Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 6 éve

A coachok száma elérte a kritikus tömeget

Új koncepcióval, helyszínnel, dátummal rendezték meg a szervezők az idei, immár negyedik Coaching Campet. Mindenben más volt ez a rendezvény a korábbiakhoz képest, de a hangulata, az ”inspirálva tanulás” missziója megmaradt. Sokan mentek idén is úgy haza, hogy még többet szeretnének kapni majd ebből a támogató, vidám hangulatú légkörből, és a nagyon komoly minőségű tudásból. A szakmai és - az idén szintén először megrendezett- szervezeti nap történéseit, tanulságait gyűjtöttük össze.

Bár más volt az idei Camp, de idén is a kedves beszélgetések, a nyitottság, az oldott csoportosulások „táboros” hangulatot biztosítottak. Ezt a törekvést segítette az is, hogy a Coaching Camp helyszínére érkezőket a csodaszép rózsadombi körpanoráma várta. A szervezők, Bölcskei Mónika, Wieland Veronika, és Bognár Balázs mindent megtettek azért, hogy az eddig megszokott, oldott légkör „átutazzon” az országon, és most Budapesten is működjön.

A saját felelősségünk határozza meg, hogyan telik a nap

Megpróbáljuk azoknak, akik nem lehettek jelen, összegyűjteni a két nap legfontosabb eseményeit. Mivel a rendezvény több helyszínen, egyszerre zajlott, nem tudtunk mindenhol jelen lenni. Egy másik cikkben olvasható az összegyűjtött élménybeszámolóknak egy másik része. A kettő együtt igyekszik teljes képet adni a két napról.

A paletta idén is teljes, és színes volt. Az elsősorban a gyakorló coachoknak szóló első, szakmai nap mellé ebben az évben egy tematikájában teljesen új, szervezeti nap is került. Ezen a napon nemcsak eszközöket tanulhattak, és új megközelítésekkel ismerkedhettek a résztvevők, hanem a coaching szemlélet bevezetésében, beillesztésében előrébb járó szervezetektől érkező szakemberek osztották meg a tapasztalataikat.

Köszönet, önsegítés, selfcoaching

Az új időpontnak, és a fővárosi helyszínnek köszönhetően tudott ebben az évben – a Coaching Camp meghatározása szerint – vezetőedzői feladatot, és az azzal járó, kétnapos részvételt vállalni Komócsin Laura.

Az előadásában a szakember azt vezette végig, hogy az élete feltételezett közepére érve, innen visszatekintve mennyire hálás lehet a sorsnak, és az őt kísérő embereknek, hogy – a kiindulóponthoz képest – milyen messzire juthatott. Ezt a hálát szeretné most „visszatölteni” a társadalomba, és olyan tevékenységet végezni, amely sokaknak segíthet. Ez pedig az önsegítő, „selfcoaching”. Most már 9 nyelvre fordították le a tanítványai azt az ingyenesen letölthető könyvet, amelybe azokat a gyakorlatokat gyűjtötte össze, amelyekkel bárki valóra válthatja az álmait. „Nem az számít, honnan indulunk, hanem, hova érkezünk”- mondta.

Bár a plenáris pezsgés helyett kiscsoportokban a jelen lévő coachok sokkal aktívabban vettek részt, de Laura így is elégedett volt. „Azt tapasztaltam most is, hogy a coachok magukon is hajlandóak dolgozni, nem csak másoknak segíteni”.

Pénz, piac, hatalom?

Egy nagyon aktuális kérdésről, a pszichológusok kötelező szakmai kamarai tagságáról, és ennek a coachingra gyakorolt hatásáról szóló kerekasztal beszélgetésnek is helyt adott az idei Coaching Camp, melyet Dobos Elvira és Ruszák Miklós szerveztek és vezettek. Pszichológus, coach-pszichológus, coach-terapeuta, és egy coach szervezet elnöke próbálta meggyőzni egymást arról, hogy vajon kinek is jelenthet előnyt ez a szerveződés. A legmarkánsabb álláspont kívülről érkezett. Ő mondta ki azt, hogy mivel a coachok száma elérte azt a kritikus tömeget, amely az egyébként jelentősen megosztott pszichológus szakma üzleti érdekeit is érinti, adminisztratív eszközökkel vissza akarják a tevékenységüket szorítani. Ezért rejtett el a törvénytervezet szövegében a jogalkotó két, zavaros szituációt okozó kifejezést. Az egyik szó a „minden”, amely az összes, emberi viselkedéssel foglalkozó tevékenységet érinti, a másik a „semelyik”, ami a kamarai tagság kikerülésének lehetetlenségére utal.
Coaching Camp

Ez a téma mindenesetre nagyon sok, továbbgondolásra való ügyet felvetett. A szakmai szabályozás mértékét, szükségességét, a társszakmáktól való megkülönböztetést, az egyes tevékenységek részletes leírását, protokolljának szükségességét még nagyon sok, hasonló beszélgetés során kell, társadalmi szinten átgondolni.

Karriercoaching: nem az interjúra készít fel

Három-három téma futott párhuzamosan a szakmai nap hátralevő részében. Az első blokk első műhelyén Barnóczki Annamária, van der Meer Gabriella, és Csetneki Csaba a coaching mentoringról, Kemény Péter az önismeretről, és Szabó Andrea a Karriercoachingról nyújtott bemutatót.

A több évtizedes, HR-es tapasztalattal bíró Szabó Andrea akkor kezdett el ezzel a területtel foglalkozni, mikor a kiválasztási munkája során megtapasztalta a „csendet”. Amikor 5 perc után látja, hogy a megbízó, és a jelölt nem fog találkozni. De, valamilyen hasznos tevékenységgel el kell ütni úgy az időt, hogy az mindkettőjük számára előre vivő legyen.
Coaching Camp

Olyan eszközt hozott magával, amely minden, kiválasztási területtel dolgozó, akár HR-esnek is hasznos lehet. Coachként 6-10 alkalom után azt éri el az ehhez hasonló eszközök segítségével, hogy újra épül a coachee motivációja. Cégeknél karriermenedzsment területen, egyéni ügyfeleknél pedig kiégés-közeli állapotoknál, de csoportokban is, dilemmák esetén nagyon jól működő, a szerződés, és a felfedezés fázisában használható módszert tanított a szakember. Karrier-idővonalat rajzoltunk, ahol bejelöltük a máig ható tanulópontokat. Utána addig formálta a látásmódunkat Andrea, amíg egy mondatba foglalva minden erősségünket meg tudtuk fogalmazni, azaz kiengedtük a „szupererőnket”. Ez az, amit bármikor segítségül hívhatunk, mert át tudunk vele lendülni minden nehézségen.

A történelemtől Madonnáig

„Régen gátlásaim voltak azzal kapcsolatban, lehet-e nagyvállalatok felsővezetőinek történeteket mesélve coaching üléseket tartani. Ma már nincsenek ilyen gátjaim”- mondta Márton-Koczó Ildikó, aki vezetőedzőként a történet-feldolgozás témáját mutatta be. Ezzel párhuzamos idősávban futott Mákos Nándor Challenging coaching-ja, és Sütöri Ágnes StageCoaching bemutatója.
Coaching Camp

A történetfeldolgozó műhelyen a vezetőedző azt mutatta be, hogy a történetek, amelyek mindenkiben ott élnek, mennyire egyediek, különleges olvasatúak, és mégis, rövid idő alatt is milyen közel tudnak hozni embereket egymáshoz. Olyan önismereti módszerbe láthattunk bele, amely asszociációkkal, szimbólumokkal dolgozik. Forrása bármi lehet, a népmesétől a magyar, és a világ történelem alakjain át a híres emberek körül kerengő történetekig, korlátlanul minden. Sokat tanulhat például Madonnától az a vezető, aki nem tud delegálni, ugyanis a művésznőnek sokkáig nem volt menedzsere, és nehezen engedte ki az ügyeit a kezéből.

„A gyerekek tudják, hogy vannak sárkányok, de a meséből tanulják meg azt, hogyan kell nekik legyőzni őket”- mondta. Ezeken a történeteken keresztül tanulják meg a coacheek is azt, hogyan kell az adott helyzetben viselkedniük. A sokszintű történet hallgatása közben mindenkinek más-más mélység jut el a tudatába, és súgja meg a helyes választ.

Kihívásokból tanulás

A coaching kultúra terjesztése mára elfogadott” teljesítménynövelő” módszernek tekinthető, mondta a bevezetőjében Ábri Judit. A Coaching Camp szervezeti napjának első pontjában egy olyan módszert említett, amely ma még újdonság, de remélhetőleg a jövő vezetői már ez alapján fognak dolgozni. A hónap hibájának kibeszélése és az ebből való tanulás képessége viszi előre a szervezeteket a hibáztatás helyett.

Szintén a kihívásokra adtak újfajta választ a különböző gazdasági szférák képviselői, amikor áttértek a coaching-stílusú működésmódra. A Coaching Campen azt szerették volna megmutatni a kkv, a civil, az állami, és az MLM-típusú értékesítési szervezetek vezetői, hogy mit is lehet ezzel a működési filozófiával elérni. Bölcskei Mónika moderációja mellett beszélgetett a négy szakember egymással. A civileknél tudatosság nélkül már a kezdetektől, pár éve tudatosan a felhatalmazó működésmóddal ruházzák fel a klientúrát. A kkv-nál hat éve, a gazdasági világválság idején, új típusú megoldást helyeztek fókuszba.

Ennek része volt a coaching szemléletű cégkultúra kialakítása. Az állami cégnél a vezető érkezését követően, négy éve, az MLM-nél pedig hét éve indult el az a változás, amely kapcsán ma már könnyebben megérteti a menedzsment a kollégákkal azt, hogy mi, és miért történik. Beszéltek a kerekasztal résztvevők a szektoronként változó nehézségekről, a megoldásokról, illetve arról is, hogy a maga területén most ki-hol áll a coaching kultúrájának a bevezetésével. Amiben a nagyon különböző hátterű, működésű, piacú cég vezetője egyet értett, egyes számú vezetői támogatás feltétlenül szükséges a sikerhez.

Ezzel párhuzamosan egy másik teremben Ábri Judit moderálásával a Nestlé Hungária, a MOL és a PwC Magyarország képviselői a belső coach és a coach pool kérdéskörét boncolgatták.

Tapasztalat az IT és a telekommunikáció világából

Gyakorlatközpontú megoldások bemutatásával telt el a szervezeti nap délelőttjének hátralévő része. A UPC munkatársai a telesales-en megjelenő coachingról, a Vodafone-osok az Y generációs vezetők támogatásáról, a K&H Bank szakemberei a tanulószervezetté válásról, az EnterSolutions csapata a coaching közösségformáló erejéről számolt be.

Friedl Zsuzsanna, a Microsoft Magyarország HR vezetője a cég kultúraváltásáról, és a coaching előtérbe kerüléséről beszélt. Olyannyira inspiráló volt az előadása, amelyet Vas Anitával együtt tartott, hogy a Coaching Camp szervezői még három nappal a program után is kaptak levelet arról, hogy a Zsuzsanna által említett, amerikai filozófus, Carol Dweck- „Growth Mindset”-ről szóló könyvét – vagy annak egy részét – milyen sokan elkezdték olvasni. Változni szeretnének, és ehhez az inspirációt a Camp-en kapták meg.
Friedl ZsuzsannaFriedl Zsuzsanna

Egy hatalmas méretű, és talán még nagyobb hatású, egyéves csoportcoaching-projektről mesélt Medgyesi Krisztina, a Magyar Telekom szenior szervezetfejlesztője. A Magyar Telekom több mint 50 felsővezetőjét egyszerre, egy irányba fejlesztették, eredményesen. Olyan folyamatok tudtak a közös munka hatására elindulni a cégben, mint például a laza kapcsolódások rendszere, ami a műszaki területen dolgozók számára nagyon nehezen indítható el, azonban a sikeres együttműködéshez elengedhetetlen.

A legkülönlegesebb része a Coaching Campnek: szabad eszmecsere

Az Open Space konferencia-módszertan nagyon különleges. Teljes szabadságot ad azáltal, hogy már a berögzült megbeszélés szabályokat feloldó kereteket alkot. Olyan témát érdemes felvetni, ami a többi résztvevőt is érdekli, arról azonban kötetlenül lehet beszélgetni. A Coaching Campnek is minden évben része egy véleménymegosztó panel, ahol a coachok egymás közt beszélhetik meg azt, ami a leginkább érdekli őket. Az ügyfélszerzés, a fókuszált jelenlét megtartása, vagy egy-egy új eszköz kipróbálása ugyanúgy lehetővé vált az Open Space során mint az olyan, már-már filozofikus mélységű, de – az eredményét tekintve - nagyon praktikus kimenetelű beszélgetés, ami arról szólt, vajon miben tud segíteni a coaching az országunknak.

Reméljük, minden feldobott gondolat-fonál végét elkapja valaki, és tovább-gombolyítja.
  • 2022.05.26Connect Konferencia Egy szakmai fórum azoknak, akik a vállalaton belül a belső kommunikáció és kultúra fejlesztésért felelnek. Tartalom, csatorna, kultúra és engagement témában mutatja be jó gyakorlataikat és tapasztalatait 45 HR, kommunikációs és marketing vezető. Részletek Jegyek
  • 2022.05.27Lean Fórum – Digitális Transzformáció Konferencia A program kialakítás alatt. A képzésre jelentkezés a jegyek menüpont alatt, vagy a következő telefonszámon: 06-1-201-1237 Részletek Jegyek
  • 2022.05.30AmCham HR Dream Day – motiváció és megtartás Találkozzunk a Kopaszin, ahol a Gallup londoni partnere beszél a nemzetközi HR trendekről, a legelismertebb hazai szakértőkkel együtt gondolkodunk motivációról, megtartásról, produktivitásról és adatvezérelt HR megoldásokról. Részletek Jegyek
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter