyi környezetben minden dolgozó érezze, hogy értékes és elfogadott, nemcsak a sokféleség jelenléte, hanem annak a tiszteletben tartása és előmozdítása révén is.

A visszaélés-bejelentési eljárás létezése nem elegendő – hangsúlyozza Kate Palmer, a Peninsula munkajogi tanácsadó cég munkajogi szolgáltatások igazgatója. A HR Magazine-nak hozzáfűzte: „A szükséges eljárásokban való megfelelő képzettség, különösen a vezetők számára, akik nem rendelkeznek HR-szakértelemmel, alapvető a visszaélés-bejelentési aggályok hatékony kezelése érdekében.”

A Safecall legújabb jelentése azt is feltárta, hogy a vesztegetéssel, korrupcióval, csalással és lopással kapcsolatos visszaélés-bejelentések minden ötödik bejelentés (19%) körüli problémát tettek ki.

„A hagyományos HR-keret a panaszok kezelésére elavult”

– mondja David Liddle, a konfliktuskezeléssel és kultúrával foglalkozó tanácsadó cég, a The TCM Group alapítója.

Liddle a HR Magazine-nak nyilatkozva elmondta: „A hagyományos HR-politikai keret – amely reaktív, büntető jellegű és jogi szempontú – elavulttá vált, és már nem megfelelő a modern munkahelyek számára. A bizalom és a megbecsülés összeomlása a meglévő HR-struktúrákban, és ezzel együtt magában a HR-ben, magyarázza a visszaélés-bejelentések, az informális konfliktusok és a munkahelyi elidegenedés éles növekedését. A munkavállalók elkerülik azokat a rendszereket, amelyeket igazságtalannak vagy hatástalannak tartanak.”

"Annyi történet van magas rangú vezetők helytelen viselkedéséről. Egy olyan időszakban élünk, amikor a vezetők nem mindig viselkednek megfelelően” - mondta Josh Bersin, a The Josh Bersin Company tanácsadó cég vezérigazgatója.

Hanna Naima McCloskey, a Fearless Future ügynökség alapítója a HR Magazine-nak így nyilatkozott: „A HR-nek meg kell értenie a hatalmi dinamika működését, és reagálnia nemcsak az egyénekre, hanem azokra a politikákra, gyakorlatokra és kultúrára is, amely nem jó az embereknek. Ha kevesebb visszaélés-bejelentési jelentést szeretnénk, akkor a megoldás az, hogy csökkentjük a hosszú távú kárt és bántalmazást. Ez azzal kezdődik, hogy olyan munkahelyi kultúrát teremtünk, amely már a kezdetektől fogva az egyenlőségre épít.”

kép: freepik

 

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk

A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít

Mi teszi a munkát valóban értelmessé? Miért hajlandók sokan akár a fizetésük egy részéről is lemondani, ha cserébe értelmet találnak abban, amit... Teljes cikk